Jump to content

Behandling av "gulnet" seilbåtskråg

EirikSolvang

Recommended Posts

Hei!

Eg er en fersk båteiger av en Omega 34 seilbåt, denne har desverre fått ett litt stygt skråg med gulfarge og ellers matt over vannlinja, korleis går eg fram for å behandle dette?

Eg snakka med en i ett båtfirma som tilbydde seg å pusse ned og polere opp igjen for 7-8000kr, burde eg gå for dette sidan eg ikkje har erfaring eller er det heilt greit å få dette til sjøl? 

Eg kan jo å bruke ei pusse/polerings maskin, men hvilket papir og andre stoff burde man bruke til dette?

Håper på gode råd ifrå folk med meir erfaring enn meg.

Ja, ble slått; Men vask med oksalsyre (feks Biltema sin felgrens bio). Denne bør sprayes på, må ikke tørke, og spyles av. Evt kan den børstes inn om ikke dette holder.

Så bør båten rubbes eller poleres, alt etter hvor matt den er. Er den veldig matt så rubber du og går over med en finere polish etter dette. Evt. kan du bruke Meguiars one step compound. Bør bruke maskin til dette. 

Og til slutt bør du gå over med en voks eller en lakkforsegling av noe slag.

Er flere tråder her inne om båtpleie som du kan lese deg gul og blå på om du vil :) 

De aller fleste produkter som anbefales for å fjerne denne gulningen inneholder syre, stort sett enten saltsyre eller oxalsyre. Om man vil kjøpe denne til prisen av gull pent innpakket i dyr emballasje eller kjøpe f.eks saltsyre (30%) i en jernvareforretning er opp til den enkelte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...