båtfyren Startet 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2016 (redigert) Jeg vet det er mange tråder om kjøle problem av 41 maskin og har prøvd å lese dem alle men jeg klarer ikke helt å sortere riktig nå. Kan du hjelpe meg. Tempratur på motor er helt flott opp til 1900rpm, da stiger det. etter dette vil temp stige jevt alt etter turtall. Om jeg tar den opp til 3200rpm går varsel lampe etter ca 20 sec. Tar jeg den ned i turtall til ca 1500 synker temp på ca 30 sec slik at motoralarm forsvinner. Varmeveksler, Oljekjøler, intercooler er tatt ut renset etter råd her inne, byttet pakkinger, zink osv termostat er tatt ut og kontrollert temp, begge åpner på ca 84 grader. Impeller byttet. Sjøvansfilter byttet med større utgave, om jeg løsner lokk mens motor går på tomgang eller mer fosser det vann inn. Motorer er renset med systemrens og spylt grundig igjennom. ny orginal kjøleveske Det er ingen lekkasjer Når båt var på land og drev var av, fjernet jeg impeller og spylte ferskvann gjennom kjølekrets. det er full gjennomgang og ingen lekkasje Må vel nevne at S slangen på drev var en stiv j... som jeg angrer litt på ikke ble byttet. En del på forumet skriver at dette er et vanlig problem. Jeg er tom for ideer så alle inspill blir satt pris på :-) Redigert 7.Mai.2016 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Sjekka ferskvannspumpa? Ellers bør du kjøpe deg en temperaturpistol med laser fjernavleser og måle kretsene rundt systematisk. Sjøvannspumpe - intercooler -varmeveksler og ut. Likeens på ferskvannssida fra pumpe -termostat-oljekjøler-varmeveksler. Når termostaten er åpen skal du ikke ha store temperaturforskjeller. Utgangen på varmeveksler skal ha lavere temp enn inngangen selvfølgelig. Ellers skal du bare ha moderate tempforskjeller. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
peso Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Har du prøvd å kjøre uten termostatene? En annen ting du kan sjekke er om reima til vannpumpa er stram. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Bytt S-slangen! Har selv opplevd samme symptomer, og utført stort sett de samme feilsøkene. Men ingenting forandret seg før S-slangen ble byttet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jori Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Kan være slitasje på medbringer også, den som drar impeller rundt. Sitter bak i sjøvannspumpen, så den må da taes ut. Siden du har prøvd dte meste andre, blir det nå mer slike C-momenter igjen. Du har også spylt fra impellerhus/sjøvannspumpe og ut til drevet, slik at det ikke her sitter igjen nor dritt som kan tette sirkulasjonen når du gir på? Det at du har trykk i sjøvannsfilteret viser bare at impeller går rundt på tomgang. Ikke sikkert den henger med etter hvert som turtallet øker? Jeg slet som deg veldig lenge, inntil jeg ved en tilfeldighet oppdaget at jeg hadde overraskende mye dritt i tilførselen fra s-slange til impellerhus. Er dritten/bitene for store, vil de stoppe der og være en propp for sirkulasjonen siden de ikke kan passere impellerhuset. Dette gjelder motorer med impeller før filteret slik som f.eks 41-serien Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Rem I går var jeg på fjorden med laser temp måler frem og tilbake. Peso Kjørte i går uten termostater. Brigg Ny S-slange er på vei ifra drevservice. Men jeg fant feilen etter en lang kveld med mye frem og tilbake. Ende lokket på varmeveksler var 180grader feil. Slangene skal ligge loddrett og inn mot motor og ikke lengst vekk ifra motor. Nå kan jeg kjøre 20 min 3600prm og det er helt stabilt på ca80 grader tror jeg det. Takk for hjelpen :-) og beklager maset når feilen lå helt annet sted Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.