Jump to content

Yamaha F100 trekker ikke inn bensin, hvordan feilsøke?

larsen2000

Recommended Posts

Skulle sjøsette båten idag, og skulle starte opp hjemme for å teste etter vinterlagring. Motoren (Yamaha F100) startet ikke så begynte å feilsøke i fuelsystemet. Det kommer ikke noe bensin når jeg pumper på belgen. Tok av bensinfilteret og det kommer ikke noe da heller, ei heller med filteret på (som er nytt) og hvor jeg koblet av den ene enden av belgen. Regner med det skal det? Helt full tank. 

Hva kan jeg gjøre for å feilsøke videre? Har funket fin i alle år, også da jeg satt den til vinterlagring. Også i det sommerværet, da gitt! :( 

bilde

Prøvde det nå, men får ikke opp trykket. Har ikke noe annet enn munnen å suge med, så begrenser seg hvor lenge jeg kan holde trykket :)

Har du fått det til? Har du sjekket at slangen ikke er tett, hull i slangen så du ikke får opp trykk? Begynn ved bensintanken og jobb deg oppover til du finner feilen.

Ikke noen løsning. Tanken ligget skjult, og slangen opp til filteret fra tank er også tredd skjult. Men ikke noe bensin i kjølbunnen så vidt jeg kan se..

Hvis du ikke får benin opp slangen ville jeg tenke den var tett. Blir det vakuum i slangen når du suger? Hvis ikke kan det tyde på at den suger luft. Da blir det å finne hvor. Kjenner ikke motoren men, om det er elektrisk bensinpumpe på den, bør den klare å trekke bensin opp. Så er spørsmålet om det er et selvluftende system, da burde det være tut og kjør.

Da er det nok ikke filteret. Høres for meg mer og mer ut som bensinpumpa. Vet du om det er elektrisk eller mekanisk pumpe på den. Jeg sitter jo her ved pc, forsøkte å finne brukermanual men, har foreløpig bare funnet for f200. Poenget er at om den er elektrisk, vil man høre den gå når tenninga er på, for den skal bygge opp trykk i systemet før man starter. Er bilmekaniker, så er ikke så kjent med båtmotor men, prinsippene er jo de samme.

om det er en eldre F100 så er det vel forgassermotor? 

Har vært borti at tilbakeslagsventilene i blæra blir dårlige , slik at de ikke klarer å hindre bensinen i å renne tilbake ned på tanken igjen.   Da må man file lenge på starten for å få fram bensin...  

Greit i slike tilfeller å koble til en ekstern tank/slange om man hah mulighet, for å verifisere at systemet på motor funker som det skal 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...