Jump to content

lami 570 ac 1991 modell, erfaringer?


klubba

Recommended Posts

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Har erfaring med at hele båten ble fylt med vann og etterhvert is, helt opp til over dørkarmen mens den stod på land.

Ikke min båt, men min oppgave å finne årsaken og fikse problemet :crazy:

Lurer på om det er stengeventil på selvlensinga et sted? 

 

Etter tining med kokende vann i nedløpet på dekk så får jeg en stakefjær ca 20 cm inn selvlensinga men der er det bom stopp.

Derimot går stakefjæra ubegrenset lengde inn gjennom utløpet i skrogsiden, så selvlensinga er nok defekt/issprengt.

Muligens har noen vært så smart å stenge ventilen, hvis en sådan finnes med tilgang fra f.eks. et av stuerommene i forveggen på kabinen.

Og dermed har hele høstens regnvær fylt båten nesten til randen med vann.

 

Eieren kjenner ikke båten så veldig da han ikke har hatt så mye med selve driften av båten å gjøre. Stuerommene er relativt fulle av is, så får vente til den har tint. Noe som kan ta sin tid her i nord, selv med 1-1,5 kW varme stående på i båten. 

Bunnpluggen har selvsagt også stått i, så hele skroget er fylt med is og vann. Heldigvis har det ikke vært sprengkulde i vinter, så det er jo håp om at ingen skader har skjedd.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 måneder senere...

Selvlensinga var både tett av møkk og frosset igjen. Relativt lang og tynn slange fra fordekk som munner ut helt bak i hekken. Ventilen der var stort sett åpen, ikke helt.

Det som jeg trodde var utløpet til selvlensinga i skrogsiden var jo utløpet til vaskeservanten som ligger under setet. Den visste jeg ikke om :giggle:

Brukte vel et par måneder i vinter/vår på å tine all isen i båten, sikkert over et tonn. Bensintanken var også helt fylt med vann, og kun vann.

 

Nå er iallefall den 1 meter lange tanken ute, dokumentert med bilder nedenfor. Det gikk helt på håret å få den ut ved å sage ut dørken i akkurat stort nok omfang.

Av en eller annen grunn befant det seg en 500 grams pilk i tanken (vekt nå 450 gram). Videre tydelig tæring under tanken selv om den er syrefast. Mye rare metaller i kontakt her. 

Blir vel plasttank plassert et annet sted, og bedre takhøyde i kabinen isteden :giggle:

 

tank07.jpg.ad5f7146782861ff269d46b707ba627e.jpg

 

tank01.jpg.e01e5fab771607c24d5ca3eed8897e73.jpg

 

tank03.jpg.1aecbe33379851f8ccd5502f8c449d82.jpg

 

tank08.jpg.dcc207be6988acd0b1883beff096f093.jpg

 

tank05.jpg.af12184fe9034c4bea2ab691271554b5.jpg

 

481903736_tank-tring.jpg.292bef1ae43030530aa0df5e7c195d7c.jpg

 

tank04.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...