Jump to content

Sende trådløs motordata fra volvo penta d4 til ipad

bayliners

Recommended Posts

Er dette alt jeg trenger jeg har evc b2 ?

En software oppgradering fra volvo penta

Trenger jeg kjøpe en haug med følere vet at en kan montere multigiver for fart temp i sjøvann, men det trengs ikke

http://www.ebay.com/itm/331831340024?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

http://www.ebay.com/itm/NEW-DIGITAL-YACHT-ZDIGWLN2NET-Navlink-Nmea-200-Wireless-Data-Server-/111986714524?hash=item1a12eda79c:g:yBUAAOSw1DtXKVFC

Samt en ipad med app som kan tolke nmea 2000 signaler 

Hei igjen.

Jeg var dessverre litt for rask på avtrekkeren.

VP EVC B2 kan avgi data til NMEA2k via et egnet grensesnitt. Det finnes flere leverandører av dette, f.eks. Raymarine (ECI-100). Hvilke PGNs som du ender opp med på NMEA2k-nettet vil avhenge av hvilke data EVC gir fra seg (se nedenfor) og hvilke setninger som grensesnittmodulen er i stand til å håndtere. Se liste over PGNs for ECI-100. (Merk at ECI-100 er en del rimeligere enn den VP-enhet du har lenket til).

Så spørs det hva du mener med "motordata". Avlesningsverdier - eksempelvis turtall, trykk, temperaturer - der trenger du ikke noe mer av VP-software. Ønsker du detaljer om drivstofforbruk, trenger du en softwareoppdatering som kalles "trip computer". Denne finner du omtalt i egen tråd her på BP (tema: pris), hvor det fremkommer at kostnaden ligger på 5-6.000 kroner, +/-.

Gjenstående problem er å skyfle NMEA2k-data i retning av din iPad. Og det var her jeg feilet. Jeg foreslo at du skulle se på MiniPlex fra shipmodul.com, men disse støtter p.t. ikke motor-relaterte PGNs. Her kan det imidlertid komme endringer - de er ganske flinke til å utvikle oppdatert firmware basert på kundeønsker. Fortell dem hva du trenger, og det er ikke usannsynlig at du får nettopp det. I løpet av noen måneder.

Det kan se ut som om konkurrenten DMK Box sender videre alt den mottar av NMEA2k PGNs - til WiFi-nettet. Men du trenger fortsatt software som kan gjøre noe med disse data. Alternativt, som du nevner selv: Digital Yacht Navlink Wireless NMEA2000 WiFi server - ser også ut til å sende videre absolutt alt den får inn på "inn"-siden.

For videre behandling av motordata på ditt nettbrett - har du noe egnet software der? Hva er formålet? Logging av motordata? Fremvisning av sanntidsdata? Det er uansett ikke snakk om å "tolke NMEA2000 signaler", men å tolke de PGNs som du er interessert i. Dessverre er mye av dokumentasjon om NMEA2k PGNs noe som NMEA trykker til sitt bryst og ikke gir ut, med mindre man betaler en ganske saftig sum for det. Følgelig er det ennå et ganske tynt utvalg av programvare som kan tygge i seg "alt" som måtte flyte forbi av PGNs.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...