Jump to content

Trenger innspill til kjøpe av Ipad som plotter til båt

litt peiling

Recommended Posts

Kan anbefale Aukey sin dual-USB billader. Den har 2 X 2.4A, som holder for å lade to nettbrett samtidig:

(http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00M6QODH2/ref=mp_s_a_1_1?qid=1462484937&sr=8-1π=SY200_QL40&keywords=aukey+car+charger&dpPl=1&dpID=41Mf7oWPesL&ref=plSrch)

Merk at den kan være litt kresen på uttaket i bilen, fordi den ikke er så veldig dyp/lang.

Aukey har også en nyere versjon som støtter Quick Charge 3.0, som koster noen små dollar mer:

(http://www.amazon.com/gp/aw/d/B019OSX8UC/ref=mp_s_a_1_7?qid=1462484937&sr=8-7π=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=aukey+car+charger&dpPl=1&dpID=41T7SXt6F1L&ref=plSrch)

Disclaimer: Har ikke testet denne selv.

iPad støtter ikke Quick Charge, såvidt jeg vet.

Den første du linker til er uansett nok til å fôre en iPad i kontinuerlig bruk.

Jeg kjører ipad med vanntett deksel og Seapilot. Synes Seapilot er veldig bra og internet AIS funksjonen funker bra. Veldig greit å se på andre siden av drøbaksundet hva som kommer der.

Bruker også grib funksjonen til seapilot. Gir veldig bra oversikt når man skal planlegge seilas.

Bruker Navionics med sonar chart på mobilen for second opinion.

Bruker iPad Air 2 selv, og har aldri hatt problemer med å få den ladet. Lader langsommere når den er i bruk, altså med skjermen på, og desto saktere når den brukes. Men har alltid fått ladet den.

Jeg har et veldig enkelt behov, så for meg har det holdt fint med noen gratisapper for å holde meg orientert. Jeg har ikke bruk for noen avanserte planleggingsverktøy, så jeg har ikke investert i hverken ISailor eller Navionics eller noe slikt.

Eg bruker sony tablet z2. Denne har gps, simkort,plass til minnekort og er vanntett. Har også lagt ut usb uttak ved styreposisjonen. Bruker slik magnetisk ladekabel, som gjer at den fortsatt er vanntett under lading. Bruker den også som ankervakt når eg ligger i køya. Har også ein trådløs harddisk som står innendørs som er koblet til.

Men det var kansje kun ipad som var ønskelig :/

Redigert av Steini (see edit history)

Har brukt iPad Med 32+ Mb i flere år.

Synes iSailor er best til å kjøre etter samt legge opp kuser, men bruker også SeaPilot (pga AIS-visning)

(begge rimelige apper).

Du får ikke rimeligere brukbar navigator enn iPad og app. (Begrensningen er nevt tidligere i denne strengen.)

(Sammenligning: Har brukt ( og bruker ) TelChart kartmaskin (!), har navigator på Raymarin C120 på 5' Lovrance Chirp ekkolodd 2016.

Til vanlig kjøring og fritidsfiske / dorging står Raymarin i ekkoloddmodus, det samme gjør Lovrance (dårlige kart!) og padda bruker iSailor. TelChart er avslått og brukes på lengre turer ( bruker noe strøm...) Og iPhone kjører Marine Traffic AIS :-)

Dessuten skjønner jeg ikke hva motstanden mot Apple's politikk har med dette emnet å gjøre. MS Fortuna:-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det var tråd starter som ønsket innspill til nett brett og da må man kunne mene at alle i verden faktisk ikke er med i fan klubben til Apple. Det har ingenting med politikk å gjøre men bruker vennlighet. Utover det har jeg lært for mange år siden at det ikke er noen vits å diskutere med de som er Apple fans. Så bare la den ligge. Det er smak og behag hvilket system man liker her i verden, det kan man respektere uten å måtte forsvare og diskutere som enkelte vil her. Tråd starter spurte om meninger og alternativer, og det har han fått. Fortsatt god søndag fra en solrik Oslofjord.

Kastar mig in i tråden då jag också är i färd med att investera i "nettbrett" för att komplettera min navigator.

I förra båten hade jag en Garmin 720 som fungerade utmärkt och var bra att hantera med touch-screen. Den åkte med vid försäljningen och nu i min nya Bavaria sitter det en VDO från 2006 som har ett kort från samma tid. Helt ok skärm, men med knappar för att styra alla funktioner vilket blir lite omständigt.

Det jag tänker mig är att använda den på hög upplösning för att verkligen se var grunden finns, men använda en padda av ännu okänt slag för ruttplanering och översikt / inzoomning då så behövs.

Ser jag på vad som kan vara bra är det ju iPad Air 2 med 64Gb som kan brukas till mer än bara navigator. Då jag har både Apple-TV, Iphone och Macbook Pro, så vore det ju onekligen smidigt. Samtidigt kan jag inte komma ifrån att t.ex Xperia är vatten och stöttålig och kostar mindre, samt har säkert (ej undersökt ordentligt) bättre prestanda än en i-pryl för samma pris. 

Det jag är mest fokuserad på, då Spotify fungerar i alla modeller, är att det är en riktigt ljusstark display. Finns det något test / utvärdering av vilken som har högst ljusstyrka? Detta är ju det viktigaste då solens ljus är svår att förhindra en sommardag, men man kan skydda allt mot regn etc med kapell eller ett skyddande fodral.

Samtidigt kan jag inte komma ifrån att t.ex Xperia är vatten och stöttålig och kostar mindre,...

Xperia er vanntett, men ikke støtsikker. Den har bakside av glass, slik at den glir lett om den ligger på benken. Det er et must å ha en form for holder til den.

Det jag är mest fokuserad på, då Spotify fungerar i alla modeller, är att det är en riktigt ljusstark display.

Med Xperia'en fast montert under sprayhood'en, har jeg ingen problemer med å lese kartet i godt vær. Tar jeg brettet fram slik at det får direkte sollys, er det fortsatt lesbart, men man må anstrenge seg litt mer for å se detaljene.

Jeg lurer litt på hva slags vær folk ferdes i når iPad ikke fungerer. Bruker fremdeles iPad med 2 rev og stormfokk. Riktignok med vanntett boks rundt. 20 m/s og regn er i alle fall ikke noe problem. Ofte er vi ganske alene utpå i slike forhold. Sommer i Middelhavet var heller ikke så varmt at det gikk ut over funksjon. Ganske nøytral på plattform, vanntett sony telefon og nettbrett fra Apple.

Redigert av pacuare (see edit history)

Jeg bruker selv iSailor og er fornøyd med denne sålangt. (surrer bare på i skjærgården rund Nøtterøy).

Men vurderer nå å gå over til Navionics da jeg har kjøpt meg wifi ekkolodd, og på Navionics så får man integrert ekkoloddet i samme bilde som kartet.

Men så har man også den nye Gulesider appen som ser fin ut og sikkert flere.

Uten å kuppe tråden, hvilke app bruker du og hvorfor?

Se mitt inlegg # 32.

Synes iSailor er ok å bruke OG å planlegge ruter på. (Hvis noe av det samme finnes på andre padder, er de ok.)

Sammenligner med min TelChart. Og har sett på noen Garmin plottere. Sistnevnte ser fancy ut med koter og farger på land og sjø, men JEG synes ikke det er verd pengene (DYRT) (Pris > Ytelse)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Har brukt iPad i mange år. Er veldig fornøyd. Ta med det alle skriver. Ikke lyssterk nok til direkte sollys, kan bli overopphetet. men dette lærer du fort å håndtere. Jeg har cellular - Altså med simkort= med GPS. Bruker Navionics  HD OG  Plan 2 Nav.  Begge virker godt.  Litt personlig oppfattelser om disse to: Navionics- Litt "teit" oppsett når du går med kurs opp.  Innimellom er alle navn på hodet osv.  Ved innzooming må man igjen finne kurs opp.  Kan forbedres. Veldig bra funksjoner med autoroute.   Plan2Nav - Veldig liten "båtmarkør"  mulig dette kan endres i innstillinger men har ikke funnet den enda. 

Kan anbefale begge.  iPad air 2 er rimelig og holder i massevis.  Trenger du større skjerm til alt mulig annet kan du gå for iPad pro. men den koster litt. 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Uten å kuppe tråden, hvilke app bruker du og hvorfor?

iSailor har også WiFi kobling mot AIS og ekkolodd.

Jeg har iSailor fordi:

-Kartene kommer fra en stor aktør på proffmarkedet.

-Kartene oppdateres (gratis) 3-4 ganger i året. Jeg har alltid ferske kart i båten.

-Det kan vise bakgrunninformasjon slik som hvor kartet kommer fra, vertikal datum, målestokk,ZoC, mmmmm.

-Folioene er svært omfattende.

-Enkelt å se om mer informasjon er tilgjengelig. 

Hvorvidt appen har autorouteing eller nord opp/ned er meg knekkende likegyldig.

Mht rute retning opp og ned osv er man komfortabel med det ene eller andre går det vel greit men Navionic sin autorutefunksjon sammen med fartsretning opp synes jeg fungerer veldig bra. Ruten er lagtog man ser umiddelbart hvor stort avvik en har osv. I tillegg ser en landskapet (evt) slik det fremstår i fartsretningen både med google/bing overlay om en øsnsker slt sonarkart

Uten å dra i gang disk om anyi Apple osv finner jeg det fotunderlig at de med tyven-tyven OS hevder seg å vite bedre enn os som har kjørt iOS siden høsten /007 og MAC siden 1987 hva våre dingser er kapable til.

Det er kun 7-8 % av de som klører tyven-tyven OS som har oppgradert til siste versjon av OSet mens for iOS dingser er tallet rundt 90%.

Ref IT-avisen.

Skulle jeg valgr et nettbrett kun for navi og som kjører tyven-tyven OS ville jeg sett nærmere på rt ASUS nettbrett til rundt 3500 eller så, ruglete bakside og lyssterk skjerm men U-A den lagget i hvertfall under demoen...

Skal du ha full pakke klører du iOS

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg bruker Plan2Nav fra Jeppesen Marine. Valget falt på denne da jeg hadde kurs opp som krav ved valg av app. Mulig de fleste slike apper nå har mulighet for dette, men for fire-fem år siden var det (såvidt jeg husker) kun Plan2Nav hvor kurs opp var mulig. Appen har forøvrig også ankeralarm.

Selve appen er gratis men kartene må kjøpes.

... Plan2Nav - Veldig liten "båtmarkør"  mulig dette kan endres i innstillinger men har ikke funnet den enda.

Dette med liten båtmarkør har jeg også registrert. Har heller ikke funnet noen måte å endre størrelse på denne og tviler vel også på at det er mulig. På min gamle ipad2 viser markøren tydelig og greit, men på nyere ipads (som har høyere oppløsning) blir markøren mindre tydelig. Problemet er nok at oppløsning på nettbrett er blitt høyere, mens markøren her har beholdt samme (pixel) størrelse og dermed fortoner seg som mindre. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...