Jump to content

Omgjøring av elektrisk opplegg. Ser dette koblingsskjemaet bra ut?


tomzern

Recommended Posts

Hei

 

Atter et koblingsskjema oppe til vurdering. Jeg har såklart søkt og sett mange tråder rundt dette temaet, men jeg syns det er enklest å lage et eget skjema og få deres meninger og eventuelt gjøre endringer ut ifra det.

 

Så her er min plan:

bilde

 

 

Ellers ønsker jeg bare tilbakemeldinger på om dette ser ok ut, eller om jeg bør gjøre om på noe :)

 

 

Mvh 

 

Tomzern

Link to post

Skal ikke involvere meg for mye , men noen spørsmål blir det jo.

1. Hva gjør det galvaniske skille på laderens minusutgang ? Det er vel på 220 volts kabelen et slik skille eventuelt brukes og da på jordledningen. Ser ikke helt nødvendigheten med galvanisk skille uansett hvis det bare er laderen som skal tilkobles landstrøm.

 

2. Hvor er kabel til ladelys på dynamo ? Den bør jo være med. Det samme med minus til dynamo. Den får sikkert minus gjennom festene til motorblokka så sikkert ikke nødvendig med kabel, men sjekk for sikkerhets skyld.

 

3. Hvorfor minuskabel opp til bryterpanel ? Eneste formålet med den er hvis du har belysning i bryterne, hvis ikke har den ingen ting der å gjøre. Eller er det en ekstra minusskinne tiltenkt for forbrukerne ? I så fall burde du tegnet den for seg selv. 

 

4. Dynamo er koblet rett på batteri + pol. Ingenting i veien for det egentlig, men skal du eller andre engang skru i motoren er det greit å vite at det er spenning frem til dynamo, og det kan jo medføre skade. Det hjelper jo ikke om hovedbryter er slått av her, så ha det i bakhodet. Og er det en VP motor så kan det være at den får strøm til nøkkel fra + på dynamo og da kan du ikke ha det slik.  Fordelen slik du har lagt den opp er at om du ved et uhell skulle slå av hovedbryter til start så overlever dynamoen, men ikke helt vanlig å ha det koblet slik i båt.

 

Lykke til :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Bra at du involverer deg Hegra, det var akkurat det jeg ville :)

 

Var usikker på galvanisk skille selv, og fant ut etter jeg hadde laget ferdig tegningen at jeg var på jorde med plassering av den. Jeg skal kun ha en 230V fastmontert lader, så da trenger jeg ikke galvanisk skille, er det sånn å forstå? Tenkte å bruke biltemas "zinc saver", men da på jording på 230V siden av laderen såklart.

 

Minuskabel til bryterpanel og instrumentpanel var tiltenkt lys ja. Har merket de med det nå, samt flyttet på B+.

 

Ny versjon:

bilde

Ser dette bedre ut? :)

Link to post
tomzern :  Jeg skal kun ha en 230V fastmontert lader, så da trenger jeg ikke galvanisk skille, er det sånn å forstå?

 

Nei, en lader er et skille i seg selv så vidt jeg har forstått, og laderens minusutgang er ikke i kontakt med jordledningen fra land. Altså kommer ikke jord i fra land lenger enn til laderen. Og hvorfor skal man ha et galvanisk skille da. Det er først ved 220 volt utstyr som er i kontakt med båtens jord det er behov for et skille, som kolbe i varmtvannsbereder og lignende. Så hvis laderen din ikke står på et underlag som kan gi en eventuell strøm videre til båtens jord ser jeg ikke hensikten med skille.

Men bruk en godkjent skjøteledning med jord til land.

 

Ladelampen er vel allerede i instrumentpanelet, så det var bare kabelen jeg savnet, men forstår hva du mener. Ellers ser det vel greit ut. :smiley:

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...