Jump to content

symptomer på dårlige dyser på dieselmotor?

Jomes

Recommended Posts

Et betimelig spørsmål som burde få spesialistene til å strømme på. På den andre sida hat jeg inntrykk av at dyseproblemer er symptom som blir dradd fram når det er vansker med å få start eller det er ujevn gange på motoren.

Skal faktisk få testet dysene på mandag. (Yanmar GM2).

Jeg er ingen ekspert - men får hjelp av en meget erfaren mekaniker. Årsaken til at han vil teste dem er at båten er veldig tregstartet - særlig når det er kalt. Er motoren varm starter den med en gang.

(Teorien er da at dysene ikke sprer dieselen til en tåke - men at det blir mer en stråle som er vanskeligere å tenne opp. Det blir som å fyre opp i peisen uten opptenningsved). 

min erfaring er også at motoren får en hardere gange ved dårlig spredning fra dyser...Ser for meg det slik at når en mekanisk diesel er kald,har den ofte en litt hardere gange pga brennkammeret/sylinder er og blir foret med kald luft,noe som gjør at dieselen tenner bittelitt senere en ved varm motor,det resulterer i litt for sen "tenning" om en kan kalle det for det,det samme skjer vel om dyser er slitt,dieselen antenner litt senere pga dårlig forstøving og resulterer i "tenningsbank"...kan godt hende jeg er ute av kartet som jeg pleier....

Har hatt denne AG Testeren i noen år http://www.indiamart.com/proddetail/genco-nozzle-injector-tester-nth-6000-11365209962.html

Ok for våre Dyser.'

Det første en bør sjekke er at ventil klaringen er rett (vippearmene), mange motorer skal de sjekkes ved varm motor. 

Er ventil-klaringen rett kan det være en ide å sjekke dysene, vis motoren ryker mer en normalt.

Det står i manualen hvor mange motortimer en skal ha dyse sjekk på.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...