larsen2000 Startet 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2016 Skulle sjøsette båten idag, og skulle starte opp hjemme for å teste etter vinterlagring. Motoren (Yamaha F100) startet ikke så begynte å feilsøke i fuelsystemet. Det kommer ikke noe bensin når jeg pumper på belgen. Tok av bensinfilteret og det kommer ikke noe da heller, ei heller med filteret på (som er nytt) og hvor jeg koblet av den ene enden av belgen. Regner med det skal det? Helt full tank. Hva kan jeg gjøre for å feilsøke videre? Har funket fin i alle år, også da jeg satt den til vinterlagring. Også i det sommerværet, da gitt! :( Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Det kan hende du må fylle opp det nye bensinfiltret hvis du ikke gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Har aldri gjort det før - og da burde det vel ha kommet bensin når jeg skrudde det av og pumpet? Prøvde både med og uten å holde for hullet i filterholderen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Prøv å sug frem bensin mens du pumper. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Prøvde det nå, men får ikke opp trykket. Har ikke noe annet enn munnen å suge med, så begrenser seg hvor lenge jeg kan holde trykket :) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Sjekk at belgen virker. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
larsen2000 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Ikke vært brukt på 10 år, da det aldri har vært behov. Vil motoren klare å dra bensin helt fram dersom jeg kjører den lenge på startmotoren? Sitér dette innlegget Link to post
Laktosefri Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Prøvde det nå, men får ikke opp trykket. Har ikke noe annet enn munnen å suge med, så begrenser seg hvor lenge jeg kan holde trykket :) Har du fått det til? Har du sjekket at slangen ikke er tett, hull i slangen så du ikke får opp trykk? Begynn ved bensintanken og jobb deg oppover til du finner feilen. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Ikke noen løsning. Tanken ligget skjult, og slangen opp til filteret fra tank er også tredd skjult. Men ikke noe bensin i kjølbunnen så vidt jeg kan se.. Sitér dette innlegget Link to post
Laktosefri Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Ikke noen løsning. Tanken ligget skjult, og slangen opp til filteret fra tank er også tredd skjult. Men ikke noe bensin i kjølbunnen så vidt jeg kan se.. Hvis du ikke får benin opp slangen ville jeg tenke den var tett. Blir det vakuum i slangen når du suger? Hvis ikke kan det tyde på at den suger luft. Da blir det å finne hvor. Kjenner ikke motoren men, om det er elektrisk bensinpumpe på den, bør den klare å trekke bensin opp. Så er spørsmålet om det er et selvluftende system, da burde det være tut og kjør. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Hørte lyd når jeg sugde og kom bensin relativt kjapt da. Skrudde av lokket i dørken for å komme til tanken. Alt er knusk tørt, men en liten bit på en halv meter av slangen jeg ikke kommer til. Sitér dette innlegget Link to post
Laktosefri Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Ok, om det kommer bensin når du suger, er det nok i orden frem til det punktet du suger fra. Da ville jeg arbeidet meg videre. Kan jo tyde på at bensinpumpe ikke er med. Lenge siden filteret er skiftet? Koble sammen å se om du kan se at det kommer bensin på andre siden av filteret. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Både ekstern og internfilter er byttet hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Laktosefri Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Da er det nok ikke filteret. Høres for meg mer og mer ut som bensinpumpa. Vet du om det er elektrisk eller mekanisk pumpe på den. Jeg sitter jo her ved pc, forsøkte å finne brukermanual men, har foreløpig bare funnet for f200. Poenget er at om den er elektrisk, vil man høre den gå når tenninga er på, for den skal bygge opp trykk i systemet før man starter. Er bilmekaniker, så er ikke så kjent med båtmotor men, prinsippene er jo de samme. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Da sviver den! Tok av slangen inni motoren og sugde der, så lå er jeg lei av gass og bensin i munnen ;) Startet med en gang da.. Merkelig at det ikke har vært sånn tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 (redigert) Hvis det kommer bensin når du suger er det vel en enveisventil på blåsen slik at slangen og filteret skal være fylt opp. Da ville jeg prøvd å dra frem bensin ved hjelp av starteren. Red, ser nå at problemet er løst. Herlig! Redigert 8.Mai.2016 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 om det er en eldre F100 så er det vel forgassermotor? Har vært borti at tilbakeslagsventilene i blæra blir dårlige , slik at de ikke klarer å hindre bensinen i å renne tilbake ned på tanken igjen. Da må man file lenge på starten for å få fram bensin... Greit i slike tilfeller å koble til en ekstern tank/slange om man hah mulighet, for å verifisere at systemet på motor funker som det skal Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Laktosefri Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Anchors aweigh! :-) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Ah, dårlig tilbakeslagsventil høres logisk ut. Bytter den så det ikke skjer neste år :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.