Hans-martin Startet 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2016 (redigert) Hei har en mariner 60 hk 1999 mod. Har kobla minus på batteriet og når æ koble pluss på batteriet gnistrer det og han vill sprenge releet til tiltmotoren. Det er 2 rele og en ledning på hver blir varm og ryker. Prøvde å koble fra tiltmotoren og det bare fortsetter. Har byttet rele og rengjort relesokklene. Hva er galt? Releene er 30amp 2x15amp Redigert 7.Mai.2016 av Hans-martin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-martin Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 (redigert) har mest sannsynlig fått en jordfeil en eller annen plass, når jeg tar vekk ene releet gnister det ikke når jeg kobler til spolen på batteriet, skulle tro det er releet det er feil med.. hmm ingen som har vert borti det før? har jo byttet begge releene til nye Redigert 7.Mai.2016 av Hans-martin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Er du sikker på at de nye releene er kliss lik de gamle? Pinnene kan stå likt, men ha annen funksjon. Da kan det godt være at de nye releene lager kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-martin Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 muligens, stod 2 releer av forskjellig merke på fra før. akkurat kjøpt motoren. ene va gåent så det er ikke noe nytt problem. men det gnistet ikke da jeg prøvde den ene gammle som funket. hvor finner man instruksjonsbok til denne ? Sitér dette innlegget Link to post
Hans-martin Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 det releet øverst er det som stod på fra før, nederste er det jeg har nytt. Men er det samme type samme funksjon eller er det et helt annet rele? har lite peiling på elektronikk selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-martin Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 (redigert) Her også, øverste er det som stod på fra før. nederste er nytt og prøvd på men dere ser kabelskoen er svidd av. kortslutning når jeg kobler til batteriet. er det samme type rele? Redigert 7.Mai.2016 av Hans-martin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 De to releene har ikke samme funksjon. Det nye du har legger bare til og fra. Det gamle er vekslende, dvs at det sender strømmen to forskjellige steder avhengig av om det er av eller på. Under ved pinnene er det merket hvilke pinner som har nr 30, 87, 85 og 86. Sjekk også at disse står på samme plass som det gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-martin Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 er forskjell fra den øverste på øverste bildet, kan være det er originalen. at han som har hadd motoren tiligere har byttet til noe som ikke passet defor den var gåen. kjøpte bare 2 nye rele på biltema 40kr stk,nederste på bildene. hvor finner jeg original releet til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Prøv delekatalogen her https://www.ravnsgarage.no Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Særger du for at den ledningen som gikk til pinnene 86, 85, 30 osv på det gamle relèet går til tilsvarende pinner på det nye, skal det ikke gnistre og alt fungere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøfare Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Særger du for at den ledningen som gikk til pinnene 86, 85, 30 osv på det gamle relèet går til tilsvarende pinner på det nye, skal det ikke gnistre og alt fungere. Mnja. Så sant 87a funksjonen ikke er i bruk. Ser det er 87a på begge 2, men de har motsatt funksjon. Som Dixie sier, 1 er vekslende, det andre er kun av/på. Men ethvert vekslende rele kan i utgangspunktet brukes ja. Bare man "bytter om" på ledningene til det passer med det gamle. Om det står i sokkel er jo dette verre.. Som Dixie sier, sjekk under, ved siden av pinnene, og les av hvilken pinne som har hvilket nummer. Og så skaff et rele som er likt. Evt bytt plass på lederne så det stemmer med annen type pinnekonfig Sitér dette innlegget Link to post
Hans-martin Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 har bestilt 2 av disse, håper de passer http://www.boatparts.no/mercury-mariner/elektrisk/rele/rele-r-o-87-18211.html Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Passer det, så passer også Biltema sitt art.nr.42303 til kr.39,90 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hans-martin Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 (redigert) er ikke de jeg har bestilt vekslende?, de fra biltema slutter kretsen på samme så de fungerer bare som en av/på bryter? Redigert 7.Mai.2016 av Hans-martin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Sjekker du BT relèet 42303 ser du at det også har vekselkontakt, og pinningen ser da dønn lik ut som på det du har bestilt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hans-martin Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 (redigert) tror du har misforstått litt kompis, ingen av de du viser på bildet over er det jeg har , Har art nr 42-304 fra biltema dær slutter 87 og 87a kretsen seg sammen før den møter innslaget. og de ser slik ut, denne passet ikke. var sånne jeg var på jakt etter, skal kansellere bestillingen fra boatparts da jeg fant billigere på biltema. Redigert 7.Mai.2016 av Hans-martin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjargal Svart 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 Har skaffa men ein Mariner 60hk Bigfoot 2001 mod. Har samme problemet med at den ikkje vil tilte opp. fungerte releet på biltema (42-303)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.