Jump to content

"lettere" styring???


0091100

Recommended Posts

Etter å ha satt ut båten for 3 dager siden, og etter ett par test-turer har jeg oppdaget at styringen har blitt hardere(tyngre å vri rundt rattet), er det vanlig å smøre inn noen deler med fett eller lignende for å få en litt lettere styring?

Evt andre metoder for å få samme effekten?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvilen type styring er dette? Hydraulisk?teleflex? wire? Eg hadde selv en snekke med teleflex styring, og da satt det en slangeklemme inne dekselen bak selve rattet. Var et hull der man kunne stramme/slakke klemmen og også bestemme hvor hardt rattet skal vere. Fordelen med hardere ratt er at båten gikk meir rett fram uten at du måtte sitte og "styre hele tiden". Slik var det iallfall på min båt!

Link to post
Share on other sites

Du glemte å fortelle hva slags styresystem du har.

 

Regner med at du har mekanisk overføring med wire(?) i strømpe. I tilfelle, er det vanlig at wiren kan gå tregt etter overvintringen. Jeg ville prøve å smøre wiren med olje. Fett er sikkert også brukbatr, men er ikke så lett å få inn innover i wirestrømpa.

 

Ellers er det vel god skikk å smøre alle ledd fra tid til annen?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Wire i strømpe ja :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Men er det ror eller drev?

 

Er det drev er det ofte egen smørenippel som skal presses fett i, har ihvertfall sett dette på både VP280 og Bravo1 drev. Og dette tror jeg må gjøres på land, da smørenippelen er under vannlinja.

 

Erik.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Om mulig, ta løs kabelen bak, dra wiren ut av strømpa og rengjør den med f.eks diesel. Det kommer alltids inn fuktighet i kabelen, og det dannes rust osv...

Bruker selv å smøre opp wiren med det jeg har til overs av girolje til påhengern, det ser ut til å funke bra.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Om styringen er gammel ville jeg vurdert å bytte styrekabel, et brudd i denne kan være katastrofalt. Og det er nesten nybåt følelse med nye kabler, jeg byttet på styring og utenbordsmotor samtidig. Utrolig forskjell fra gammelt til nytt, og man slipper å bekymre seg en god del år fremover

Link to post
Share on other sites

Om styringen er gammel ville jeg vurdert å bytte styrekabel, et brudd i denne kan være katastrofalt....

Ja, akkurat det kan jeg skrive under på! (som det heter....) :o)

 

Hadde nemlig akkurat denne opplevelsen ombord i min Sjømann 22 selv for noen år siden. Var ute på kveldsfisketur i lite kuling da styrekabel røk - ikke noe jeg har lyst til å oppleve en gang til! :nonod:

 

Lyst til å lese om det? ---> Rorhavari / Nødstyring / Ultraflex

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...