Hydrox Startet 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2016 Hvordan er praksis for å gjøre innbyttehandel av båt i et av våre naboland, Danmark og Sverige f.eks? Hvordan beregnes kjøpesum som det skal beregnes moms av? Hva er legal verdi av min båt overfor tollvesenet? Regner med den skal utgjøre del av kjøpesum. Kan jeg bare seile båten til naboland og bytte den inn? Seile hjem og betale moms av mellomlegget? Båten jeg bytter vekk er jo allerede momset. Og om en nordmann så skulle kjøpe den i f.eks sverige så vil han jo kunne kjøre den fritt hjem til norge. Skulle jeg tro? (Sånn sett må vel hele kjøpesummen for den nye båten momses) Hvordan i grønneste granskauen blir dette? Båten min kommer i fra UK (EU) og har i sin tid blitt "Utsatt" for VAT, kan altså skifte land fritt innenfor EU. Den har så blitt momset og hk forgiftet inn i norges langstrakte land. Siden den har etterlatt seg avgifter på begge sider av grensene så kan den vel da selges fritt i alle retninger. Riktig? (Innenfor Norge og EU) Ble aldri refundert noen VAT når båten ble hentet i UK. Håper noen kan bringe litt klarhet i hva som blir riktig her. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Mulig jeg er en utålmodig herremann, men er det ingen som har erfaring med innbytte av båt hos svensk eller dansk forhandler? Redigert 9.Mai.2016 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Ring tollvesenet, er mitt råd :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Generellt sett må du ikke betale moms (VAT) en gang til når den en gang er betalt i et EU-land. Har du dokumentasjon på at slik skatt er betald? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Med alle mulige forbehold... Ang innbytte av en privateid ikke-EU båt i et EU land så tror jeg det er meget uvanlig. Om båten opprinnelig er solgt innen EU som ny til en privatperson så må "proof of paid VAT" kunne fremlegges for at båten ikke må momses inn i EU (er vel 25% i våre naboland) og da vil den nok bli for dyr Denne biten har jeg bare fått referert; Om du i dag kan fremlegge et godkjent "proof of VAT" dokument. Dette er vel blitt ganske strengt. Slik jeg har skjønt det, vi en nye EU båt selges med faktura med spesifisert moms. Utifra dette dokumenter må så,godkjennes og stemples av de rette etater for å bli et "proof of VAT" dokument. Leser om dette flere UK som ikke får fremskaffet proof of VAT da de ofte har blitt borte underveis. Innbytteprisen blir som på med biler. Eksempel; Gammel båt = 500 og ny båt = 1 mill. Mellomlegget er da 1/2 mill. Nybåten må momses inn i Norge til verdi 1 mill og innbyttebåten må momses inn i EU til landets gjeldene VAT sats om ikke proof of VAT kan oppdrives. Kan ta min egen båt som eksempel. Kom på markedet første gang i EU og lå til salgs i NL med spesifisert moms da båten aldri hadde vært i private hender. Når jeg kjøpte den, så laget vi utførselsdokumenter og båten ble betalt netto uten NL VAT ((forhandler viste stor tillit som godtok dette og lot oss kjøre avgårde på egen kjøl, da de hadde sittet i saksa om båten ikke forlot EU). Når båten kom til Norge, ble utførselspapirene stemplet av tollvesenet og sendt i retur til selger i NL som da legger det inn i regnskapet og slipper å svare for momsen. Om min båt noen gang skulle blitt solgt tilbake til EU, måtte den momses inn på nytt, da den ble eksportert netto og således er EU moms nå ikke betalt. Kjøper du en brukt båt i EU, må den ha vært firmaeid og selges med spesifisert mva på fakturaen for å få gjen utenlandsk VAT. Har den noengang vært privateid, så er det ikke noe EU moms å få igjen ved eksport ut av EU. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mouche Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Generellt sett må du ikke betale moms (VAT) en gang til når den en gang er betalt i et EU-land. Dette er vel direkte feil? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kallethekid Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Dette er vel direkte feil? Så lenge momsen (VAT) ikke er blitt refundert ved eksport til Norge er dette enligt min oppfattning riktig. Min far tok inn en båt fra Sverige til Norge for en del år siden. Betalte norsk mva og HK-avgift. Ifjor tok han båten tilbake til Sverige, og måtte da ikke betale noe ny moms i Sverige. (I følge tullen på Svinesund) Det var vel ikke noe god butikk da han tapte betalt norsk mva og HK, men likte båten og hadde ikke lyst å selge den ved flytt til Sverige. Mener du at dette ikke er i følge reglene Mouche? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Hvis du kjøper en brukt båt fra Sverige inn til Norge så må man betale moms selv om det er betalt moms for den samme båten i Sverige da den var ny, og ingen refusjon. Er det feil? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
brs Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Tror dere har rett begge. Den ene snakker om utførsel fra Norge og til EU-land, mens den andre snakker om import til Norge fra EU-land. Hvis exportbåten har betalt VAT i Eu før den kom til Norge og føres tilbake til EU, så slipper en EU-Vat ved tilbakeføring, men det må være dokumenterbart at EU-VAT er betalt tidligere. Og det er som Mouche sier, for det at det er betalt VAT i EU, så må norsk MVA betales når en innfører båt fra EU. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 For litt over et år siden fikk jeg en henvendelse fra en potensiell kjøper i Sverige på min forrige båt som jeg hadde avertert for salg. Båten var opprinnelig solgt ny i 1980 i Sverige, og dermed var allerede svensk mva. betalt. 3. eier av samme båt kjøpte båten i Sverige, og tok den så med til Norge. Siden båten allerede hadde vært solgt en gang i Sverige og det den gang ble betalt mva. ba jeg kjøperen sjekke opp hvorvidt han måtte betale mva. ennå en gang på samme båt hvis han kjøpte den. Det han fant ut var at dersom det hadde gått mere enn 6 år fra båten ble solgt ut av Sverige til den ble solgt tilbake måtte det betales svensk mva. på nytt. Når det gjelder trådstarter så ville jeg sendt en mail til tollvesenet med problemstillingen for å få svar på spørsmålet. Det er mange her som kan mye, og enkelte svarer det de tror er rett, men skulle det en gang bli problemer med en slik handel er jeg redd man stiller svakt hvis man viser til kommentarer og råd man har fått på et nettforum. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Hvis du kjøper en brukt båt fra Sverige inn til Norge så må man betale moms selv om det er betalt moms for den samme båten i Sverige da den var ny, og ingen refusjon. Er det feil? Det er helt riktig, men i tilfellet for T.S. skal jo båten føres tilbake til EU fra Norge og VAT er betalt i England tidligere. Ser nå at Nevermind henviser til en regel om 6 års frist og det kan godt være riktig at det er slik. Stiller meg i raden av de som anbefaler å kontakte tollvesenet. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Vel, jeg ville nok aldri tatt laust mot nabolandet uten å vite at alt var på stell. Tollvesen på begge sider ville jeg nok kontaktet for å være sikker på at jeg ikke ender opp med en vanvittig dyr båt. Siden jeg ikke fant noe om dette temaet her på forumet så er det jo greit det nå finnes en topic på det. Mulig det finnes en 6 års regel, men jeg skjønner ikke helt at det skal være tilfelle hvis Hin nummer og motornummer framdeles er likt. Sitér dette innlegget Link to post
Streiff Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Är båten momsad i EU behöver du inte momsa igen, men du behöver originalhandlingar för att bevisa att "VAT" är betalad. Angående Sverige är momsen 20% och du kan enbart få refunderad moms om du köper båten NY från handlare på export från t.ex Norge till Sverige eller tvärt om. Köper du en begagnad båt kan du aldrig få tillbaka momsen i ursprungslandet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Min far tok inn en båt fra Sverige til Norge for en del år siden. Betalte norsk mva og HK-avgift. Ifjor tok han båten tilbake til Sverige, og måtte da ikke betale noe ny moms i Sverige. (I følge tullen på Svinesund) Det var vel ikke noe god butikk da han tapte betalt norsk mva og HK, men likte båten og hadde ikke lyst å selge den ved flytt til Sverige. Mener du at dette ikke er i følge reglene Mouche? jo men det er litt andre regler ved flytt......da får man ta med seg det meste som "flyttgods" uten att betale moms eller toll http://www.tullverket.se/download/18.335e16821392faa28ddbda/1371032629903/tullfrihet+f%C3%B6r+dig+som+flyttar+till+Sverige+fr%C3%A5n+ett+land+utanf%C3%B6r+EU+tv790.84.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mizar Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 (redigert) Et lite poeng rundt verdsettelsen av momset (VAT) bruktbåt kjøpt i utlandet: Norsk moms beregnes av bruttoverdien inkl. VAT, så inn i Norge betaler du mva også på den andelen som utgjør VAT. Det er i utgangspunktet kontraktsbeløpet man betaler for båten, som legges til grunn for momsberegningen. Men først skal du skal i tillegg momse for medgåtte fraktkostnader for å flytte bpten til Norge også. Det regnes som en del av båtens verdi før momsen legges til. Så litt mer enn et lite poeng; I forbindelse med en prisdiskusjon med den utenladske (engelske) megleren i mitt tilfelle, fikk jeg forståelsen at det var mulig å lage en separat faktura for opplag og lagring av båten, frem til min overtagelse. Det ville da være "sunk cost" oppstått før salgsdatoen på den fakturaen jeg skulle betale for båten, og om jeg dekket de andre kostandene som var innlagt i prisen fra megler, til selgeren direkte, trengte jo ikke det faktureres som en del av kjøpesummen. Det ville være kostnader forbrukt i England før jeg kjøpte båten (men evt. opplag og påkostninger foretatt av meg etter kjøpsdato, ville være en del av min investering i båten før ankomst i Norge). Cluet her, kunne altså bli, hva slags verdi av båten i seg selv (pluss fraktkostnader), som norske tollmyndigheter kunne godta. De ville kanskje søke opp salgsannonsen på nett, og se at jeg hadde betalt langt under den annonsert totalpris for båten, slik fakturabeløpet for kun selve fremkom på regningen. Men det ville være helt lovlig, kostnadene var medgått i tiden før jeg kjøpte båten. -Så jeg ringte tollvesenet for å "lukte litt" på hvor lav pris de ville kunne akseptere som reell pris for båten, når alle britiske kostnader frem til min kjøpsdato ble holdt utenom, og jeg formulerte spørsmålet slik: "Hvor god kan jeg være til å prutte ned den annonserte prisen, før dere begynner å protestere?" Svaret var veldig greitt og enkelt: "Vi har tabeller for slikt. Og hvis det er en båt som ikke er omsatt i Norge før, bruker vi også litt skjønn." Så der lå det, det er tollvesenet som har siste ordet meed tanke på hva din båt verdsettes til, når du er "god til å prutte" ned annonserte salgspriser. Jeg kan legge til at dette er så lenge siden at pundet sto i ca 9,5. Og jeg rakk ikke gjøre alvor av det før kronekursen gikk ned og pundet gikk opp i mot 12-13 på veldig kort tid. Nå er det blitt litt bedre, pundet står litt under 12. Men jeg kan ikke gange den engelske prisen i pund med 12, og så legge 25% mva på toppen av det. Så fine båter har de ikke der borte synes jeg... Redigert 10.Mai.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.