Jump to content

Endelig ble det seilbåt på oss

Frissy

Recommended Posts

Prosessen startet i fjor høst etter salget av 19/20 fots daycruiser. Med en familie på 5 + hund så fant vi ut at vi måtte opp i størrelse. I tillegg trives vi jo på fjorden og nyter å kunne ha vår "egen" lille øy. Så i starten så vi etter motorbåt med god plass til 5, og det var ikke så mange å velge i mellom innenfor pris og størrelse. Så kom vi på at kanskje seilbåt ville være noe for oss. Meget begrenset med kunnskaper om dette, men med flere venner som tenker at dette kan vi få til så må det jo være en mulighet.

Så vi snudde da fra å se på motorbåter til å se på seilbåter. 

Målet var å ikke ha for gammel båt, fra 05 og nyere.

Yanmar motor(ikke et must, men har alltid hatt japansk motor og alltid vært fornøyd

3 lugarer

og helst ikke bredere enn 3,5 m og ikke mye mer enn 35-36 fot.

Har fulgt med siden i vår og det har vært lite. De aller fleste som har vært innenfor alder og pris har hatt 2 lugarer. Men så kom det plutselig en Beneteau 343 og den har vi etter nøye sjekk kjøpt( Tusen takk til Bjørn her på forumet for "motorsjekk"). 

Avtale er inngått og nå er det bare å få båten til ny hjemmehavn i Asker. Må si jeg gleder meg veldig. 

Redigert av Frissy (see edit history)
  • 2 uker senere...

Arendal til Asker. Har en svært god seilvant kollega som skal hjelpe meg. Har tatt litt tid, men nå nærmer det seg jammen. Ordnet med det meste nå. Til og med ny fortøyning er nesten på plass på båtplassen. Manglet bare et pas sjakler.

Anbefaler ikke sjakler og evt kauser på båtplass med uteliggere (du nevnte vel i en annen tråd at du hadde bredde begrensninger). Kauser i sjakkel kan bli liggende slik at de riper opp båten når du kjører inn mellom bommene. Sjakler lager bare støy. Jeg mener det er bedre og billigere å bare tre en løkke gjennom øyet og tampen tilbake til båten. (Men nå gjetter jeg litt for vet ikke hvordan du har rigget plassen).

Gratulerer med fin båt og god hentetur.

Anbefaler ikke sjakler og evt kauser på båtplass med uteliggere (du nevnte vel i en annen tråd at du hadde bredde begrensninger). Kauser i sjakkel kan bli liggende slik at de riper opp båten når du kjører inn mellom bommene. Sjakler lager bare støy. Jeg mener det er bedre og billigere å bare tre en løkke gjennom øyet og tampen tilbake til båten. (Men nå gjetter jeg litt for vet ikke hvordan du har rigget plassen).

Gratulerer med fin båt og god hentetur.

Takk for innspill. Øyene er "langt" innpå utriggerne så det går veldig fint med sjakler. Men jeg kjøpte siste tau idag og der var det kun løkke så det blir uten sjakler. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...