Jump to content

Hva er opp og hva er ned på dieselfilteret?


Kronidiot

Recommended Posts

De runde hullene er opp. Dessuten er det ikke samme diameter for pakningen oppe og nede så det vil egentlig si seg selv når man skal montere filteret.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det følger med ymse 0-ringer for å passe forskjellige filterhus/holdere.

Disse filtrene er vel ikke så populære lengre pga. kompleks oppbygging med mange deler og 0-ringer.

Best å bytte til noe mere tidsriktig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Iflg skissen skal evt O-ring på toppen, ikke bunn. Er det anleggsflate mot noe om du har den i bunn da?

Vil tro at diesel kommer inn i senter på filter oppe, går ned i koppen under og så opp gjennom filteret og ut på toppen,. Da trengs en O-ring for å skille diesel inn og ut på toppen.

 

Edit: der kom Dieselboy meg i forkjøpet  :smiley:

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post

Racor Snapp engangsfilter kan anbefales, men kapasiteten er "kun" 100 l/h.

Kan sikkert parallellkoble to filtre for å doble kapasiteten.

Ingen pakninger, ingen løse deler, ingen verktøy, intet søl.

Marineversjonen har naturligvis syrefast festebrakett.

 

http://www.parker.com/literature/Racor/Racor_Fuel_Filtration_-_SNAPP-Marine-Disposable-Fuel-Filter_-_RSL0154.pdf

 

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det skal være en 4kantet o-ring i bunn, mellom bunnskåla og filter. I topp skal det være en stor 4kantet o-ring og en vanlig liten o-ring. Disse o-ringene i topp ligger i spor på selve filterholder. Pass på å få disse gamle ringene ut, erstatt med nye. En må inn under filter for å s disse. Pass på at nye ringer ligger rett på plass ved montering av filter.

Link to post

Det skal være en 4kantet o-ring i bunn, mellom bunnskåla og filter. I topp skal det være en stor 4kantet o-ring og en vanlig liten o-ring. Disse o-ringene i topp ligger i spor på selve filterholder. Pass på å få disse gamle ringene ut, erstatt med nye. En må inn under filter for å s disse. Pass på at nye ringer ligger rett på plass ved montering av filter.

Yes! Got it! Men får det faen ikke tett...

Link to post

Har sjøvannsfilter i plast montert i motorrommet. Er det uklokt? Dessuten er det flere komponenter på motoren som er i plast. Kanskje det er plast av en vanskelig brennbar type?

Ser ihvertfall at på racorfiltersatsene som maritim selger at ved montering i motorrom så skal modellen med metallkopp brukes. Har derfor flyttet mine filtere ut av motorrom siden jeg har vannutskiller med plastbunn og filterholder med glassbunn.

På den annen side så er jo dieselslangene til motor av gummi. Men har vel kanskje noen med eventuell brannfare og gjøre vist det begynner og brenne.

Men skrev tror da jeg ikke er helt sikker ?

Ett sjøvannsfilter i plast utgjør jo ingen fare da sjøvann brenner ganske dårlig ?

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post

Har mitt montert innvendig men har jo utenbordsmotor da.

Drivstoff-filter montert i motorrom skal nok være av metall, slik at det ikke kan knuses eller brenne.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...