Herman Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Jeg kan styre meg for dieseleksos. Røyklegge havna Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gudrun Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 (redigert) Har en nyere dieselbil og må si at det er ikke noe dieselslukt av den. Er vel kun under fueling det merkes det er diesel. Bruker alltid engangshanskene ved siden av pumpene. I mitt tidligere yrke ble det myyyyyyyye dieseleksos da vi fyrte opp V16 motorene. Selv med forvarming på kjølevannet hjalp ikke det. Først da propellen ble koblet inn forsvant den sure eimen. Det vi kanskje ikke tenker så mye over er denne: http://www.nrk.no/urix/_-diesel-er-kreftfremkallende-1.8196554 Spesielt taxisjåfører med det drivstoffet har de funnet økning hos. Redigert 6.Mai.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Må innrømme at jeg har større nytelse av å kjenne lukta som kommer når jeg borer et nytt hull i båtens glassfiber/ gelcoat. Da kjennes det med ett ut som at båten er fabrikkny.... Nybåtlukt. Men det varer bare en knapp halvtime, og jeg må på nytt erkjenne at båten min faktisk fortsatt er 35 år gammel.... Men så er det bare å lage et nytt hull... Og lukta varer en ny halv time. :) Dette her er vel akkurat det det handler om, å kalle fram gode minner Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
-morten- Svart 6.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2016 Påhengeren jeg har nå er så og si luktfri og eksosfri.. men når jeg var yngre så var gikk det på totaktere både båtmotor og mopeder/MC Syntes det var helt hærlig i Marinen da vi starta V16 MTU` ene både lukt og lyd Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Torfinn62 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Eksoslukta hører med båtlivet. Er vel ikke kjempebegeistret for dieseleksos, men bensineksos er verre mener nå jeg. Lever uansett fint med. Har selv en flunkende ny Nannidiesel. Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Yanmarene mine røyker så lite at der er det ikke noe å lukte på.. Men lukten av eksos fra totakt påhengere gir meg alltid assisjoner til våren ...barndomsminner.. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 På veien er det kun bensin som gjelder. Og spesielt eksos fra gamle forgassermotorer (f eks nystartet veteranbil med litt kraftig motor) lukter deilig. På vannet er min soleklare favoritt lukten av eldre totaktsmotor som nettopp har startet. Herlig. Lyden er fin også, dersom 3, 4 eller 6 sylindre. 4 takts bensin lukter ikke like spesielt da de ryker veldig lite, men fortsatt fin duft de gangene man merker den. Diesel på sjøen kan jeg også skjønne, det lukter fint av diesel på sjøen, men aner ikke hvorfor kontrasten er så stor til lands. Likevel foretrekker jeg klart duften av bensin. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
FM 8-12 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Hadde v8 bensin. Lukta dritt. Har diesel turbo nå...lukter dritt. Når jeg tenker over det hadde jeg blitt paff om det røyk og luktet Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Diesel på sjøen kan jeg også skjønne, det lukter fint av diesel på sjøen, men aner ikke hvorfor kontrasten er så stor til lands. Likevel foretrekker jeg klart duften av bensin. Enkel psykologi (sitter mellom øra)! Diesellukt på sjøen er sol, sommer og båtliv, men på land er det jobb, kø, forsinkelse og alle idiotene i bilene rundt en? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Torsen67 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Bruker biodiesel nå som jeg fyller på Lindøya, Oslo. Lukter ingenting. Har en Volvo V70 D5 fra 2002. Lukter heller ingenting selv om den går på vanlig diesel. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Får man dieselukt inni en bil/båt så har man nok griset fælt under tankin(skjønner enda ikke hvordan folk klarer å grise så jævlig på dieselpumpene) lukter det stygt av dieselbilen din under kjøring så er det ett tegn på att du daukjører bilen og du trenger å lære deg å gasse litt mere på under kjøring. Når det gjelder lukten av båtmotor så får jeg kun bittelitt 2takts lukt/røyk når jeg starter motoren etter lang tids lagring. Jeg kjører kun med ipone 2takts olje nå og den er mer eller mindre helt luktfri :) Dette er på en 1993mod 85hk yamaha Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Fjordgubbe Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Vil ha minst mulig lukt og lyd. Motoren kan ikkje gå stilt nok. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Hmm, første som slo meg når jeg leste innledingen. Han dradd inn litt for dype åndedrag.. Men må si meg litt enig, mer her fyrer vi med bensin og totaktolje og den er som med kaffien best ny åpnet og ny trukket kjører 2t snøscooter , og hver vinter i starten av sesongen så er det godt å kjenne 2t lukta i nesen. ... men ikke all 2t lukt er like god, noen oljer lukter bare surt og stramt. Feks Shell Nautilus som klart indikerer at den kommer fra gamle dinosaurer. diesel lukt kan jeg styre meg mer for - forbinder den med å reise med buss , som ikke var noen höjdare når jeg var liten - var alltid kvalm (hjalp heller ikke at folk røkte som skorsteiner over alt) Men med dagens motorer er ikke lukta på langt nær plagsom på samme måte som før. Men lukter som er sommer for meg derimot - er lukten av lakk , linolje - og polyester! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 e-tec G2, veldig mild fin 2 takts lukt da de jo nesten ikke brenner olje :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Får man dieselukt inni en bil/båt så har man nok griset fælt under tankin(skjønner enda ikke hvordan folk klarer å grise så jævlig på dieselpumpene) lukter det stygt av dieselbilen din under kjøring så er det ett tegn på att du daukjører bilen og du trenger å lære deg å gasse litt mere på under kjøring. Pøh! Har ikke hatt bil med rørestake siden gudene vet når (har det nå da men...). Hvordan kan man daukjøre en moderne dieselbil med et moderne automatgear (dsg på Touranen, et mer gammelmodig automatgear på Forden)? Å beskylde meg for daukjøring tar jeg nesten som en personlig fornærmelse. Jeg kan garantere at de ikke var daukjørte. Begge dieselbilene var firmabiler, og som du vet så er verdens raskeste biler leiebiler og firmabiler :-) ----------- Men det er et godt poeng en annen hadde med Mercedes, særlig med helskinn. Kan ikke si at jeg har hatt samme opplevelsen av dårlig lukt i drosjer. En annen sak er at vi brukte dieselvarmer mye om vinteren, og med stillestående luft rundt bilen og røyk fra varmeren så ble det ofte lukt i bilen før man startet opp. Pluss at dieselvarmerne på begge bilene kun holdt nesten hele første vinteren, dvs at de hadde episoder med mye røyk og dritt før bilene måtte inn til fåfengt reperasjon, hvor varmeren virket litt neste vinter før de konket ut igjen. Og nei, vi har ikke mye småkjøring men over 3 mil til jobb. Bensinvarmeren i siste bilen har fungert uten hikke noen gang. ------------------------ Kommer det en sånn biodiselstasjon nær båten så blir jeg kunde. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Hehehe var ikke ment direkte mot noen den komentaren. Men Får man MYE lukt av en nyere dieselbil i dag så er den garantert daukjørt. Å daukjøre en bil med automat er ingen problem, bare å kjøre på lavt turtall eller tommgang hele tiden så blir den daukjørt :) Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Hehehe var ikke ment direkte mot noen den komentaren. Men Får man MYE lukt av en nyere dieselbil Har ikke hatt mye lukt, men kan fint lukte at det er en dieselbil, og den lukta er ikke god i forhold til en bensinbil eller en el-bil. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Lukter El-biler? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Skal det vere lukt, vil eg mykje heller ha diesellukt enn bensinlukt. Men inni båten skal det sjølvsagt ikkje lukte noko av delene. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Hei. Tenkte på dette når jeg startet opp motoren i dag, og dieseleksosen steg inn i båten. Lukten av sommer tenkte jeg. Hva synes dere om eksoslukten fra din motor? Liker den så godt at jeg har lagt egen tilførsel fram til cockpit gjennom slange og kuleventil så jeg kan sitte å nyte den under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Tydelig mange som er glad i å puste inn gift (eksos). Og av den grunn starter motoren opp i lang tid før fortøyningene skal kastes.. Kanskje til glede for noen, men kanskje ikke alle. Ville tro det var normal høflighet å begrense denne tommgang-kjøringen til et minimum. Det er tross alt begrensa til maks to minutter i bil. Argumenter om at det er viktig å varme opp motoren før en drar, er vel også heller tynt. Kan vel kjære noen minutter på tommgang ur fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Jeg liker ikke eksoslukt. Heller ikke fra varmeapparatet. Det er en av grunnene til at jeg foretrekker å ligge på svai, da går eksosen vekk fra båten. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Jeg liker ikke eksoslukt. Heller ikke fra varmeapparatet. Det er en av grunnene til at jeg foretrekker å ligge på svai, da går eksosen vekk fra båten. Ja dette var eit godt poeng for å ligge på svei. Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Vi hadde en Albin Vega med en tosylindret vp, når jeg vokste opp. Ble deretter kjøpt ny bavaria 38ac. Hjernen er faktisk så rart oppbygd at man klarte faktisk å savne eimen av eksos, diesel og olje i hele båten! Kom over det heldigvis :p Redigert 8.Juli.2016 av mwigg3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Tidene forandrer seg...Vi foretrakk lukten av salt sjø, tang og lyden av måker. Nå foretrekker båtfolk lukten av eksos, knatring i dieselmotorer , mobil1 på svabergene, dataspill , wifi og overfylte gjestehavner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.