enter4u Startet 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2005 En ting har jeg lurt mye på. Jeg har ei 25 fots snekke som gjør svimlende 6,4 knop på full guffe i ferskvann. Hvor mye raskere går den i saltvann? Hadde tidligere en Shetland 570 med Mercury 135hk. Den gjorde 37 knop. Hadde jeg rundet 40 i saltvann? Vet det kan ha noe å si ang saltinnholdet, men nå prater vi oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 I teorien skal båten din gå noe fortere i saltvann, men det vil nok ikke være praktisk målbart. Grunnen til fartsøkningen er at saltvann har større tetthet enn ferskvann, noe som vil gi propellen større skyvkraft, men til gjengjeld vil friksjonen mot vannet øke. I tillegg vil båten din flyte lettere, d.v.s. få større fribord i saltvann av samme årsak som gir propellen større skyvkraft. Regnestaven min tilsier en fartsøkning på 0,02 knop på snekka og tilnærmet 0,2 knop på Shetlanderen. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 2.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 Hehe. Det var ikke mere nei Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 Tror nesten det må være omvendt.......kjøpte båt i fjor, den gikk i følge selger tre knop raskere i Mjøsa hos ham enn i saltvann i Bergen hos meg....................eller kanskje det bare er gps'en som går raskere i innlandet........ Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 Strøm virker mye inn på farten. Sitér dette innlegget Link to post
kentaur Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 Flytter du båten til et ferskvann som nødvendigvis ligger høyere enn havoverflaten vil du få et lavere luft-trykk. 1 bar pr 11 meter tror jeg det er. Tynnere luft inn i motoren vil kunne gi en vesentlig reduksjon av motorytelsen, avhengig av hvor høyt du befinner deg. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 Flytter du båten til et ferskvann som nødvendigvis ligger høyere enn havoverflaten vil du få et lavere luft-trykk. 1 bar pr 11 meter tror jeg det er. Tynnere luft inn i motoren vil kunne gi en vesentlig reduksjon av motorytelsen, avhengig av hvor høyt du befinner deg. <{POST_SNAPBACK}> Nei, dette er nok feil, vi snakker om milibar på disse høydeforskjellene. En millibar (mb) eller hektoPascal (hPa) endring i lufttrykket betyr en høydeendring på ca. 8 m. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 2.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2005 Nei, dette er nok feil, vi snakker om milibar på disse høydeforskjellene. En millibar (mb) eller hektoPascal (hPa) endring i lufttrykket betyr en høydeendring på ca. 8 m. <{POST_SNAPBACK}> 1hPa pr 30 fot. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.