Jump to content

Liker du lukten av eksos fra din båtmotor?

Andboats

Recommended Posts

Faktisk så fælt at vi nå har to bensinbiler, før hadde vi dieselbiler, de lukta også fælt. 

Lurer på hva slags biler du hadde hvis det lukta så fælt av dem når du kjørte? Hvis man kjører bak en 20år gammel lastebil med svart eksosrøyk er det jo ikke akkurat "blomstereng", men av en nyere bil? aldri merket.

Ellers er jeg ikke noe glad i at dieseleksos kommer inn på båten, får ikke noe sommer følelse av det akkurat.. 

MmmMMmmmm....., lukten av 7.4L V8 MPI bensin med blandet eksos og sjø-kjølevann... når den går riktig fet i start/oppvarmingsfasen.... kun slått av bensinosen / varmebølgensom slo i mot en da naboen en gang på 60 tallet fyrte opp sin 1936 mod lastebil, den gang bensin luktet bensin....

En duft intet matcher - det være seg alt fra roser til....

Usunt, javel men langt sunnere enn Cesiumnedfallet vi fikk i oss med melken tidlig på 60 tallet da Ryzzen sprengte nuke-bombene sine i atmosføren over Nova Semlja....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Guest Avmønstret#

Lurer på hva slags biler du hadde hvis det lukta så fælt av dem når du kjørte? Hvis man kjører bak en 20år gammel lastebil med svart eksosrøyk er det jo ikke akkurat "blomstereng", men av en nyere bil? aldri merket.

Ellers er jeg ikke noe glad i at dieseleksos kommer inn på båten, får ikke noe sommer følelse av det akkurat.. 

Trenger ikke å starte motoren for å kjenne om det er en diesel eller bensinbil. Bare å sette seg inni bilen. Diesellukta setter seg i alle dieselbiler. 

Vi har hatt en Toruan 1.9 diesel, den stinka. En Skoda octavia diesel, den stinka og en Ford s-max, som merkelig nok ikke stinka like mye som de fra VAG.

Å joda, kommer et snev av eksos i bensinbiler også, særlig ved oppstart, men lukten av bensineksos i små doser er jo helt greit, lukter i grunnen nesten godt, i hvertfall i forhold til dieseleksos.

Lukten av flytende diesel syns jeg er ok, det plager meg ikke.

----------

Værste er jo å gå for motor i medvind sånn at en til enhver tid har godt med dieseleksos i/rundt båten... ikke noe særlig.  

Eller når du er i en gammel 31' alicraft med 2 gamle Penta motorer og prøver å få den i plan.

Kvalmende dieseleksosturbulens bak og inni båten

og du klarer ikke å kjøre fra den før etter ti minutter når han endelig klarer å få den i plan.

14 over rekka og gisper etter luft og halvparten spyr, da er det sommer

Redigert av Sømanden (see edit history)

Trenger ikke å starte motoren for å kjenne om det er en diesel eller bensinbil. Bare å sette seg inni bilen. Diesellukta setter seg i alle dieselbiler. 

Vi har hatt en Toruan 1.9 diesel, den stinka. En Skoda octavia diesel, den stinka og en Ford s-max, som merkelig nok ikke stinka like mye som de fra VAG.

Å joda, kommer et snev av eksos i bensinbiler også, særlig ved oppstart, men lukten av bensineksos i små doser er jo helt greit, lukter i grunnen nesten godt, i hvertfall i forhold til dieseleksos.

Lukten av flytende diesel syns jeg er ok, det plager meg ikke.

----------

Værste er jo å gå for motor i medvind sånn at en til enhver tid har godt med dieseleksos i/rundt båten... ikke noe særlig.  

Ok, da skal jeg skrive opp at jeg aldri skal kjøpe VW, Skoda eller Ford, ikke at jeg hadde planer om det uansett men...

Guest Avmønstret#

Ok, da skal jeg skrive opp at jeg aldri skal kjøpe VW, Skoda eller Ford, ikke at jeg hadde planer om det uansett men...

Tja, om man liker drittlukta i dieselbiler så vil jeg tvert i mot anbefale merkene, med dieselmotor da selvsagt ;-)

Har en octavia 2013 med 4wd og 1,8 tsi 180hk bensinmotor. En utmerket bil på alle måter, og den lukter ikke dritt, som dieselbiler gjør. Så octavia vil jeg absolutt anbefale. Gode biler. 

S-maxen var også en god bil og det eneste som avslørte at det var en dieselmotor i den var vel egentlig lukta. Den dieselmotoren gikk veldig fint sammen med automatkasse. 

----------

Noen liker morra og noen liker dattera. Jeg liker ikke lukta av dieseleksos, hverken i båten eller i bilen. 

Huff for en negativitet overfor livgivende parfyme!

Jeg er selv oppflasket på totakts MC-eksos og lider abstinenser hver dag; men jeg har heldigvis mine Volvo Penta substitutter som kan hjelpe meg med livgivende hallucinogen hvitrøk. Her et bilde fra sjøsetting i Kleppe Båtlag en gang i tiden:

bilde

Er det ikke nydelig?  :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tja, om man liker drittlukta i dieselbiler så vil jeg tvert i mot anbefale merkene, med dieselmotor da selvsagt ;-)

Har en octavia 2013 med 4wd og 1,8 tsi 180hk bensinmotor. En utmerket bil på alle måter, og den lukter ikke dritt, som dieselbiler gjør. Så octavia vil jeg absolutt anbefale. Gode biler. 

S-maxen var også en god bil og det eneste som avslørte at det var en dieselmotor i den var vel egentlig lukta. Den dieselmotoren gikk veldig fint sammen med automatkasse. 

----------

Noen liker morra og noen liker dattera. Jeg liker ikke lukta av dieseleksos, hverken i båten eller i bilen. 

Nei liker ikke drittlukt i bilen og har heller aldri kjent noe drittlukt i de dieselbilene jeg har eller har hatt. Det er definint ingen forkjell på lukt i en bensinbil eller diesel av de merkene jeg kjører. Men dette blir litt ut på viddene iforhold til trådstarters intensjoner.. god sommer med seil og miljøfiendtlig bensinbil ;) 

Når vi først er inne på det, lukten av en gammel maskin av ett eller annet slag,som står ute i skogen en varm sommerdag.

Den miksen av granskog,hydraulikkolje og diesel... det er godlukt☺.

Ellers vil jeg si at lyden av motorer er mer "opphissende" enn selve lukten, selv om lukten av en metanol motor på 2-3000 hester er fantastisk (lyden også).

Bor selv rett ved en vei midt i en bratt bakke, så jeg får med meg mye fin lyd og ulyd igjennom året☺

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nyyyydelig med dieseleksos men bensineksosen kan jeg styre meg for, den er jo til å spy av.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Er ikke overbegeistret, men liker godt lyden av en vedlikeholdt motor. Bensin eller diesel ? gleder meg mest til vi får et stille alternativ med strøm som kan ta oss på langtur. Er ingen seiler og kunne godt tenkt meg å vært mer miljøvennlig på sjøen ?

Akkurat nå gleder jeg meg til å komme ombord og vri om nøkkelen!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Lukter intet diesel el noe i min bil da ☺ kjøp deg Mercedes ?

Må innrømme at jeg har større nytelse av å kjenne lukta som kommer når jeg borer et nytt hull i båtens glassfiber/ gelcoat. Da kjennes det med ett ut som at båten er fabrikkny.... Nybåtlukt. Men det varer bare en knapp halvtime, og jeg må på nytt erkjenne at båten min faktisk fortsatt er 35 år gammel.... Men så er det bare å lage et nytt hull... Og lukta varer en ny halv time. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...