Jump to content

Kortslutning 3 cyl mariner 60

Hans-martin

Recommended Posts

Hei har en mariner 60 hk 1999 mod.

Har kobla minus på batteriet og når æ koble pluss på batteriet gnistrer det og han vill sprenge releet til tiltmotoren. Det er 2 rele og en ledning på hver blir varm og ryker. Prøvde å koble fra tiltmotoren og det bare fortsetter.

Har byttet rele og rengjort relesokklene.

Hva er galt? Releene er 30amp 2x15amp

Redigert av Hans-martin (see edit history)

De to releene har ikke samme funksjon. Det nye du har legger bare til og fra. Det gamle er vekslende, dvs at det sender strømmen to forskjellige steder avhengig av om det er av eller på.

Under ved pinnene er det merket hvilke pinner som har nr 30, 87, 85 og 86. Sjekk også at disse står på samme plass som det gamle.

er forskjell fra den øverste på øverste bildet, kan være det er originalen. at han som har hadd motoren tiligere har byttet til noe som ikke passet defor den var gåen. kjøpte bare 2 nye rele på biltema 40kr stk,nederste på bildene. 

hvor finner jeg original releet til motoren? 

Særger du for at den ledningen som gikk til pinnene 86, 85, 30 osv på det gamle relèet går til tilsvarende pinner på det nye, skal det ikke gnistre og alt fungere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Særger du for at den ledningen som gikk til pinnene 86, 85, 30 osv på det gamle relèet går til tilsvarende pinner på det nye, skal det ikke gnistre og alt fungere.

Mnja. Så sant 87a funksjonen ikke er i bruk. Ser det er 87a på begge 2, men de har motsatt funksjon. Som Dixie sier, 1 er vekslende, det andre er kun av/på.

Men ethvert vekslende rele kan i utgangspunktet brukes ja. Bare man "bytter om" på ledningene til det passer med det gamle. Om det står i sokkel er jo dette verre..

Som Dixie sier, sjekk under, ved siden av pinnene, og les av hvilken pinne som har hvilket nummer. Og så skaff et rele som er likt. Evt bytt plass på lederne så det stemmer med annen type pinnekonfig

tror du har misforstått litt kompis, ingen av de du viser på bildet over er det jeg har , Har art nr 42-304 fra biltema  dær slutter 87 og 87a kretsen seg sammen før den møter innslaget. og de ser slik ut, denne passet ikke.

bilde

var sånne jeg var på jakt etter, skal kansellere bestillingen fra boatparts da jeg fant billigere på biltema. 

bilde

Redigert av Hans-martin (see edit history)
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...