Jump to content

Trenger innspill til kjøpe av Ipad som plotter til båt

litt peiling

Recommended Posts

Jammen flere av oss som gikk på den Ipad Air smellen forrige sommer uten å vite at den ikke 

hadde GPS. Altså helt ubrukelig til kartplotter da. Kan selvsagt hende at Air modellen er endret i år, 

det vet ikke jeg noe om. 

Blir nytt nettbrett denne sommeren uten I foran.....

Alle iPad med cellular (plass til SIM-kort for 3G/4G) har GPS.

Har brukt iPad'n som plotter i vanntett pose konsekvent siden 2012. Gruser alt av plottere med unntak av to punkter: A) Siden den ikke er vanntett, må man bruk tette poser/bokser når man har den ute. Da er ladekabelen en utfordring og man renner til slutt tom for støm, og B) den er ikke spesielt god når solen skinner rett på skjermen.

Fordelene derimot:

Større og bedre skjerm

Kan brukes til en lang rekke andre ting om bord (og ellers)

Langt rimeligere enn plottere.

Cellular = mobilløsning.

Brukte nylig iPhone med Navionics Europe app på turen fra Bergen til Holmestrand da 100´ Raymarineløsningen i skuta ikke fungerte overhode - GPS pos kom etter halvgått løp - ville helst på land .. vel autorutefunksjonen på Navionics fungerte som et skudd og endring i mål og rute ble raskt og effektivt oppdatert. Estimert tids- og drivstofforbruk/rekkevidde gir nyttig sanntidsoversikt.  Et ok tillegg til denne appen er sonarkartet mm. Raymarinen plotterne viste konstant 10 grader feil kompasskurs og kompasset i skuta hadde konstant 30 grader avik.

Brukte iPhonen sammen med CHESS bredbåndsmodem og for anledningen 100GB / mnd abonnement. Fungerte feilfritt runden rundt.

Noen ganger lå den på dashen og noen ganger hadde jeg den helt enkelt på kneet - veldig praktisk. Det er jo en Zillion andre apper å få og en nyttig gratisapp er "Around me" når en er i ukjente havner/steder finner den (nesten) alt en søker med (gang) avstander og veivisning.

Andre mener Seapilot er bedre enn Navionics og det kan godt hende men jeg har ingen erfaring med den men den kan testes gratis i 36 timer etter det jeg kan se på hjemmesiden deres: https://www.seapilot.com/no/

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Navionics kartene jeg bruker på I-Pad'en er samme type som jeg bruker på min Raymarine E120.

Men bruker I-Pad'en til å lage ruter da det er mye enklere enn på Raymarinen

(Navionics appen til I-Pad'en har "Autoroute" funksjon som lager rutene selv når en legger inn start og stopp waypoint.)

Har prøvd alle tre størrelser av iPad med Navionics, og synes 9.7" er greieste for vår bruk – den største blir et litt uhåndterlig flak, mens mye blir litt frustrerende smått på den minste. Alle elementer i brukergrensesnittet er tross alt nedskalert med forskjellen i skjermstørrelse. Men den lille er unektelig hendigere.

Slenger meg på tråden jeg også. Jeg må bytte ut en Garmin 520s og kan godt tenker meg et nettbrett eller Ipad løsning. Men jeg er helt grønn på slike ting. Kan noen fortelle meg akkurat hva jeg trenger? Er det mulig å få til ekkolodd eller noe som viser vanndybden på en sik løsning også?

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Ville gått for en med minimum 32GB, ja. Har lagt en god del av spillelistene fra Spotify offline og det fyller opp. Dette fordi vi på havkryssingene selvfølgelig mister 4G (husk å laste ned oppdaterte kart fra Navionics). IPad'n med GPS virker selvfølgelig som plotter selv om man ikke har 3G/4G-dekning.

Har også Navionics på mobilen (5" skjerm), men det blir i realiteten for smått. Gir selvfølgelig sikker posisjon, men ser for lite av området rundt båten.

Funksjonen på Autorouting på nettbrett med Navionics er genial, men vær obs på at det er en add-on som du betaler ekstra for at at du må huske å fornye betalingen årlig. Dersom du ikke gjør det, beholder du kartet, men mister autorouting og oppdateringer.

Innlegg #2 og #3 ! Hvordan har dette seg? Og hvorfor anbefaler dere ikke Ipad ?

Skrev verken #2 eller #3, men våger meg likevel på et svar. Det de ikke anbefaler, er nettbrett uten GPS. Med iPad er det fort gjort å kjøpe feil. Dersom iPad'en ikke har plass for telefonkort, har den heller ikke GPS. Såvidt jeg kjenner til, har alle andre nettbrett GPS innebygget. Derfor er det enklere å bare si kategorisk nei til iPad.

Så er det også slik at alle har et elsk eller hat forhold til dingser som begynner med i, og jeg har nok fått det siste er jeg redd.

Det er bare sånn det er, smak og behag. For meg blir apple altfor overstyrende og begrensende i forhold til hva man får lov til

og ikke får lov til dessverre. 

Veldig fornøyd med iPad som plotter. Benytter versjon 4 med 32GB og celluar uten sim-kort satt i. En ulempe er at den på lengre turer går tom for strøm, selv med lader tilkoplet. Det holder vel minst fem timer, så sjelden et problem.

Da trenger du en kraftigere lader. Dersom du bruker en USB-overgang i sigarettenneren, må du se hvor mye den gir ut. 1A er for lite 2A går. Greier du å få tak i en enda kraftigere, er du sikker.

Da trenger du en kraftigere lader. Dersom du bruker en USB-overgang i sigarettenneren, må du se hvor mye den gir ut. 1A er for lite 2A går. Greier du å få tak i en enda kraftigere, er du sikker.

Kan anbefale Aukey sin dual-USB billader. Den har 2 X 2.4A, som holder for å lade to nettbrett samtidig:

(http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00M6QODH2/ref=mp_s_a_1_1?qid=1462484937&sr=8-1π=SY200_QL40&keywords=aukey+car+charger&dpPl=1&dpID=41Mf7oWPesL&ref=plSrch)

Merk at den kan være litt kresen på uttaket i bilen, fordi den ikke er så veldig dyp/lang.

Aukey har også en nyere versjon som støtter Quick Charge 3.0, som koster noen små dollar mer:

(http://www.amazon.com/gp/aw/d/B019OSX8UC/ref=mp_s_a_1_7?qid=1462484937&sr=8-7π=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=aukey+car+charger&dpPl=1&dpID=41T7SXt6F1L&ref=plSrch)

Disclaimer: Har ikke testet denne selv.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

For meg blir apple altfor overstyrende og begrensende i forhold til hva man får lov til

og ikke får lov til dessverre. 

Det er et argument jeg ofte ser uten at jeg helt forstår det. Kan du utdype?

En ulempe er at den på lengre turer går tom for strøm, selv med lader tilkoplet. Det holder vel minst fem timer, så sjelden et problem.

iSailor på iPad2 har ruslet og gått her i 24 timer med lader tilkoblet. Fremdeles 100%.

Bruker også ipad. Fungerer helt topp!

Kjører iSailor på én pad, og MarineTraffic på én annen. MarineTraffic bare for gøy da. Har også muligheten til å kjøre isailor på begge to - da med forskjellig zoom. Den ene zoomet inn, den andre zoomet ut. Lettere å ha oversikt da.

Bruker også appen mAIS, som gjør at båten min kommer opp på MarineTraffic. Det også bare for gøy, men da føler jeg meg litt som de store gutta?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Så lenge man har i bakhodet at mAIS og Marine Traffic viser hvor du eller andre båter var for en usikker tidsperiode siden og ikke hvor du eller dem er nå, så er det fine leketøy.

Venner og kjente kan se hvor du har vært og hvor du nå har lagt til, og du kan se hvor de har vært eller hvor de nå har lagt til. Det er vel det beste med disse tjenestene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...