Horst Startet 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2016 Jeg har hatt båt i Oslo i mange år og jeg synes det er for lite tilrettelagt for fritidsbåt i indre Oslofjord. Det kunne vært gjort mye mer, flere tilrettelagte gjestehavner osv. Etter mitt syn er Oscarsborg dessverre eneste stedet nær Oslo. Noen som vet om flere bra steder å dra i indre Oslofjord? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Det er flere bra havner på Håøya, men ofte fullt i helgene på sommeren. Men det finnes ikke strøm og andre fasiliteter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Oslofjordens friluftsråd har lagt ut en god del bøyer. Det er jo forsåvidt en slags tilrettelegging... om man ikke har dregg og tegner medlemskap i stedet for å kjøpe dregg :-) http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/boyer_og_naturhavner/artikkel_boyer_og_naturhavner?displaypage=TRUE&element_id=26198 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Hadde absolutt vært fint mes noen flere bryggemeter langs fjellet eller steiurene som ellers ikke blir så mye anvendt. Når man ser hvor populært f.eks brygge i Dragsund ellet på Furuøya ville det nok blitt flittig brukt også uten strømkontakt og vann. Har væry bøyemedlem noen år, men ettersom jeg aldri brukte bøyene sluttet jeg med det. Synes slik privatisering og utlegging av bøyer midt i perfekte svai-områder er uheldig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2016 Noen få ganger har jeg sett båter sende ut en i jolla for å gå i land og slå ned bolter før "moderskipet" legger seg mot land. Det kan jo være en strategi for å få lagt seg til der det kan være litt vanskelig. I seilbåten har jeg også et par gode kulefendere og også en planke som vi bruker mellom evt fjell/stein og fenderne hvis det er "dårlige forhold" når man ligger longside. Et par virkelig lange tau kan også være hendig for å få fortøyd. Jeg er helt enig i alt det du skriver men det er også en del triks som er relativt enkle for å kunne legge seg plasser uten at det må være brygge eller annen tilrettelegging der. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 (redigert) Det er mange fine steder å legge til i indre Oslofjord, selv om kanskje flere av dem ikke er å betegne som gjestehavner. Selv om Gressholmen kro ikke er i drift i sommer er jo Gressholmen et fint sted å vandre rundt på. Det samme med LIndøya. Det er jo gjestebrygger begge steder. Husebergøya er kanskje vel kupert, men flott utsikt fra tårnet på toppen! Og gjestebrygge! Ellers er Steilene utenfor Nesoddlandet vel verdt et besøk. Gjestebrygge både på Landsteilene og Persteilene ( drevet av Nesodden Seilforening). Har også besøkt gjestebrygga på Storøyodden i Bærumsskjærgården. Det er det blitt en flott badeplass etter at flyplassen er lagt ned. Går du noen få metre innover kan du faktisk titte på og gå på en del av den originale rullebanen som er bevart der. Morsomt! Og Vollen har også gjestebrygge og er et koselig sted med ikke minst et besøk på Oslofjordmuseet å anbefale. Håøya er allerede nevnt, og det er koselig inne i Sætre også! Forøvrig er jeg enig i at kommunen ikke er spesielt flink til å tilrettelegge for båtfolk! Redigert 5.Mai.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 På Sætre er det også gjesteplasser. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sverre--- Svart 5.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2016 Det har vært snakk om å etablere et større bryggeanlegg i Tåjebukta på Håøya. Dette ble lagt ut på Doffin i desember, så det er kanskje lov til å håpe at det blir realisert etterhvert. https://kgv.doffin.no/app/docmgmt/downloadPublicDocument.asp?DVID=550015&FMT=1&AT=15&ID=138629 Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Fra Amta i dag (har klippet inn teksten ettersom saken befinner seg innenfor betalingsmur): Statens vegvesen har sendt ut varsel om oppstart av utbyggingen av en småbåthavn på Håøya. Området det gjelder er Tåjebukta som eies av Oslo kommune. Det er Bymljøetaten i Oslo som ønsker detaljreguleringen for å forbedre tilgjengeligheten for allmenheten ved Håøya. Det skal også vurderes omregulering til kai, farled, strand, friområde, bebyggelse og anlegg, annen offentlig eller privat tjenesteyting samt kaste- og låssettingsplass. Aktuelle hensynssoner for planområdet vil i hovedsak være flomfare, bevaring av landskap og bevaring av kulturmiljø. Småbåter Oslo kommune ønsker å bedre tilgjengeligheten for allmenheten til Håøya ved å legge til rette for gjestehavn for småbåter i Tåjebukta. Tiltaket vil avlaste hovedskipsfarleden inn Oslofjorden på østsiden av øya, ved å legge forholdene til rette for småbåtfolket på vestsiden av øya. Mulig kafédrift «Bedre tilkomst til øya vil kunne skape grunnlag for kafé og annet servicerettet tilbud på øya, i samsvar med forslaget til forvaltningsplan for øya som den nå foreligger. Det vurderes om eksisterende bygg nær Tåjebukta skal være del av reguleringsplanforslaget for å tilrettelegge for eventuell framtidig kafédrift.» skriver vegvesenet i sitt varsel. I tegningene ligger det inne blant annet flytebrygger, en bølgebryter, kajakk/jollebrygge, tre-brygge og en utvidelse av servicebrygga. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Worry II Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Er det noen gjesteanlegg på Hovedøya ? Mange år siden jeg var der sist. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Er det noen gjesteanlegg på Hovedøya ? Mange år siden jeg var der sist. Det er jo brygger flere steder, søppelkasser og utedoer, men ikke noe ordentlig gjesteanlegg. Flott i Dragsund og idyllisk og litt bortgjemt i Tåjebukta, en idyll som nå forsvinner... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
KongKing Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Meget bra tiltak! De nye flytebryggene i Dragsund er veldig populære etter det jeg har registrert. Med vann/toalett/strøm blir de nok enda mer populært Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.