Bigmac Startet 5.Mai.2016 Del på Facebook Startet 5.Mai.2016 VG 5/5-16: "Flere krasjer på sjøen Antallet ansvarsskader på fritidsbåter økte med 76 prosent i fjor. Båtførere som kolliderer med andre båter er den vanligste årsaken til slike ulykker, og uerfarne båtførere som kjører for fort får mye av skylden, melder NTB." Ser jo at det går fortere på sjøen nå enn før om åra. Men 76% på ett år er mye. Får håpe de som er i denne risikogruppa må betale og ikke vi andre i dorgefart. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 76% av hva da? En økning på 76% av 4 er jo ikke mange.... Lars O Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Ansvarskader?? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gudrun Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Er ikke dette kortversjonen av det som avisen bt.no hadde på trykk for 3-4 dager siden da? Synd det er på betalutgave ellers skulle jeg lagt ut link. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Uerfarne båtførere som har for høy fart, lovlig kan gå med 12 pils under vesten og tror de har ansvarsforsikring på båten. Varslet katastrofe.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Glad jeg har fullkasko.... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Vosso63 Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Som fører av a) saktegående fartøy med langsom styring og kurs innmed land og b) hurtiggående kjøretøy på smale vestlandsveier, overrasker det meg ikke! I fare for å havne i kategorien sur gammal mann (dog uten hatt) sukkes det hardt og innett. Jeg aner ikke hva folk lærer av hensynstagen og kommunikasjon, men det virker som det er en sammenheng mellom manglende blinklysbruk, oppbremsing og fartsregulering på bilveien; og de tilsvarende signalene og tegnene til sjøs. Jeg trur at nye båtførere fører båt som de kjører bil. At båten ikke har samme mulighet til å bremse, at den ikke sitter fast i sjøen, slik at en sving i stor fart ikke blir som en sving, men som en lang skrens, og slik bortetter, er nå en ting. Men at de ikke forstår å kommunisere reint fysisk med å sette ned farta, gjøre en kursendring, vise seg på flybridgen, foran styrhusvinduet, virre litt med hodet, bevege overkroppen, armen, eller på en eller annen måte søke å oppnå kontakt, er meg en gåte. Jeg er klar over at jeg, når jeg suser inn på en parkeringsplass eller en avkjøringsrampe i den moderne bilen min, ikke har noen biologisk følelse av fart. Ettersom energien er et produkt av masse og kvadratet av hastigheten, men at bilen faktisk fort kan pådra seg en mengde med friksjon, går det heldigvis forholdsvis greit. Jeg besinner meg og "forstår" kjapt hva som skjer. Det er jo ikke slik på sjøen. Massen er stor i mange båter, og således tregheten, framdriftsviljen. Friksjonen er liten. Om en da pøser på med fart, må det jo gå galt. Det er vel og bra med båtførerprøver, men sjøvett, folkevett og moral, etikk og hensyn, må læres gjennom et totalsyn på hvordan vi skal agere i samhandlinger med andre. Nei, jeg ønsker ikke at vi nødvendigvis skal hilse og vinke, men det hadde ikke gjort noe om vi innførte det som en overgangsregel. Hvor mange ganger har jeg ikke sitti i båten hundre meter fra land og har måttet ta en enorm kursendring innover, og nærmest tangert skjær og holmer for å være sikker på ikke å bli truffi av baugpartiet på noe stort og fort som bare går ufortrødent rett fram? Hva med en bitteliten dreining på roret, en kort hastighetsendring, slik at baugen vipper litt? Nehei! "Her har jeg betalt i dyre dommer for herligheta, så her skal det fram, fram, fram!" Og hilses det? Vinkes det? Nikkes det? Nei. Ikke en bevegelse i nakken, i kroppen, staturen, båten, kjølstripa. Som om jeg var ei mobil bøye han skulle passere i livets race... Sukk! Redigert 7.Mai.2016 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Godt skrevet Erik AN. Er nok redd for at tiden med oss som har "langsomt-gående" fartøyer er over. Det som selges i dag av ny-båter er jo kun hurtig-gående farkoster. Nå kommer nok også vannscooter salget til og gå til himmels etter hvert, så skjærgården blir nok ikke som den var. Må nok bare innse at tidene forandrer seg, og vi som elsket snekkelivet på 70-80 tallet er nok i mindre-tall etter-hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Desto større grunn til å finne fram "Vær varsom - plakaten"! Å føre et fartøy betinger først og fremst at en forholder seg til alt omkring, særlig alt bevegelig. En kan aldri gi et for tydelig signal. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Denne saken ble også nevnt i radio-en og da med en uttalelse som gikk på ansvarsskader og at det var utbetalt i overkant av 400 millioner i erstatning. Regnet med at det nok en gang var begrepsforvirring og at det var snakk om kaskoskader, ikke skader dekket av ansvarsforsikring for disse er vel knapt registrerbare hverken i antall eller i kroner og øre. Agurktiden nærmer seg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KongKing Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Når de skriver: "Båtførere som kolliderer med andre båter er den vanligste årsaken til slike ulykker" så er vel det stort sett ved tilleggene i havn? Og det er vel forskjell på ulykke (brukes oftes der det er personskade) og uhell (som har materielle skader). Har ikke registeret at båter på fjorden ifra havn krasjer mer enn før, dvs nær aldri. Og det er vel som en nevner over her kaskoutbetalinger, for ansvar for andre båters skader skal meget mye til før blir gjeldende. Redigert 7.Mai.2016 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Skade på egen båt dekkes av egen forsikring, skyld er ikke et tema på sjøen så lenge fører var edru. Siden jeg aldri har klart å lære meg å kjøre båt så er jeg veldig glad for følgende lovtekst. § 162.Sammenstøt som følge av ulykkeshendelse Er sammenstøtet en følge av en ulykkeshendelse, eller kan det ikke opplyses at det er forårsaket ved skyld på noen av sidene, bærer hvert skip sin skade. Denne har reddet meg fra den sikre personlige konkurs mange ganger. Er jo dyrt å drive å reparere på disse luksusbåtene, Windy, Fairline, Storebro, Princess og Nimbus. For å nevne noen av dem Bruce ankeret på baugen min har vært borti. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Denne artikkelen bærer preg av entwn å være skrevet mot bedrevitende, eller av en forsikringsagent som vil selge ansvarsforsikring, som i praksis ikke innebærer risiko for forsikringsselskapet, men gir ren netto! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Treskolars Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Erik an , du skriver godt! Selv var jeg på sjøen i går kveld, og påstår i etterkant at det var 80% tullkjøring på fjorden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.