Jump to content

2 lensepumper med felles skroggjenomføring?

Kjellg

Recommended Posts

Har en NB820 hvor det kun er manuell lensepumpe. Har ønske om å sette inne en elektrisk lensepumpe men vil helst unngå å lage nytt hull i skroget. Hvordan gjør dere godtfolk dette? Kobler dere ut den manuelle pumpen og heller kobler på en elektrisk? Eller setter dere inn en Y ventil etter den manuelle og bruker samme hull i skroget? Egentlig så var jeg litt usikker på om jeg trenger den manuelle pumpen, men tenker samtidig litt sikkerhet. Kom gjerne med meninger om emnet :)

Du kan sette på en Y-ventil, med 2 stk tilbakeslagsventiler, en mot hver pumpe (bak Y-ventilen). Dette fungerer greit, ulempen er at tilbakeslagsventilene struper litt på pumpekapasiteten samt at de kan svikte.

Uansett vil det vel ikke være noe særlig gjennomstrømming feil vei gjennom en manuell pumpe hvis tilbakeslagsventilen svikter (og bruker du den manuelle pumpen er du jo i båten, og da merker du at du evt. pumper vannet tilbake i båten gjennom den elektriske lensepumpen hvis den tilbakeslagsventilen svikter).

Tilbakeslagsventil selges blant annet på Maritim: https://www.maritim.no/tilbakeslagsventil-13-19-25-mm#.VyxC_3lf1aQ

Redigert av Flow (see edit history)

Jeg har samme utgangspunkt og etter å ha undersøkt manuell og elektrisk pumpe fant jeg at det er tilbakeslagsventil originalt i begge deler. Tenkte derfor å bruke et Y-ledd etter manuell pumpe og koble elektrisk der slik at begge bruker samme skroggjennomføring. Som Flow sier så kan de svikte, men det kan jo pumpene også gjøre. I tillegg kan en jo sette på en stengekran på slangen til hver pumpe slik at om en tilbakeslagsventil skulle svikte så kan man kjapt stenge til den pumpen og bruke den andre. Da tenker jeg dette som en nødløsning om det skulle bli behov. 

Mvh

Gjert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...