Targa 23.1 Startet 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2016 Forsøker forgjeves å åpne dreneringsnippel i akterkant av ladeluftkjøleren på min 2008 mod D4-225 for å drenere den for saltvann, før dekselet i forkant åpnes. Ser ingenting der bak under dekk Er det noen som har brukt denne til drenering? Er den av plast? Hvilket type verktøy anbefales brukt? Samtidig som eg tar av dekselet for å pakke den om med nye o-ringer pga saltsprenging, skal eg bytte slangen mellom ladeluftkjøler og brennstoffkjøler da det er en kul på den. Noen som har oppdaget det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Har ikke D4 men D6, regner med at det er ganske likt. Mener jeg brukte liten skiftenøkkel. Er jo trangt da. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Er det egentlig nødvendig å drenere den? kan du ikke bare skru ut anoden og slippe ut saltvannet? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Takk for svar Vanskelig å få plass til noe under anoden til å samle opp vannet i. Ønsker ikke å slippe saltvann fritt nedover motor og utstyr. Hvor mange tørn måtte du åpne den for å drenere? Var den vanskelig å få tett igjen etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Husker ikke hvor mange tørn men mener å huske at den kan skrus med fingrene når den er løs. Den er av et plastmateriale så litt guffen å skru på. Var ikke vanskelig å få tett etterpå. Skal du ha ut ladeluftkjøleren? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Fikk du tømt kjøleren med den pluggen? Får se hvordan det ser ut inni når eg har fått av lokket. Har ikke problemer med kjølingen, men liker ikke saltsprengingen mellom lokk og kjøler. Har hatt det noen år, men Volvo avviste reklamasjon så lenge det ikke lakk sjøvann.... Har foreløbig kjøpt 2 stk o-ringer til over 250 pr stk. Må lokket på baksiden også pakkes om med 2 nye o-ringer om eg får ut kjøleren uten å banke den ut? Må også bytte slangen mellom lokket og brennstoffkjøleren, liker ikke den myke kulen/utveksten på den. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Det husker jeg ikke. Båten min stod på land, slik at det bare var ferskvann m/frostveske i saltvannskretsen. Renset både oljekjøler/varmeveksler og ladeluftkjøler samtidig. Disse skal rengjøres hvert femte år. Demontering og rengjøring med saltsyre/fosforsyre var måten mitt lokale VP verksted anbefalte det, slik at jeg fulgte deres råd. Men ser det finnes andre måter å rense på før lekkasje oppstår. Tror nok ikke du får dette på reklamasjon, VP trodde lenge det var feil med lokket, men årsaken er saltavleiring og gjenstopping av ladeluftkjøleren pga. manglende rens. Skal du få dette rent mener jeg innsatsen må ut og alle O-ringen byttes. O-ringene de kostet skjorta....Tenker jeg forsøker rimeligere u-originale O-ringer neste gang. Får du ut innsatsen uten å skru ut ladeluftkjøleren er du heldig, jeg måtte bruke totomfire og slegge Sauset inn alle O-ringene med loctite 5923, mellom ladeluftkjøler og motor brukte jeg super RTV-silikone (Wurth) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Takker for hjelp og gode råd Får heldigvis assistanse av en god kamerat med lang fartstid som maskinist og maskinsjef Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Er vel både dreneringsnippel i plast og den firkanta pluggen med sinkanode. Eg har brukt 1/2 toms pipeovergang "feil veg" som passar perfekt på nippelen. Denne bør vel uansett opnast for å sjekke sinkanoden? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Takk Bytter sink hver høst da båten min ligger ute hele året. Kommer til å sjekke den når ladeluftkjøleren er tom for sjøvann. Vanskelig å få på pipeovergangen når slangen er på nippelen Den kan vel kanskje løsnes litt uten slangen på uten at det kommer vann? Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Jeg har åpnet tilsvarende dreneringsnippler på motor når jeg har tappet ned kjølevæske ved bytte, og de må skrus noen omdreininger før det kommer noe væske ut.Vil tro at du kan bruke ei tang, eller en 17 mm nøkkel som Volvo forslår, for å løsne nippelen før den åpnes for hånd med slangen på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Takk Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Hei. Eg har nett vært gjennom hele prosessen. Komplett demontert varme veksler og renset og byttet alle pakninger. Endte og med bytte olje kjøler. Dyr hobby. Tappe skruene er av plast. De har 4 kantet spor og i ende av tapp mot motor ligger en liten o-ring. På min motor kom alle lett. Eg brukte en nebb tang som eg kom rett inn i ende med. Kan tenke meg dette kan sitte veldig fast om der er salt sprenging. Her ser du en av de totalt eg trur det var 4. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Endelokk ved oljekjøler og intercooler meiner eg er helt like prinsipp. Men ulike pakninger. Og ja prisen er helt syk. Eg betaler samme for en o-ring som er 700mm som den til båten som er ca 120. Bildet er av varmeveksler så ikkje dere trur eg blander. Redigert 5.Mai.2016 av skhauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 5.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Skal dei skrus til igjen med hånd? Ingen synlig saltsprenging i den enden av ladeluftkjøler. Redigert 5.Mai.2016 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Eg brukte tang å satte de inn. Men det var fordi det vart lettere for meg å komme til. Eg har nok ikkje skrudd mer til en det eg klarer med hand pluss litt til. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Fikk lånt meg en kort 17 mm fastnøkkel, da fikk eg løsnet nippelen. Skrudde den ut mange tørn og beveget slangestussen frem og tilbake uten at det kom en dråpe sjøvann ut... Forsøkte også å skru ut firkantpluggen med zink anoden, men den satt bom fast Har ei høne og plukke med firmaet som byttet zinken i fjor høst.... Regner med det er tørre gjenger. Noen som vet hvor mye sjøvann det står i ladeluftkjøleren? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Ikke bekymre deg, bare skru løs og la det stå til. Motorvask og rundvask av motorrommet må du regne med etterpå. Få tak i en våtstøvsuger så får du ut alt etter vask. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 (redigert) Intercooler innmaten er interessant. Gryende saltvannslekkasje mellom luft og sjøvann. Byttet innmaten Viser viktigheten av å åpne opp systemet i stedet for systemrens Redigert 7.Mai.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Må innmaten trekkes ut for å sjekke det? Om den lar seg trekke ut uten å måtte bankes ut, må lokket i akterkant åpnes likevel? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Skrudde ut zink pluggen, det kom kun noen dråper vann ut. Stakk lillefingeren opp i hullet, der var lite og ingenting salt, kun noen biter av zinkanoden, I morgen starter demontering av fremre deksel. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Du finner mer om dette temaet blant annet i denne tråden: "Varmgang Volvo Penta D6-370" https://baatplassen.no/i/topic/115078-varmgang-volvo-penta-d6-370/ Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Da var jobben gjort Fikk lirket av plastlokket i forkant av ladeluftkjøler. Gjorde lokket skikkelig rent med systemrens. Brukte ei flaggline dynket i systemrens for å fjerne salt i sporet til o-ringen på kjøleren. Dro den mange ganger frem og tilbake i sporet. Ca 20% av rørene i kjøleren var tettet med salt, men fikk åpnet dei med en plaststrips som eg etterpå roterte og stakk helt inn i rørene. Vasket etterpå enden på kjøleren med systemrens for å fjerne alt saltbelegg. Sauset inn o-ringen med blå silikon før den ble montert. Startet opp motor og alt såg bra ut Har planer om å kjøre systemrens gjennom drevet når båten skal på slipp. Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 (redigert) Kul på slange mellom dieselkjøler og ladeluftkjøler https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160504_154103.jpg Endelokk på ladeluftkjøler før rengjøring https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160509_105015.jpg Rørkjøler før rengjøring https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160509_105044.jpg Rørkjøler før rengjøring https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160509_105051.jpg Ferdig montert igjen med ny slange https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21729/20160509_185746.jpg Redigert 23.Mai.2016 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 (redigert) Er det kun 1 stk o-ring som må byttes om aktre endelokk med zink anode og tappeplugg på ladeluftkjøler demonteres for inspeksjon/rengjøring? Redigert 23.Mai.2016 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.