Jump to content

Har noen drenert VP D4-225 ladeluftkjøler med drenerings nippelen?


Targa 23.1

Recommended Posts

Forsøker forgjeves å åpne dreneringsnippel i akterkant av ladeluftkjøleren på min 2008 mod D4-225 for å drenere den for saltvann, før dekselet i forkant åpnes. Ser ingenting der bak under dekk  :sweat: Er det noen som har brukt denne til drenering? Er den av plast? Hvilket type verktøy anbefales brukt?

Samtidig som eg tar av dekselet for å pakke den om med nye o-ringer pga saltsprenging, skal eg bytte slangen mellom ladeluftkjøler og brennstoffkjøler da det er en kul på den. Noen som har oppdaget det samme?

Link to post

Fikk du tømt kjøleren med den pluggen?

 

Får se hvordan det ser ut inni når eg har fått av lokket.

Har ikke problemer med kjølingen, men liker ikke saltsprengingen mellom lokk og kjøler.

Har hatt det noen år, men Volvo avviste reklamasjon så lenge det ikke lakk sjøvann....

Har foreløbig kjøpt 2 stk o-ringer til over 250 pr stk.

Må lokket på baksiden også pakkes om med 2 nye o-ringer om eg får ut kjøleren uten å banke den ut?

 

Må også bytte slangen mellom lokket og brennstoffkjøleren, liker ikke den myke kulen/utveksten på den.

Link to post

Det husker jeg ikke. Båten min stod på land, slik at det bare var ferskvann m/frostveske i saltvannskretsen.

Renset både oljekjøler/varmeveksler og ladeluftkjøler samtidig. Disse skal rengjøres hvert femte år. Demontering og rengjøring med saltsyre/fosforsyre var måten mitt lokale VP verksted anbefalte det, slik at jeg fulgte deres råd.  Men ser det finnes andre måter å rense på før lekkasje oppstår.

Tror nok ikke du får dette på reklamasjon, VP trodde lenge det var feil med lokket, men årsaken er saltavleiring og gjenstopping av ladeluftkjøleren pga. manglende rens. Skal du få dette rent mener jeg innsatsen må ut og alle O-ringen byttes.

 

O-ringene de kostet skjorta....Tenker jeg forsøker rimeligere u-originale O-ringer neste gang. Får du ut innsatsen uten å skru ut ladeluftkjøleren er du heldig, jeg måtte bruke totomfire og slegge :smiley:

 

 

Sauset inn alle O-ringene med loctite 5923, mellom ladeluftkjøler og motor brukte jeg super RTV-silikone (Wurth)

Link to post

Jeg har åpnet tilsvarende dreneringsnippler på motor når jeg har tappet ned kjølevæske ved bytte, og de må skrus noen omdreininger før det kommer noe væske ut.Vil tro at du kan bruke ei tang, eller en 17 mm nøkkel som Volvo forslår, for å løsne nippelen før den åpnes for hånd med slangen på plass.

Link to post

Hei. Eg har nett vært gjennom hele prosessen. Komplett demontert varme veksler og renset og byttet alle pakninger. Endte og med bytte olje kjøler. Dyr hobby.

Tappe skruene er av plast. De har 4 kantet spor og i ende av tapp mot motor ligger en liten o-ring. På min motor kom alle lett. Eg brukte en nebb tang som eg kom rett inn i ende med. Kan tenke meg dette kan sitte veldig fast om der er salt sprenging. Her ser du en av de totalt eg trur det var 4.

bilde

Link to post

Fikk lånt meg en kort 17 mm fastnøkkel, da fikk eg løsnet nippelen.

Skrudde den ut mange tørn og beveget slangestussen frem og tilbake uten at det kom en dråpe sjøvann ut...

Forsøkte også å skru ut firkantpluggen med zink anoden, men den satt bom fast  :sweat:

Har ei høne og plukke med firmaet som byttet zinken i fjor høst.... Regner med det er tørre gjenger.

Noen som vet hvor mye sjøvann det står i ladeluftkjøleren? :sweat:

Link to post

Da var jobben gjort  :smiley:

Fikk lirket av plastlokket i forkant av ladeluftkjøler.

Gjorde lokket skikkelig rent med systemrens.

Brukte ei flaggline dynket i systemrens for å fjerne salt i sporet til o-ringen på kjøleren.

Dro den mange ganger frem og tilbake i sporet.

 

Ca 20% av rørene i kjøleren var tettet med salt, men fikk åpnet dei med en plaststrips som eg etterpå roterte og stakk helt inn i rørene.

Vasket etterpå enden på kjøleren med systemrens for å fjerne alt saltbelegg.

Sauset inn o-ringen med blå silikon før den ble montert.

Startet opp motor og alt såg bra ut  :smiley:

 

Har planer om å kjøre systemrens gjennom drevet når båten skal på slipp.

Noen som har erfaring med dette?

Link to post
  • 2 uker senere...

Kul på slange mellom dieselkjøler og ladeluftkjøler

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160504_154103.jpg

 

Endelokk på ladeluftkjøler før rengjøring

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160509_105015.jpg

 

Rørkjøler før rengjøring

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160509_105044.jpg

 

Rørkjøler før rengjøring

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160509_105051.jpg

 

Ferdig montert igjen med ny slange

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160509_185746.jpg

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...