Jump to content

Lite kjølevann, mye eksos, høres ut som en Spitfire...

Popeye70

Recommended Posts

Som enkelte fikk med seg for et par dager siden så hadde jeg lite kjølevann på vei til Oscsrsborg, men etter impellersjekk så virket alt ok (i frigir og med både lavt og høyt turtall).

På vei hjem var problemet tilbake igjen. Lite kjølevann, mye eksos og lyden var som en Spitfire som fløy forbi. Sånn føltes det ihvertfall midt utpå sjøen med flatt vann og flau vind.

Dette er situasjonen:

Jeg regner med at lyden skyldes lite kjølevann som ville dempet lyden, så lyden og eksosen er en "følgefeil" av kjølevannet, men når impelleren ikke er synderen så har jeg vel ikke mange andre muligheter enn å sjekke inntaket?

Jeg skal løfte båten 10. juni for vask/puss/bunnstoff, men dette ble jeg nok fikse innen den tid hvis vi skal få brukt båten, men hvordan angriper jeg dette uten enda et løft (som fort koster 4000,- her i området)? Kjølevannsinntaket er nede på seildrevet (midt under båten), så for å komme til må jeg dykke. Får neppe staket noe fra innsiden. Eller finnes det andre alternativer...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg klarte faktisk, da jeg opplevde at mitt inntak gikk tett, å blåse det opp. Kan vel ikke kalle det blåsing akkurat, men jeg fikk dyttet luft inn i slangen boble for boble med tungen til det plutselig ble merkbart lettere. Utrolig nok var alt i skjønneste orden når jeg fikk skrudd på slangen igjen.

Jeg aner ikke hva som var kommet inn, men motoren hadde ikke vært i bruk på et par måneder og det var februar og det hadde vært -15C noen dager tidligere. Kanskje is/slush, men jeg spekulerer bare.

Impelleren overlevde så vidt tørrkjøringen, men den var tydelig merket av hendelsen så jeg byttet den.

God idé med blåsing. Jeg har en sånn kombinert startboost+luftkompressor fra Clas Ohlson, og der kunne jeg kanskje mekket en overgang så den kan blåse luft fra vannfilteret og bakover mot inntaket. Her må jeg i tenkeboksen! Takk for tipset!

Heldigvis har ikke min impeller blir tørrkjørt, og da jeg sjekket impelleren ute på Oscarsborg var den som ny, og mye bedre enn de to jeg hadde i reserve.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

På båter med seildrev er det standard prosedyre å stake opp dette når du er på land. Ila. sesongen gror det små skjell inne i kanalen i drevet og når du starter motoren suges disse opp mot selve inntaket på toppe av drevet og reduserer vannstrømmen inn.

Når du er på land kopler du til en vannslange på krana innvendig og spyler ut skjellene. Du må ofte også pirke med en stålstreng utenfra for å få ut alt.

Selv har laget meg et ekstra kjølevannsinntak som jeg kan kople over til dersom inntaket i drevet tetter seg.

Hei. Jeg har en Bavaria med D2-40 motor. Forrige sesong hadde jeg problemer med grå røyk under gange samt alarm for varm motor etter hvert. Løste problemet med å bytte eksosbend. Kunne ha staket opp det gamle viste det seg. Hullet hvor kjølevannet går inn i bendet var helt igjengrodd. Monterte dessuten en ekstra kran rett over krana til inntaket fra drevet. Der har jeg satt på en gardena kobling og dermed kan jeg spyle igjennom drevet med båten på vannet .Dessuten kan man ved behov stenge den originale inntakskrana og bruke en slangestump så har man en kraftig lensepumpe. Dette fungerer utmerket også når jeg skal konservere motor for vinteropplag. Setter en stor balje på land hvor vannslangen går ned i. Så tar jeg en annen slange fra balja og inn på gardena koblingen jeg monterte ved drevet. Starter motor og ferskvannet suges inn i kjølesystemet. Deretter fyller jeg frostvæske i balja og dette suges igjennom til man ser kjølevannet bli farget.

Bavaria 37c 2007 Fønix

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...