Jump to content

Kjøpe seilbåt, Maxi 77, Albin Vega, Alo Mikkel 26 el. lignende.

Laktosefri

Recommended Posts

Hei,

Jeg har akkurat lagt i havn her på båtplassen da jeg nå har bestemt meg for å realisere drømmen jeg har hatt de siste 10 årene. Jeg skal kjøpe min første seilbåt! Jeg har trålet meg igjennom diverse tråder her inne, lest meg opp som en stressa student før eksamen og kranglet endel med meg selv.

Etter mye om og men, har jeg landet på at den første seilbåten hverken skal være spesielt dyr eller stor. Jeg tenker mellom 25-30 fot og mellom 0-60.000 riksdaler i investering for selve båten, så får man godta noen utgifter på sikt. For det utrente øye, ligger det tilsynelatende endel fine båter ute på finn.no i dette sjiktet. Jeg er bilmekaniker av yrke, så motorteknisk og det å skru og fikse er ingen problemer. Men om det kan unngås mest mulig så er jo det bare positivt. Regner jo ikke med å få en tipp topp båt i denne prisklassen, bare de store fallgruvene unngås.

Har tittet litt på Maxi 77, Albin vega og Alo Mikkel 26 som ligger fra 30.000 opp mot maksimumgrensen min. Dette må da være mye båt og glede for pengene?
Dette må da være båter som det er ok å lære seg å seile i, samtidig som man kan dra på litt lengre turer med et minimum av komfort? Finnes det noen andre merker/modeller som ligner i størrelse og pris?

Jeg har lastet ned SeilJohns/REMs sjekkliste for bruktbåt her på forumet og har tenkt meg på noen visninger for å få en følelse av hva jeg føler jeg trenger.

Jeg har følgende kriterier:
-Seilbar alene/lett å lære
-ok på litt lengre turer
-innenbords motor
-kunne ha med en kamerat eller to på en helgetur/uke til sverige/danmark?
-dass(ikke en livsnødvendighet)
-fint om forrige eier har tatt nødvendig "dyre" oppgraderinger
(-muligheter for "å bo" sommerhalvåret på svai [er vant med "å bo" i telt, så er ikke kravstor])

Er det noe jeg har glemt, noen båter jeg bør styre unna eller noen jeg bør styre mot?

Ellers ville jeg bare få lov til å si at dette virker som et flott forum med mange kunnskapsrike og meget behjelpelige folk. Jeg tenkte noen også kunne ha interesse av å følge min reise inn i seilbåtlivet og komme med råd, vink og pisk.

Anchors aweigh!

Med litt motorferdighet får du gjort mye med motorene som kommer med disse båtene. Spesielt første gen Vega motorer skal visstnok være veldig enkle å mekke på. (jeg fikk det ikke til). Men ikke regn med at du kan stole på innenbordsmotoren. Utenbordsmotor koster ca 10 båtpenger og tar deg dit du vil, så lenge det ikke er så mye sjø. Den største utgiften du bør prøve å unngå er jo seil, nye seil er et stort pluss. Velfungerende elektrisk er jo også deilig å ha, men jeg har klart meg fint uten de siste 2 årene.

Det finnes mange bra miljøer rundt disse gamle traverene, da det ble laget mange av de. Vega'en har en facebook gruppe med over 400 medlemmer hvor man kan få masse tips, og hvor endel vegaer blir avertert. Et par av de siste har vært kupp som ligger i din prisklasse. Sålenge man ikke er alt for kravstor er båtene store nok til å være 3-4stk i overskuelig tid. Eneste er jo lagringsplass ombord, men fjerner man innenbordsmotoren får man mye mer plass, ettersom alt av øl da kan stues i motorrommet. 

Alle båtene du ser på er gode valg, kan jo også legge til Marieholm IF (26') og Kings Cruiser 29, de er litt smalere i forhold til lengden, men tilsvarende lekrere. En vis mann sa en gang at en båt koster nøyaktig så mye penger som du har mulighet til å bruke på den. Anbefaler Vega'en på det sterkeste, den er den mest produserte av disse båtene, og reservedeler er ikke et problem da det er en egen bedrift som fortsatt produserer deler til Albin sine båter. Kan også være lurt å spasere nedover bryggene, og se litt på hva du har lyst på. Ta med deg noen når du skal kjøpe, og se på minst 2 båter av samme type slik at du har noen referanserammer. 

Forsåvidt enig i alt over, men maxi båtene seiler bra, og er nok enklest å selge videre den dagen du skal oppgradere til noe større.

Toalett er et must.  Ellers kan du også se på Columbie 22.  Veldig god plass i disse og trivelig båt.  Seiler bedre enn den ser ut til.

Sagt mange ganger tidligere, men igjen sjekk båten på land, spesielt viktig for båter med finnkjøl og fare for delamineringer etter grunnstøtinger.

Lys under dørker rundt kjølbolter for å se etter sprekker i topcoat.  Det kan indikere delaminering.  På en båt til 50-60 K vil det nok prisen for å reparere delaminering ganske fort overstige verdien av båten. 

Forøvrig velkommen som seilbåteier etterhvert.   :clap:

Funker bra med avis i bunnen av ei bøtte på havet fremfor innlagt dass.

Jo mindre skrog gjennomføringer, jo bedre. Og i havn pleier toaletter stort sett å være lett tilgjengelige.

Toalett er mer for din bedre halvdel, føler jeg.

Maxi er finfine begynnerbåter. 

Trygge, gode og lettseilte både alene og med venner.

Redigert av Snerken (see edit history)

Jeg var i akkurat samme båt på denne tiden i fjor, sjekket daglig finn.no etter nye objekter og kontaktet en bekjent som kunne friske opp seilkunnskapene mine(første og siste gang jeg seila før dette var i 2009). En dag på sjøen med ham lærte meg alt jeg kunne før jeg kjøpte min egen båt, og denne kunne jeg så seile hjem på egenhånd. Du har sikkert lest det fler steder, men det å lære å seile tar ca 10 minutter, så er det 10 000 timer igjen for å mestre det.

Jeg var opptatt av, i tillegg til din liste, at båten meget enkelt kunne seiles av en person, altså alle taua trekt til cockpit. Jeg peilet meg ut et par båter jeg kunne tenke meg, og jeg valgte den første og beste. Det var ikke enkelt å besikte noe man ikke hadde peiling på, men selger virket pålitelig og ærlig. For å forsikre meg om at det ikke var totalt bomkjøp, fikk jeg kontaktet en annen bekjent av frua, som kikket over båten for meg. Han kikket over det tekniske, og ga grønt lys.

Selv havnet jeg på en Alo Mikkel 26, det er ikke veldig lett å finne informasjon om denne båten, men jeg leste alt om den på forumet og fant selvfølgelig feil og mangler, som jeg sjekket da jeg så på den første gang. Som nybegynner kan jeg trygt anbefale denne båten, den krenger over til et punkt og blir der, skummelt første gangen, andre gangen er det bare gøy. (Dessuten er det den fineste båten i den prisklassen, helt objektiv mening, selvfølgelig)

Noe forvirrende er det jo at samme båttypene ligger ute fra 20 000 -110 000, men det er så vanvittig mye forskjellig dupeditter og oppgraderinger, så båtene er nok priset rett i forhold til hverandre, om utstyret og seil er tipp topp. For å få med den dyreste oppgraderingen, motor, må man nok over 100 000.

Den jeg kjøpte var midt på treet, det har blitt noen nye deler i ny og ne, men alt har vært overkommelig i forhold til mitt budsjett.

Følg drømmen, lykke til og husk at forumet alltid er tilgjengelig med meget god hjelp om noe skulle oppstå :-)

Guest Avmønstret#

Viktig å holde fokus på det som faktisk betyr noe, og det meste er nevnt. Tidligere skader skrog, sjekk kjølen (forkant nede, foran kjøl på selve skroget, bak kjølen) og området rundt pluss bolter virkelig nøye både fra utside og innside. Rigg, er den ok eller "morken" (her må du fort ha med noen som vet hva de skal se på eller lese deg veldig godt opp på forhånd). Motor kan du jo så det har du sikkert kontroll på. I din prisklasse er det et svært pluss om motor er byttet eller seila av nyere dato, men tror en må kunne akseptere akseptabel stand også hvis resten av båten er bra og prisen riktig. 

Og ikke se deg blind på duppeditter og led lys i ulike fasonger. Overraskende mange båter som blir "pusset opp" med fancy el-anlegg, nye puter osv mens alt det som faktisk betyr noe er som før. Interiør og duppedingser er flott nok det men rent praktisk i forhold til å kjøpe "en god båt" har det liten betydning. Selv er jeg også lite interessert i å betale noe særlig for elektronikk. Mange som propper båten full av elektronikk og tror det har stor verdi når båten skal selges 6-7 år senere. 

Ikke minst har selger mye å si. Får du rette magefølelsen, vil han/hun være villig til å gi litt oppfølging, i det minste over telefon hvis du trenger det i starten? Er han/hun til å stole på (magefølelse)? Fremstilles båten som feilfri eller prøver selger å forklare deg at det ikke finnes når båten er så gammel som den er og i din prisklasse? Viser selger deg faktiske feil og svakheter ved båten eller dekkes det over? Har selger eid båten lenge eller "vet han ikke noe om båten fordi...". Har mye å si at man kjøper av rett person. 

Det er uansett viktig at du finner deg en båt hvor du kan sove utstrakt... Husk at når båten er rundt 25-28 fot, så er det ikke ståhøyde med mindre du er 160 cm høy.

Min Comfort30 er 185 på det høyeste. Kommer du deg opp på 30 fot blir det en desidert mere romslig båt enn en 25-foter.

Mange av de gode gamle båtene har smarte bysseløsninger. -innskyvbar.

Var mannskap på en Albin Express forleden. Finfin båt å seile, men de har utenbordsmotor, og alt jeg skulle foreta meg under dekk var i knestående.

Uansett tenker jeg at om du sikter deg inn på båt med innenbords motor til 30-50 tusen, så er motoren gammal.. Er du heldig, så er seila ok. Men seil i denne båtstørrelsen koster ikke all verde i forhold til hva en ny motor vil koste deg...

En kar jeg traff forleden, kjøpe nylig en jeanneau 77 med ny VP D1 motor. Til ca 70 tusen. Motormessig gjorde han ihvertfall et godt kjøp.

Det er utrolig mange variabler som spiller inn på pris... Og du har lagt deg i er prisleie hvor du kan gjøre et kupp, eller katta i sekken...

Sahara:

Takk for svar :)

Det er et godt poeng! Det ideelle hadde jo vært en motor av nyere type, som er driftssikker. Er jo interessant å faktisk bruke båten til det den skal brukes til, og ikke ligge med hue inn i motorrommet med høye gloser hele tiden.

Baylife:

Jeg vil nok ha en liten utenbordsmotor på lur, uansett om jeg velger en med innenbords, sånn med tanke på Murphys lov. Vet ikke om jeg har arvet en viss bias et eller annet sted men, har inntrykk at innenbords er bedre med tanke på fremkommelighet? Om det er minimalt med forskjell, kan jeg jo fire endel på dette kravet om innenbords. Dog, kommer jeg over et kupp hvor alt stemmer, vil jeg nok slå til. Skal ta meg en tur nedover bryggene og vindusshoppe litt ;)

Lysekil:

Jeg vet ikke helt hvorfor, har også falt for maxi rent estetisk. Hva ville en maxi i tipp topp stand kostet? Bare sånn for referansen sin skyld?

Toalett er absolutt et stort pluss og vil være med i totalvurdering. Men er redd for at hvis jeg er for pirkete på alle mulige ting ved kjøp av første seilbåt, så får jeg aldri bestemt meg :p Det viktigste er jo at den seiler, så kommer oppgraderinger med tiden og bedre økonomi.

Ble overrasket over romslighet i columbinen, blir nok nødt til å fire litt på innenbords motor kravet ved ettertanke.

Jeg tror nesten jeg må ha med meg noen skrog/kjøl-kyndige som kan vise litt hva som bør sees etter forstår jeg. Ja, jeg gleder meg til dette! Spennende.

NOR2138:

Alo Mikkel 26 syns jeg også virker som en fin båt, rent estetisk og det er jo det eneste jeg egentlig kan bedømme akkurat nå :p Dette med det store spennet i pris, slik er det med enkelte biler også. Noe er rettferdiggjort, annet er helt høl i hue..

Det skal jeg, takk for det og ja, jeg er helt overveldet allerede :D

Pinkvin:

Har forstått at det lønner seg å ha med en erfaren til å gå over det seile tekniske og skrog. Jeg tror rett og slett ikke jeg har muligheten til å si hva som er forskjellen på "kast", "akseptabelt" og "supert" når det gjelder seil f.eks., med mindre det går i oppløsning når jeg ser hard på det ;) Om jeg har stålkontroll på motor, gjenstår å se men, har noe erfaring med Volvo penta iaf, og det virker jo helt kurant å skru på, selv om jeg frykter man brått trenger omvendt leddet albue og teleskopfingre for å komme til overalt.

Eureka:

Jeg måler 173 på strømpelesten og dette med ståhøyde og spesielt det å kunne ligge strekt, kan jeg jo forstå vil fort være en medvirkende årsak til at man raskt oppgraderer til noe større.

Om motor på en båt til 30k kveiler, så blir det vel kanskje ikke til at man gjør noe med det, om dette vil koste tilsvarende tre slike båter til i fiks.

Da blir det jo spørsmålet om man skal ha is i magen, vente på feriepengene og doble budsjettet, slik at man havner i ett sjikt hvor kanskje katta sniker seg ut av sekken og kuppet blir igjen. Nå ble det tenkeboksen på meg her.

Maxi 77 er en fin turbåt, godt egnet for TSs behov, men å si at den seiler bra er vel å overdrive :-) . Det er tre store utgiftsposter som kommer før eller siden for en gammel selbåt: rigg, seil og motor. Hvis du er komfortabel med å skru på en gammel motor, er det kanskje en med nye seil du bør se etter, men det som ofte glemmes er at stående rigg bør skiftes også etter 15-20 år, I tillegg bør du som Lysekil sier være opptatt av kjølinnfestingen. Ser alt bra ut rundt kjølbotene? du bør inspisere båten på land og sjekke kjølen - er den rett? Sjekke frem og bakkant mellom kjøl og skrog. er det tegn til ødeleggelser og/eller amatørmessig reperasjoner ville jeg være skeptisk. Ta tak i kjølen mens båten henger i stroppene, sitter den godt mot skroget? Hvis kjølen virker løs så,styr unna. Men det kan være vanskelig å oppdage skader så det er ingen garanti, men snakk med selger.

Du har listet opp flere aktuelle båter, jeg har hatt en Maxi 77 og skal kommentere den:

Mange kritiserte maxi-stilen da den kom, den var revolusjonerende og annerledes.

Min første seilbåt var en Maxi 77. Jeg likte den, men hver synes jo best om sine egne, eller?

Likevel - jeg har fortsatt å være trofast mot de gamle, kklassiske Maxiene. Neste båt ble en Maxi 95 (Container med solbriller). Og nå har jeg en Maxi 108 - samme generasjon.

Det jeg liker er:

Innovativ design, tegnet innenfra og ut av en av verdens beste seilbåtkonstruktører og seilere.

Gode seilegenskaper uten at det går på bekostning av trygghet. En perfekt nybegynnerbår med andre ord. Du kan selvsagt få noe som går fortere, med mye mannskap og i lite vind. Men 77´-en er den du vil være ombord i når det blåser opp. Lett å  få til å gli i lite vind, men som sagt så blir du forbiseilt av en flyvepapp. Velbalansert med gode seil - broacher ikke/ svinger ikke opp i vinden og du må kontrastyre hele tiden.

God plass inne.

Cockpit! Større enn på alle andre sammenlignbare båter. OG -den er god å være i / sitte i under seilas. Plass til mange. Korrekt utformede vinklinger. Ingen sarger å sette seg på under seilas - kanskje et lite minus. Mitt beste seilminne evver er en lang slørelegg fra vestsiden av Stord helt til Husnes uten at jeg trengte å flytte på meg. Lå i benken på le side med ryggen mot pushpit, kikket fremover under seilet, styrte med kneet lett på rorpinnen. I timesvis. Sovnet nesten.

Toalett: ja. Men ikke i eget rom.

Byggekvalitet: jevnt over solid, men litt enklere interiør enn de fineste fra samme periode.

Der er bygget mange båter, så det er lett å finne seg en god båt.

Det som er det viktigste er at den er lett å få til å seile for en nybegynner - og du er alltid trygg.

Jeg vil anbefale en annen bår for deg: Hallberg Rassy 26. Hvis du lurer på hvorfor så kan du ta en kikk på prosjekttråden min, der jeg renoverer en slik båt.

Den har mange av 77-ens karakteristika, men i tillegg:

- Fantastisk byggekvalitet og utførelse. Du blir bare helt bergtatt.

- Innstøpt kjøl. Du vil aldri få rust på kjølen.

- Toalettrom som kan stenges av, med vask og speil

- Mye bedre plass i salong, og bedre høyde inne.

- Lite brodekk som stenger ute sjø fra cockpit

- Litt mer trimbar rigg

- Mer og bedre stueplass ute og inne

- Penere

Mvh Even

Når man kjøper en gammel båt, tror jeg det er viktig å være innstilt på at det kan dukke opp ting som krever ekstra innsats/penger, selv om båten er grundig undersøkt på forhånd. En skade som følge av grunnstøting kan være så godt kamuflert med sparkel at man må slipe ganske dypt for å avsløre det. Dette er egen erfaring. Og jeg tror det da er viktig å tenke: "Ok, jeg har jo kjøpt en gammel båt, la meg reparere dette skikkelig."

Så er tilfredsstillelse desto større for hver ny ting jeg har oppdaget og reparert. Nå trenger jeg iallefall ikke å lure på hvordan tilstanden er på det området.

Forresten, båten min, en Albin 78 (Cirrus) ble tegnet som en direkte konkurrent til Maxi 77. Den har mange av de samme egenskapene, men er (i mine øyne) morsommere å seile med sin brøkdelsrigg. Så kanskje den burde inn på lista over mulige kandidater.

Og her er en artikkel om HR 26.

Dette sier det meste synes jeg:

Enligt Erling Kroon ...måste (HR26) anses som "rätt mycket båt får pengarna, och en båt att känna sig trygg i".
– Alltså, om man skulle bygga en sådan båt på samma vis idag tror jag inte en miljon skulle stoppa, säger han.

HR 26 har siden den gang  (2008) gått ned i pris som de fleste andre, der ligger en på FINN nå til 125 000, han har forsøkt å få den prisen lenge.

Vil tro de kommer til å bli solgt for 80 000 og oppover i 2016.

Forresten, båten min, en Albin 78 (Cirrus) ble tegnet som en direkte konkurrent til Maxi 77. Den har mange av de samme egenskapene, men er (i mine øyne) morsommere å seile med sin brøkdelsrigg. Så kanskje den burde inn på lista over mulige kandidater.

Bekreftes.

Møtte en gang en Cirrus på fjorden med 77-en.

Cirrusen seilte både fortere og høyere, så han hadde det helt sikkert morsommere også ;-)

Peter Norlin har tegnet mange gode båter!

Krimart:

Når du sier det er en overdrivelse at den seiler bra, er det da med tanke på å seile raskere enn alle andre eller er det noe spesifikt du vil dra frem som ikke er bra?

Utgifter kommer jo på alt gammelt man kjøper, det har jeg erfaring fra med alle bruktbilene jeg har hatt, som konsekvent kommer i utskiftningsalderen når de kommer i min eie. Merkelig det der :P Poenget blir jo om dette er etter tre timer på sjøen eller en sesong på sjøen. Selv om det sammenlagt blir kostnader på sikt, så er det vel slik med alle hobbyer, det er dyrt. Takk for svar og gode tips! :-)

Festina_Lente:

Det virker som du har gjort det jeg fantaserer om, begynner i det små og oppgraderinger etterhvert som interesse og økonomi øker.

"Det som er det viktigste er at den er lett å få til å seile for en nybegynner - og du er alltid trygg." Helt enig!

Hallberg Rassy 26 var en flott båt! Kanskje noe over prissjiktet jeg har lagt meg på nå? Absolutt en verdig kandidat etterhvert. Takk for svar og delte erfaringer :-) tar de med meg videre i vurderingsprosessen.

alf-inge:

Er svært bevisst på at jeg ikke kjøper noe fabrikknytt eksemplar når jeg leter i dette prissjiktet. Vi har jo som regel potensielt en lang sesong hvor man kan drive rep og oppgraderinger av båten, og dette blir nok en del av kosen, kan jeg tenke meg :-) Albin 78 er lagt i listen over kandidater. Takk for svar og tips.

arkmarin:

Notert :-) Takk for innspill.

Takk til moderator som finpusset den talentløse, litt for generelle emnetittelen min :-)

Seiler bra" er et relativt begrep. Maxi 77 er en trygg og grei båt for nybegynnere, men noen racer er det slett ikke. Den er masthead-rigget med et veldig lite storseil og dermed gjerne større genoa, litt omvendt av hva som er populært nå , og med begrensede trimmemuligheter, men dersom målet er en enkel ot rimelig båt med gode bo-egenskaper og OK seiling er den helt grei. Men er enig med Festina lente at HR 26 er hakket bedre. 

Ok, da forstår jeg. Mener jeg leste her på forum at masthead-rigg tåler mer vind og var fint for langtur mens brøkdels-rigg hadde fler trimmemuligheter og måtte reves? tidligere, fint for skjærgården. Fritt etter hukommelsen og med et stort forbehold om at jeg egentlig ikke aner hva jeg snakker om nå :P

Type rigg, bør med andre ord kanskje ikke være avgjørende for båtvalget i første omgang?

Ok, da forstår jeg. Mener jeg leste her på forum at masthead-rigg tåler mer vind og var fint for langtur mens brøkdels-rigg hadde fler trimmemuligheter og måtte reves? tidligere, fint for skjærgården. Fritt etter hukommelsen og med et stort forbehold om at jeg egentlig ikke aner hva jeg snakker om nå :P

Type rigg, bør med andre ord kanskje ikke være avgjørende for båtvalget i første omgang?

Brøkdelsrigger finnes i mange varianter.

For racerbåter: tynn som et siv, med masse tau og vaiere i alle retninger og brukt feil - knekker.

For turbåter: sikker som banken, like grei som masthead. 

Masthead var en greie fra 1978 og utover. Nå er det mest moderate brøkdelsrigger som brukes på turbåter.

Gir mindre forseil, større storeil og mer muligheter for å trimme og tyne ut den siste tiendedels knopen

Alle Maxi av gammelgenerasjon kom med masthead.

Da de laget neste generasjon kom de med brøkdelsrigg. Fortsatt turbåt. F.eks Fenix.

Kom en råbillig Fenix på markedet idag - til 50 000, og den så forsåvidt bra ut. Feil i annonsen?

Løp og kjøp?

Jeg vil faktisk påstå at en masthead rigget båt i denne klassen er enklere å håndtere for en nybegynner, og få til å seile greit på tur enn en brøkdelsrigget båt.

- Det er generellt vanskeligere å trimme et storseil korrekt med dybde, tvist, akterstag for utflating og skjøtevinkel enn en genoa.  Genoaen trimmes enkelt på lusene,og skjøtepunkt  til turseiling.

- Genoaen i denne størrelsen er ikke spsielt stor og tung selv om det er det største seilet

- Forrutsetter at det er rulle på genoaen,  Da er det enkelt å reve, du kan mange ganger la storseilet stå  og slippe det ned i le om det blåser opp.

- Du har såpass stor genoa at båten til turbruk seiler helt fint bare på genoa, spesielt på slør og lens.

Men nå skal vi på tur - med brøkdelsrigg....

Hva mener du ville vært korrekt pris på en slik? Tittet på sailguide.com og de skrev blant annet følgende:

"Begärt pris 2005 Årsmodell 1985. Besiktigad i sjön och på land 2006. Partiellt mycket blöt i skrovet, partiellt blöt i däck, hjärtstockslagring glapp, vantfästen visade på hård segling, gasolanläggning underkänd, felaktig starkströmsinstallation, dynorna slitna, felaktig batteriinstallation, lätt grundslagen, m.m. Begärt pris 285.000 kronor, såld för 263.000 kronor."

Et sinnsvakt dropp i pris på 11 år i alle fall :O

Se der ja. Denne løper nok fra meg :P Bør kanskje være skeptisk om det ikke er uriktig pris i annonsen. Hva er årsaken til den lave prisen liksom. Tvangssalg? xD

En liten digresjon; jeg trodde først e-post varselet jeg har satt på denne tråden var treg men, virker som klokkeslett på poster i tråden her er noen timer feil. Ikke at det har all verden av betydning. Skapte bare full forvirring :P

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...