Jump to content

Grandezza 23OC oppussing og vedlikehold. Gelcoat, Teak og stoff

vaffel82

Recommended Posts

Hei

Fant dette forumet etter litt googling og fant ut at jeg skulle skrive litt for å ha noen å utveksle erfaring med.

Jeg har hatt flere båter og prosjekter stort sett på egen hånd.

Tenkte å skrive litt om mitt siste prosjekt da noen kanskje har gode tips som gjør jobben min lettere, eller kanskje noen vil la seg inspirere.

Kjøpte en Grandezza 23 oc i 2015, den har lite timer og er lite vedlikeholdt så jeg har masse pussejobb. den er ellers i meget god stand og godt utstyrt.

1.  skroget er misfarget, sotete og gulnet. dvs overbygget er hardest rammet. noen steder er det små «prikker» eller hull (som nålspisshull) somn jeg håper jeg klarer å rubbe ned. tenkte å rubbe med kromglans eller hempel rubbing og occilerenede slipemaskin med blå svamp. skal vaske hele skroget før jeg rubber. for så å polere.  kanskje vokse etter det også.

2. kalesjen skal til sydame, den vaska jeg i salmiakk ifjor og bden ble meget fin. satte inn nye vinduer også. så nå er det bare rent ettersyn og litt rep av sømmer osv som står igjen.

3. dørkplatene har «hakk» eller «hull» i lakken, her skal jeg slipe ned med maksin og lakkere opp på nytt, sliper ned med papir 60 for så åmøke til 240. lakkere tenkte jeg med 3 stjernelakk da jeg ser at dørstokkene inne i huset blir fine og lakken er slitesterk. 

4. setene og puter er i ett slags skai stoff som jeg ikke vet hva er. her har jeg forsøkt alt mulig rart, endte opp med gallesåpe og svamper fra nille. disse nillesvampene er helt fantastiske. gallesåpa tar mere tid men bra de og. putene blir meget bedre og ser friskere ut. etterpå skal jeg smøre med turtle wax sin lærkrem. usikker på nøyaktig navn. noen deler er rammet av blåmann eller sort mugg. her må jeg forsøke salmiakk og håpe på det beste.

5. tiltingen på drevet fusker innimellom. går stort sett ned men ikke opp. her har jeg ikke gjort noe enda, så hvis noen har erfaring med dette blir jeg taknemmelig for svar. håper på feil i rele eller kontakt.

6. fjernkontroll til ankervisnj fungerer ikke, har skiftet batteri osv. så her blir det feilsøkning.

7 montere Ipad. tenkte å bruke ipad til kart md mr, da plotteren er gammeldags og lite brukervennlig. har fått tak i RAM montasje. og ipad med cellular for best mulig grad av nøyaktighet på GPS. fant ikke ekstern GPS antenne til ipad. likte appen Isailor, så regner med den blir brukt mest da jeg ikke vet bedre. 

Er nok en del til som må gjøres, men skrog, dørk og puter/seter får høyest prioritet.

skal forsøke med bilder etterhvert.

-skruen på siste bilde:

Kommer du til fra undersiden?

Om det der er et rekkehåndtak eller ei vanlig rekke, så ville det være naturlig at det var en bakplate på innsiden. Platen vil da fordele belastningen. Om det ikke er bakplate, skru ut skruen, legg tek7 eller sikaflex tettemiddel mellom rekke og skrog samt i hullet. Skru inn igjen.

Men det burde være bakplate og mutter på baksiden.

Hvor gammel er båten ?

Her er jeg ferdig med to runder rubbing. en runde polish og en runde hardwax. fenderlisten tar jeg neste. fant til slutt ut at aceton gjorde den beste jobben, så smører jeg inn med ett middel jeg har liggende som heter polytrol. dette kjøpte jeg på 90 tallet så jeg tro kanskje det ikke eksisterer lengre. silikonsparay kan også være ett alternativ.

https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62964/img_0025.jpg

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...