Jump to content

Flere krasjer på sjøen


Bigmac

Recommended Posts

VG 5/5-16:

"Flere krasjer på sjøen

Antallet ansvarsskader på fritidsbåter økte med 76 prosent i fjor. Båtførere som kolliderer med andre båter er den vanligste årsaken til slike ulykker, og uerfarne båtførere som kjører for fort får mye av skylden, melder NTB."

 

Ser jo at det går fortere på sjøen nå enn før om åra. Men 76% på ett år er mye. Får håpe de som er i denne risikogruppa må betale og ikke vi andre i dorgefart.

Link to post

Ansvarskader??

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Som fører av a) saktegående fartøy med langsom styring og kurs innmed land og b) hurtiggående kjøretøy på smale vestlandsveier, overrasker det meg ikke! I fare for å havne i kategorien sur gammal mann (dog uten hatt) sukkes det hardt og innett. Jeg aner ikke hva folk lærer av hensynstagen og kommunikasjon, men det virker som det er en sammenheng mellom manglende blinklysbruk, oppbremsing og fartsregulering på bilveien; og de tilsvarende signalene og tegnene til sjøs. Jeg trur at nye båtførere fører båt som de kjører bil. At båten ikke har samme mulighet til å bremse, at den ikke sitter fast i sjøen, slik at en sving i stor fart ikke blir som en sving, men som en lang skrens, og slik bortetter, er nå en ting. Men at de ikke forstår å kommunisere reint fysisk med å sette ned farta, gjøre en kursendring, vise seg på flybridgen, foran styrhusvinduet, virre litt med hodet, bevege overkroppen, armen, eller på en eller annen måte søke å oppnå kontakt, er meg en gåte. Jeg er klar over at jeg, når jeg suser inn på en parkeringsplass eller en avkjøringsrampe i den moderne bilen min, ikke har noen biologisk følelse av fart. Ettersom energien er et produkt av masse og kvadratet av hastigheten, men at bilen faktisk fort kan pådra seg en mengde med friksjon, går det heldigvis forholdsvis greit. Jeg besinner meg og "forstår" kjapt hva som skjer. Det er jo ikke slik på sjøen. Massen er stor i mange båter, og således tregheten, framdriftsviljen. Friksjonen er liten. Om en da pøser på med fart, må det jo gå galt. Det er vel og bra med båtførerprøver, men sjøvett, folkevett og moral, etikk og hensyn, må læres gjennom et totalsyn på hvordan vi skal agere i samhandlinger med andre. Nei, jeg ønsker ikke at vi nødvendigvis skal hilse og vinke, men det hadde ikke gjort noe om vi innførte det som en overgangsregel. Hvor mange ganger har jeg ikke sitti i båten hundre meter fra land og har måttet ta en enorm kursendring innover, og nærmest tangert skjær og holmer for å være sikker på ikke å bli truffi av baugpartiet på noe stort og fort som bare går ufortrødent rett fram? Hva med en bitteliten dreining på roret, en kort hastighetsendring, slik at baugen vipper litt? Nehei! "Her har jeg betalt i dyre dommer for herligheta, så her skal det fram, fram, fram!" Og hilses det? Vinkes det? Nikkes det? Nei. Ikke en bevegelse i nakken, i kroppen, staturen, båten, kjølstripa. Som om jeg var ei mobil bøye han skulle passere i livets race... Sukk!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Godt skrevet Erik AN. Er nok redd for at tiden med oss som har "langsomt-gående" fartøyer er over. Det som selges i dag av ny-båter er jo kun hurtig-gående farkoster. Nå kommer nok også vannscooter salget til og gå til himmels etter hvert, så skjærgården blir nok ikke som den var. Må nok bare innse at tidene forandrer seg, og vi som elsket snekkelivet på 70-80 tallet er nok i mindre-tall etter-hvert.

Link to post

Denne saken ble også nevnt i radio-en og da med en uttalelse som gikk på ansvarsskader og at det var utbetalt i overkant av 400 millioner i erstatning. Regnet med at det nok en gang var begrepsforvirring og at det var snakk om kaskoskader, ikke skader dekket av ansvarsforsikring for disse er vel knapt registrerbare hverken i antall eller i kroner og øre. Agurktiden nærmer seg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Når de skriver: "Båtførere som kolliderer med andre båter er den vanligste årsaken til slike ulykker" så er vel det stort sett ved tilleggene i havn? Og det er vel forskjell på ulykke (brukes oftes der det er personskade) og uhell (som har materielle skader).

 

Har ikke registeret at båter på fjorden ifra havn krasjer mer enn før, dvs nær aldri. Og det er vel som en nevner over her kaskoutbetalinger, for ansvar for andre båters skader skal meget mye til før blir gjeldende.

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Skade på egen båt dekkes av egen forsikring, skyld er ikke et tema på sjøen så lenge fører var edru.

 

Siden jeg aldri har klart å lære meg å kjøre båt så er jeg veldig glad for følgende lovtekst.

§ 162.Sammenstøt som følge av ulykkeshendelse

Er sammenstøtet en følge av en ulykkeshendelse, eller kan det ikke opplyses at det er forårsaket ved skyld på noen av sidene, bærer hvert skip sin skade.

 

Denne har reddet meg fra den sikre personlige konkurs mange ganger. Er jo dyrt å drive å reparere på disse luksusbåtene, Windy, Fairline, Storebro, Princess og Nimbus. For å nevne noen av dem Bruce ankeret på baugen min har vært borti.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...