Jump to content

Tennplugger Tohatsu 97mod 2 takt. Hvor ille er disse?


TB22

Recommended Posts

Motor: Tohatsu 97mod 2 takt, 40HK (M40D).

 

Plugger ble satt i ny i fjor vår. Noen motordoktorer som ser svakheter eller andre bekymringer?

Edit: noen som vet forskjellen på M40D og M40D2?

Plugg 1
https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59316/20160507_100739.jpg

 

Plugg 2

https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59316/20160507_100928.jpg

 

plugg 3

https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59316/20160507_101111.jpg

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post

Kjørte en tur og motoren virket helt fin på de gamle pluggene.Tok ut pluggene og byttet med nye. Kjørte videre noen runder og kom et stykke ut på fjorden før motoren mer eller mindre stoppet helt opp. 
Fikk ikke inntrykk av at den skar seg , da burde den sakte men sikkert ebbe ut. Her var nesten bom stopp.
Propellen går rundt og det er ingen synlige skader. tok ut pluggene og de såg ok ut, ingen vann i sylinder. Eneste jeg la merke til var stiften var hvit istedet for brun som de gamle var...

 

Nb! nye motorer veier opp mot 100kg, det blir for mye på denne båten. Tohatsuen veier 68kg og det er max. Noen motor anbefalinger til en Hobby Sport 430?

Edit. ser jeg har skrevet `97, men det skal være `87.. Båt og motor er `87 modell. får ikke endret første posten.

Link to post

Kjørte en tur og motoren virket helt fin på de gamle pluggene.Tok ut pluggene og byttet med nye. Kjørte videre noen runder og kom et stykke ut på fjorden før motoren mer eller mindre stoppet helt opp. 

Fikk ikke inntrykk av at den skar seg , da burde den sakte men sikkert ebbe ut. Her var nesten bom stopp.

Propellen går rundt og det er ingen synlige skader. tok ut pluggene og de såg ok ut, ingen vann i sylinder. Eneste jeg la merke til var stiften var hvit istedet for brun som de gamle var...

 

Nb! nye motorer veier opp mot 100kg, det blir for mye på denne båten. Tohatsuen veier 68kg og det er max. Noen motor anbefalinger til en Hobby Sport 430?

Edit. ser jeg har skrevet `97, men det skal være `87.. Båt og motor er `87 modell. får ikke endret første posten.

Bom stopp? Motor går ikke rundt?

Hvis motoren går rundt og har normal kompresjon har har den ikke skjært seg. Da ville jeg sett etter problemer med bensintilførsel.

Link to post

Trist å høre den skar seg.

Er ingen motorguru men..

Er det individuelle forgassere på denne? Hva salgs smøring? Olje i bensin eller egen tank?

Vil si den første har gått for varmt. For mager blanding mulig årsak.

Den andre ok.

Den tredje ufullstendig forbrenning. Kan skyldes for rik blanding eller skade på stempel, ringer eller sylinder(dårlig kompresjon)

Morro å vist hva som skar seg.

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Får avblåse krisen og heller rett skyts mot tennplugg fabrikantene. Etter mye om og men fant jeg en plugg med løs terminal. Kunne ikke se det men tok du på den var den helt løs, så der har du årsaken til mitt "havari" :smash: . 
Så da satser jeg på 20 nye år med Tohatsuen, Viva la 2 takt  :cheers_wine:

Ps! Retter meg selv for tredje gang, er en Tohatsu M40D2 1998 mod, Så den bør ha lenge igjen å leve, får pleie ekstra god med den.

Legger ved par filmsnutter for de motorfrelste. Fra en tur etter at tennpluggen ble fikset :)
Tomgang - https://dl.dropboxusercontent.com/u/44492766/20160508_183617.mp4

1/2 throttle - https://dl.dropboxusercontent.com/u/44492766/20160508_184826.mp4

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...