EirikSolvang Startet 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2016 Hei!Eg er en fersk båteiger av en Omega 34 seilbåt, denne har desverre fått ett litt stygt skråg med gulfarge og ellers matt over vannlinja, korleis går eg fram for å behandle dette?Eg snakka med en i ett båtfirma som tilbydde seg å pusse ned og polere opp igjen for 7-8000kr, burde eg gå for dette sidan eg ikkje har erfaring eller er det heilt greit å få dette til sjøl? Eg kan jo å bruke ei pusse/polerings maskin, men hvilket papir og andre stoff burde man bruke til dette?Håper på gode råd ifrå folk med meir erfaring enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 https://baatplassen.no/i/topic/126140-våtslip-av-nordkapp-760/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 (redigert) Oxalsyra slammas upp i vatten och lägges på. Spolas av med rikligt med vatten efter en kvart. Och - simsalabim.... :yesnod: Redigert 8.Mai.2016 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredsjo Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Ja, ble slått; Men vask med oksalsyre (feks Biltema sin felgrens bio). Denne bør sprayes på, må ikke tørke, og spyles av. Evt kan den børstes inn om ikke dette holder. Så bør båten rubbes eller poleres, alt etter hvor matt den er. Er den veldig matt så rubber du og går over med en finere polish etter dette. Evt. kan du bruke Meguiars one step compound. Bør bruke maskin til dette. Og til slutt bør du gå over med en voks eller en lakkforsegling av noe slag. Er flere tråder her inne om båtpleie som du kan lese deg gul og blå på om du vil :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Om du ikke har glede av å gjøre det selv så hadde jeg faktisk vurdert å sette bort jobben til den prisen, som vel også inkluderer rubbing og polering (?). Du vil også trenge maskin til polering og masse tilbehør, stilas osv. Og myye tid. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Jeg liker å gjøre ting selv, men til den prisen hadde jeg sterkt vurdert å sette det bort. Særlig hvis du starter fra "scratch" og må kjøpe inn alt du trenger for å gjøre jobben selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 De aller fleste produkter som anbefales for å fjerne denne gulningen inneholder syre, stort sett enten saltsyre eller oxalsyre. Om man vil kjøpe denne til prisen av gull pent innpakket i dyr emballasje eller kjøpe f.eks saltsyre (30%) i en jernvareforretning er opp til den enkelte. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
fredsjo Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Jeg fant ut at å kjøpe felgrensen (bio) til Biltema var billigere enn å kjøpe ren saltsyre. Dessuten så inneholder denne oksalsyre; ikke saltsyre. Og slik jeg har skjønt det tar oksalsyren gulning bedre enn saltsyre. Saltsyre er derimot genial på skjell og alt som har kalk i seg. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Jeg har noen før og etter saltsyre bilder i en annen tråd. Legger de inn her også Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Og slik jeg har skjønt det tar oksalsyren gulning bedre enn saltsyre. Nå ble jeg litt nysgjerrig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.