moleps Startet 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2016 Kanskje litt off-topic, men prøver allikevel. Er det overhodet noen fysisk grunn til å si at man ikke kan ligge med en 28 fot båt i en bås så lenge det fysisk er plass i båsen og det er god plass rundt? Båten står jo for sin egen oppdrift og den eneste ekstra kraften som eventuelt kan påvirke bryggens moring vil jo være hvis det er masse vind og båten er en stor vindfanger med høyt fribord osv. Vil anta at en snekke på 25 fot og overbygg trekker mer på en brygge i vind enn en RIB på 30 fot og at det er hipp-det-samme når det er vindstille? eller er det andre fysiske faktorer som spiller inn her som jeg ikke har forstått? //M Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Hvis bommene er kortere en båten, vil du få et mye kraftigere moment på festene ved sidevind/sjø. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Båtens vekt er vel et vesentlig moment her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuffff Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Hvis bommene er kortere en båten, vil du få et mye kraftigere moment på festene ved sidevind/sjø. ? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 ? For alle krefter som påvirker bommen etter siste feste vil momentet øke på vanlig måte med kraft ganger arm. Siden båten er festet i bommen og stikker utenfor bommen vil kreftene som påvirker båten overføres til bommen som en ren forlengelse av bommen. Festene derimot står plassert på samme sted og det blir et stort moment ved sidevind. Jeg tror kanskje det blir lettere å skjønne dersom du tenker deg at du tar festene på bommen og flytter dem innover helt til enden av bommen, så blir det lett å tenke kraft ganger arm. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Er det smalt mellom bryggene? En båt som stikker langt ut vil gjøre det vanskeligere for andre som skal forbi, eller legge til på motsatt brygge. Hvis en rib har nesa inn vil all vekt og moment være utenfor utriggerne, det gir ekstra krefter på feil sted. Kan kompenseres med å bakke inn i båsen. Uansett blir ikke belastningen laver enn en snekke på 25 fot med flybridge( ). Tror hovedgrunn til å forby det er like regler. Hvis en rib på 30 fot får lov vil det bli brukt av en høy stor båt for å få lov. Lettere for styret å ha en fast regel. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 I utgangs punktet så er vel en lang bomm beregnet på store båter og den er dimensjonert for å kunne motstå større krefter enn det en kort bomm er. Så lenge båten ikke vrir seg/flytter seg sidelengs og lager problemer for nabobåtene og festene til bommen tåler belastningen så har vel ikke lengden på bommen så stor betydning. Jeg tror vindfanget er vel så viktig som vekten. Men du spør om det er andre grunner, og da har jeg erfart at det er viktig at båten fortøyes med spring som gjør at båten ikke flytter seg i lengde retningen, og med brest er lange nok slik at de ikke belaster utriggerne for mye sideveis. Tenk deg at du har stramme brest på begge sider av båten slik at disse drar utriggerne sammen nåt båten flytter seg i lengde retningen, da blir det store kreftet på utriggerne der de er festet i bryggen. Det beste er vel at brestene er lange nok slik at de tillatet at båten flytter seg langt nok til at den treffer utriggern i le samtidig som brestene strammes, da blir kreftene fordelt på begge utriggerne. For tunge båter med mye vindfang kan det bli et problem. (Brest går 90 grader på båtens lengeretning, spring går i lengderettningen av båten.) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 I Drøbaksund ryker utriggerene om vinteren, når det IKKE er båter i båsene. Det er de store skipene, som lager store bølger, og utriggerene har ikke noe mothold ibåtene i båsene. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
moleps Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Båtens vekt er vel et vesentlig moment her... Hvorfor skulle vekten av båten ha noe å si? Er det ikke mer arealet av båten som kan fange vinden--selv om det ofte er en klar korrelasjon der... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Vekt har ingenting å si når ting er statiske. Men det er det sjelden på havet. Kommer det en bølge vil en båt på 5 tonn belaste utriggeren veldig mye mer enn en på 2 tonn da den fortrenger mer vann og brygge og båt ikke beveger seg likt. Det som stopper bevegelsen er ofte at utriggeren bøyer seg. En lett båt klarer ikke å bøye så mye. Hvis det er flatt vann og båten ligger med 4 stramme fortøyninger uten at båten gynger er areal all belastning. Men med en gang det blir slakk på tau, vil det kreve mer kraft å stoppe en tyngre båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Hvorfor skulle vekten av båten ha noe å si? Er det ikke mer arealet av båten som kan fange vinden--selv om det ofte er en klar korrelasjon der... Riktig som pacuare sier. Bølger er en større belastning for utriggerne enn vind til vanlig. Og da har vekt veldig mye å si. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuffff Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Det er jo dimensjoneringen av bommen som avgjør hva den tåler - ikke lengden. Hos oss er lengste bommer 7 meter. Jeg har sett flere bommer på opptil 9 meter med tilsvarende konstruksjon og dimensjonering. Å tro at disse skulle tåle noen større ekstern påvirkning fra en fortøyd båt er vel en feilslutning. Snarere tvert i mot, da kreftene blir flyttet ørlite grann lenger ut på bommen og du får derved et noe øket moment. Problemet med båtlengden er vel heller at større båter veier mer og har (som regel) større vindfang. Ved vind og sjø så øker dermed den totale belastningen på bommen - i forhold til en mindre og lettere båt. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Her var det mange "fysikere" ??? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Interessant fysikktime dette her. *Henter poppcorn og Cola* Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 For alle krefter som påvirker bommen etter siste feste vil momentet øke på vanlig måte med kraft ganger arm. Siden båten er festet i bommen og stikker utenfor bommen vil kreftene som påvirker båten overføres til bommen som en ren forlengelse av bommen. Festene derimot står plassert på samme sted og det blir et stort moment ved sidevind. Jeg tror kanskje det blir lettere å skjønne dersom du tenker deg at du tar festene på bommen og flytter dem innover helt til enden av bommen, så blir det lett å tenke kraft ganger arm. Det var slik jeg mente, takk for oppklaringen. Virker ikke som om folk godtar prinsippet kraft ganger arm, da er det vel ikke mye vits i å diskutere... Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Husk på hvor kontaktpunktet er mellom båt og utrigger - ikke nødvendigvis helt akter... og et tau kan kun overføre strekkkrefter. Er det lo- eller le utrigger som får byrden...? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Det er ikke fysikk dette. Det er mekanikk. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Det er ikke fysikk dette. Det er mekanikk.I min verden er mekanikken en del av fysikken, så ja det er fysikk! Men samtidig mekanikk! :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Midtpinne Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 For å være litt pirkete, siden jeg tross alt har studert disse greiene her noen år. Mekanikken er en del av fysikken. Den klassiske mekanikken er den delen av fysikken som beskriver bevegelse og krefter. Newton, Newton, Newton og atter Newton. Og litt mer Newton. Så litt Newton til slutt også. Så, bare for å være moro; Er KVANTEMEKANIKK mekanikk? Mohahaha. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 For alle krefter som påvirker bommen etter siste feste vil momentet øke på vanlig måte med kraft ganger arm. Siden båten er festet i bommen og stikker utenfor bommen vil kreftene som påvirker båten overføres til bommen som en ren forlengelse av bommen. Festene derimot står plassert på samme sted og det blir et stort moment ved sidevind. Men dersom du tar utgangspunkt i en 7 meter lang bom med en 9 meter lang båt, og du forlenger bommen til 9 meter - alt annet likt. Hvilke kritiske endringer på bommenes belastning kan du da regne hjem? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Men dersom du tar utgangspunkt i en 7 meter lang bom med en 9 meter lang båt, og du forlenger bommen til 9 meter - alt annet likt. Hvilke kritiske endringer på bommenes belastning kan du da regne hjem? Det kommer an på om bommen har ankringsfester ytterst. Dersom den ikke har det vil det ikke være noen forskjell på om du forlenger bommen eller om du legger til med en 9 meter lang båt. Jeg tok en titt i båthavna der jeg har båten og la merke til at de tynne bommene ikke hadde egne ankringsfester, mens de tykke man kan gå på hadde det. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 høres ut som at TS har fått restriksjoner fra bryggeeier og beskjeden om at "den båten der er alt for stor". Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Det kommer an på om bommen har ankringsfester ytterst. Dersom den ikke har det vil det ikke være noen forskjell på om du forlenger bommen eller om du legger til med en 9 meter lang båt. Da har jeg nok forklart meg utrolig klosset tidligere, for her er vi jo helt enige. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Da har jeg nok forklart meg utrolig klosset tidligere, for her er vi jo helt enige. He he, neida. Jeg har forstått det slik at vi var enige hele tiden. Det var ikke meningen å formulere meg slik at det virket som om jeg mente du hadde feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.