cantina Startet 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2016 Er 7stk båter som slipper samtidig Princess sine ror er vendt utover i bakkant ca 1-2 cm på samtlige, Nimbus sine spisser innover i bakkant. Noen som har formeninger om hvorfor de ikke står nøytralt? Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Hva er nøytralt? Om roret peker litt ut på en halvplaner blir vel det lodrett under fart... Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Nøytralt var vel feil skrevet, at rorene følger senterlinjen til båten var det jeg mente. Dette gjelder båter med to ror og to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Mener du at bakkanten på roret ikke er symetrisk, men spisset til den ene siden? I så fall er det ganske sikkert for å motvirke skiftevis hvirvelavløsning (Karmanske hvirvler) som kan gi vibrasjoner når roret står tilnærmet nøytrealt, dvs styrer båten rett frem. På et båtror spiller det ingen rolle om man spisser til den ene eller den andre siden, bare det ikke er symetrisk. Slik brekking av avløpskant kan også være viktig på en propell (og forsåvidt på alle strømningsmaskiner). Men der ser det ikke helt likegyldig hvilken vei man spisser. Avrundet kant er det mest uheldige. Redigert 9.Mai.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dreamer Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 (redigert) Jeg har blitt fortalt at når man har to ror, kan disse ikke være parallelle. Da vil vannstrømmen presse rorene frem og tilbake, og det blir større belastning og slitasje på festepunkter / rorstamme. Med 1 - 2 cm "spissing" vil rorene bli mer stabile og vannstrømmen mer konsentrert, også i sving. I og med at Princess har montert rorene med negativ spissing, har de vel funnet ut at det gir en tilsvarende effekt. Redigert 9.Mai.2016 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 er det ikke sånn på drev også? Mener tegningene på windy'en viste at de skulle justeres litt mot hverandre. årsaken vet jeg ikke,men det er sikkert en fornuftig forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Har googlet litt og funnet ut at ved å vinkle rorene fra hverandre i bakkant trykkes baugen ned, vinkler du rorene sammen i bakkant løftes baugen. Ved all vinklig blir båten tynge å styre ved høye hastigheter i forhold til ror i båtens senterlinje. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Og roret er vel propellakslingens radius offsenter og. Slik at akselen kan trekkes ut, uten å måtte demontere roret... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.