Eureka Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Fenixen var jo særlig fin i treinteriøret. Sikkert grei båt, men jeg tipper motoren er mere skranglete enn annonsen gir uttrykk for, mens den lekkasjen er et kritisk punkt som man må opplyse om. -for gammel motor er gammel motor uansett. Når du ser på en båt, bør du se etter svikt i dekk på dollbord, særlig hvor det er gjennomføringer som ved vant. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Ang Fenixen: Ut fra bildene var det skrale seil også. Legg på 50' till på budsjettet for seil og andre oppgraderinger, og kansje du får skikk på motoren? Så har deu en flott båt. @Lysekil: du får det til høres ut som det er umulig å seile uten å trimme storseilet perfekt, det er ikke tilfellet. Om du kan de samme basic trimmereglene for skjøtet og rever storseilet tidlig, så kan du lære mer senere. Sitér dette innlegget Link to post
Laktosefri Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Med tanke på at det har ligget en av sammen type, dog ett år yngre, ute en stund til doble prisen, hvor motor ikke engang starter, med et flott bilde av skyene fremfor detaljer av båten, er det ikke noen tvil om hvem jeg drar å ser på :P Har sendt selger en melding, så får vi se hva som skjer :) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 den gangen jeg skulle gjøre tilsvarende valg endte jeg på Alo Mikkel 26. Innenbordmotorer som originalt i disse små seilerne kan jo skape utfordringer. Men båtene er ikke større enn at en påhenger med lang stamme er en billig erstatning, selvom det ikke blir helt det samme. Kjørte en stund med det selv i min Alo Mikkel, som originalt hadde 7,5 hk innenbords. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 MD5 ER en god motor, nydelig gange,og der finnes mange der ute. Svakheten er at det er vanskelig å få tak i topper. Og mange 80-tallsbåter var undermotorisert. Så også Fenix, som Omega, Alo, osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 1) Det er kjøpers marked i dette segmentet for tiden, så prisene på finn.no er mer ett uttrykk for hva selger ønsker for båten og ikke nødvendigvis hva den faktisk går for. 2) Alt er litt slitt på båter som har vært i bruk i tre tiår eller mer. Min varmeste anbefaling er at du prioriterer objekter med relativt nye motorer. Gamle motorer kan fungere i mange år enda med godt vedlikehold, men når de må byttes, ryker det noen titalls tusen. 3) En ordentlig do innenbords blir aldri feil. 4) Tilstrekkelig lengde på køyene er helt nødvendig dersom man skal bruke båten til noe mer enn helgeturer. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Laktosefri Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 (redigert) Det var mange som var interessert i fenixen, så det er felles visning på mandag. Jeg tror ikke jeg har muligheten til å nå den men, om det er andre i samme båt som meg som leser dette, kan de jo ta seg en tur og kanskje få seg en fin båt :) http://www.finn.no/74600066 Litt av en annonse. Virker som drømmeturen. Hørtes ikke feil ut å dra over dammen en tur men, det kan jeg bare plystre etter :P Nordan family 27: Det er absolutt en mulighet å gå for utenbords hvis alt annet stemmer ja. Takk for innspill :-) Free Lillehammer: Jeg ser at hvis jeg går litt opp i pris, er det noen modeller som har nyere motor og seil, så bør jo ikke slå de helt fra meg kanskje. Det går jo alltids an å prute. Takk for innspill :-) Redigert 6.Mai.2016 av Laktosefri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laktosefri Svart 6.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Dette med langkjølet kontra finnekjølet båt, er det noe jeg bør fokusere på? Har forstått forskjell i forhold til svingradius og hva de tåler men, har det virkelig så mye å si? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 MD5 ER en god motor, nydelig gange,og der finnes mange der ute. Svakheten er at det er vanskelig å få tak i topper. Hei Det er eg usamd i. VP MD5 er ein av hovudgrunnane til at eg hatar Volvo Penta. (Den andre heiter VP MD7B). Ein treng vel ikkje å skifta topp på gode motorar? Ask Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Dette med langkjølet kontra finnekjølet båt, er det noe jeg bør fokusere på? Har forstått forskjell i forhold til svingradius og hva de tåler men, har det virkelig så mye å si? En finnekjølet båt går som regel høyere opp mot vinden, mens en langkjølet båt tåler bedre at man går på grunn. Langkjølet båter er som regel tyngre bygget, og får derfor roligere bevegelser i sjøen, noe som også gjør de litt tregere å manøvrere. Om det ene eller andre er å foretrekke, kommer an på hvordan du skal bruke båten, hva du skal bruke den til. Er det viktigere å komme fort enn å komme fram, velger du finnekjølet. Er det viktigere å komme fram enn å komme fort, velger du langkjølet. Satt helt på spissen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Lang/finne er en klassisk debatt her på forumet :-). Generelt sett er langkjølet roligere i sjøen, tregere, våtere og vaskeligere å manøvrere i havn ( håpløst å styre i bakk), men skal tåle bedre å gå på grunn. Langkjølsforkjemperene vil nevne kjente historier om kjølhavari på finnekjøl (alvorlig nok, men det skjer svært sjelden). Er kjølinnfestingen i stand foetrekker jeg finne. Sitér dette innlegget Link to post
Laktosefri Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Lang/finne er en klassisk debatt her på forumet :-). Generelt sett er langkjølet roligere i sjøen, tregere, våtere og vaskeligere å manøvrere i havn ( håpløst å styre i bakk), men skal tåle bedre å gå på grunn. Langkjølsforkjemperene vil nevne kjente historier om kjølhavari på finnekjøl (alvorlig nok, men det skjer svært sjelden). Er kjølinnfestingen i stand foetrekker jeg finne. Kunne tenke meg det ja :P Kanskje derfor man ser endel av disse langkjølede som ligger ute har montert baugpropell? For å gjøre det litt enklere å manøvrere i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.