TB22 Startet 7.Mai.2016 Del på Facebook Startet 7.Mai.2016 Ja,må vurdere ny kjøpt da min Tohatsu 40hk 2t (m40d) 1987 mod, mest sannsynlig gikk av med pensjon her i dag og i den anledning vurdere ny motor. MEN, de nye motorene er blytunge i forhold (over 90kg). Hobby sport 430 type 87mod ble solgt med 40hk 2t (71KG) som pakke, det går ikke idag, motorene blir for tunge og nå vurdere jeg 30hk som går med et nødskrik.Finnes det noe sammenlignings grunnlag for gamle mot nye motorer? er ny såpass effektive av de nærmere seg hva en 30 år gammel 40hk presterer? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
000 Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) nei. Største forskjellen på ny vs gammel er mellomregisteret i favør ny. Men toppfart alene er antall hester som vinner. Det er igrunn misvisende å selge motorer på hk da det sier null og niks om draget. Sjekk kubikken. Og har du veid motoren din eller bare funnet noen tall nett. 71 hørtes veldig lite ut mht 40 TLDI varianten er oppgitt til 97. Det er samme motoren. For øvrig er begge lik 50 hk så da blir det et hopp ned til en 30 hk Redigert 7.Mai.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 7.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) 71kg er hentet fra manual og det stemmer med tall som står på motor. Har M40DEPO - http://www.tohatsu.com/tech_info/own_man_pdfs/toh40d_50d.pdf Totakterer føri tiden, veide jo null og niks iforhold til 4t. Båten drunker ikke med 100kg på hekken men selvlenseren fyller båten med vann da.Edit: Ser dagens hobby sport 430 presenteres med 25knop. Målte min i fjor til 29 knop, så det er ikke rare forskjellen.. Redigert 7.Mai.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 nei. Største forskjellen på ny vs gammel er mellomregisteret i favør ny. Men toppfart alene er antall hester som vinner. Det er igrunn misvisende å selge motorer på hk da det sier null og niks om draget. Sjekk kubikken. Og har du veid motoren din eller bare funnet noen tall nett. 71 hørtes veldig lite ut mht 40 TLDI varianten er oppgitt til 97. Det er samme motoren. For øvrig er begge lik 50 hk så da blir det et hopp ned til en 30 hk TLDI har jo en haug med ekstra duppeditter i forhold til de gamle forgasser 2-takterne. Det er jo samme teknologi (fra Orbital) som Mercury Optimax har, så derav økt vekt. Om båten er så vektsensitiv kan man jo flytte batteriet lengre fram i båten. Evt. se etter en brukt 2-takter fra utpå 2000-tallet en gang, men dem er det kanskje ikke så mange av. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TB22 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Stenger jeg selvlenser så er det ikke et problem. Blir ca 20 kg ekstra på hekken. Har jo hatt 3 full tanker der bak uten problemer, får helle flytte ekstra bensintanker frem, det er jo 45L.. Er vel nesten 45 kg det.Ser Suzuki sin DF40 får skryt.. til 54.000,- Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 DF40 er en av de tyngste 40-hesterne med en vekt på hele 104 kg, som jo skyldes at det er samme motor som DF50 og DF60. Det er nok Honda BF40 og Tohatsus nye MFS40 som er de letteste med vekt rundt 95-97 kg. Forgasserversjonen av BF40 er vel dessuten noen kg lettere enn det igjen om man ser på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 71 hørtes veldig lite ut mht 40 TLDI varianten er oppgitt til 97. En annen mulig grunn til store vektforskjeller her er at eldre motorer gjerne ikke hadde powertrim, mens de fleste nyere motorer i denne klassen har det. Feks en Yamaha 40hk 3syl 2T kan veie fra 67 kg (kort stamme, snorstart) til over 90 kg (lang stamme, elstart, powertrim) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.