Jump to content

Hvor mye raskere går en båt i saltvann?


enter4u

Recommended Posts

En ting har jeg lurt mye på. Jeg har ei 25 fots snekke som gjør svimlende 6,4 knop på full guffe i ferskvann. Hvor mye raskere går den i saltvann? Hadde tidligere en Shetland 570 med Mercury 135hk. Den gjorde 37 knop. Hadde jeg rundet 40 i saltvann? Vet det kan ha noe å si ang saltinnholdet, men nå prater vi oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

I teorien skal båten din gå noe fortere i saltvann, men det vil nok ikke være praktisk målbart. Grunnen til fartsøkningen er at saltvann har større tetthet enn ferskvann, noe som vil gi propellen større skyvkraft, men til gjengjeld vil friksjonen mot vannet øke. I tillegg vil båten din flyte lettere, d.v.s. få større fribord i saltvann av samme årsak som gir propellen større skyvkraft. Regnestaven min tilsier en fartsøkning på 0,02 knop på snekka og tilnærmet 0,2 knop på Shetlanderen.

Link to post
Share on other sites

Flytter du båten til et ferskvann som nødvendigvis ligger høyere enn havoverflaten vil du få et lavere luft-trykk. 1 bar pr 11 meter tror jeg det er. Tynnere luft inn i motoren vil kunne gi en vesentlig reduksjon av motorytelsen, avhengig av hvor høyt du befinner deg.

Link to post
Share on other sites

Flytter du båten til et ferskvann som nødvendigvis ligger høyere enn havoverflaten vil du få et lavere luft-trykk. 1 bar pr 11 meter tror jeg det er. Tynnere luft inn i motoren vil kunne gi en vesentlig reduksjon av motorytelsen, avhengig av hvor høyt du befinner deg.

<{POST_SNAPBACK}>

:nonod: Nei, dette er nok feil, vi snakker om milibar på disse høydeforskjellene.

 

En millibar (mb) eller hektoPascal (hPa) endring i lufttrykket betyr en høydeendring på ca. 8 m. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...