Jump to content

Bayliner Ciera 2655 - Vann i bensintank - Hvordan tømme?

Gnisten

Recommended Posts

Fikk motorstopp på årets første tur. Host&hark - fikk så start igjen, men så var det helt stopp.

Har antakelig fått i overkant mye vann i tanken. Antakelig en sprukket pakning rundt påfylling. Denne skal selvsagt skiftes. Er ikke helt sikker på at det er dette, men planen er til å begynne med å tømme tanken og fylle på men ny frisk bensin. Spørsmålet er hvor det er best å suge opp bensinen (se bilde - fra venstre til høyre). Tre valg. Løsne:

1. sugeslangen (er det forresten noe filter i stussen her?)

2. lufteslangen

3. påfyllingslangen

Kvalifiserte tips? 

bilde

Hva er forresten meningen med stussen som er blokket til venstre for sugeslangen?

Anbefales det å montere egen vann-utskiller i tillegg til det ordinære filter/utskiller?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Den pluggen som står til venstre for sugetilkoblingen burde vel kunne benyttes ved at du trer en slange helt ned så du får sugd fra bunnen. Vannet lifgger på bunnen og kommer først ut. Deretter kommer det ren bensin. Ved å tilte båten burde du kunne få sugeslangen til å ta fra laveste punkt, slik at du får ut alt vannet.

Jeg ser ikke helt vitsen med å tappe ut all bensinen dersom du får ut vannet. Vann og bensin blander seg ikke når det står i ro.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for svar NilsPils.

Har vel rundt kvart tank, så det burde kanskje la seg gjøre å suge opp fra bunnen hvis jeg kommer til og båten ligger i ro en stund før jeg begynner på jobben.

Det skal imidlertid ikke mye bevegelse til før det blander seg? 

Hva med egen vannutskiller på bensinmotor - Er dette vanlig? Surkler jo litt igjennom med en 5.0 V8....

........................

.............

Vann og bensin skiller seg temmelig umiddelbart når båten roer seg. Du må skvulpe bra for å få det til å blande seg. Prøv gjerne med litt vann og bensin på en plastflaske, så ser du hvoran det virker

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for svar NilsPils.

Har vel rundt kvart tank, så det burde kanskje la seg gjøre å suge opp fra bunnen hvis jeg kommer til og båten ligger i ro en stund før jeg begynner på jobben.

Hva med egen vannutskiller på bensinmotor - Er dette vanlig? Surkler jo litt igjennom med en 5.0 V8....

Var veldig vanlig på 80-tallet for diverse B20-23 motorer. Har også registrert at det ikke er så vanlig nå. Men ett slik filter koster jo bare noen hundrelapper og du får i tillegg en grovrens sammen med vannutskilling, så jeg ville nok investert i det. Filtrene har forskjellig literkapasitet alt etter ditt behov, men ikke noe problem å finne noe som passer en tørst V8.

Støtter ellers NilsPils sitt spørsmål, traff du bunnen med sugeslangen? Kanskje du bør tømme hele tanken, tørke rundt så mye du kan og heller filtrere den blandingen du suger ut?

Du kan koble bort påfyllingsslangen, så vil du få ett mye større hull å jobbe i :smiley:

Fikk du sugeledningen helt ned til bunnen av tanken?

Jeg innbiller meg at jeg gjorde det. Fant en Youtube snutt der tanken på en noenlunde samme båt ble skiftet (en fæl jobb) og iflg. denne har tanken en V-form som jeg tror slangen kom til bunns i. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...