TerjeØ Startet 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2016 Føler meg helt grønn når jeg må spørre her om de enkleste ting. Men torsdag blir båten min lagt ut på vannet. Fikk beskjed om at jeg måtte ha tauverk og fendere klare til dette. Fendere skulle henges ut klart, Jeg har en marex 27 suncruiser. Hva trenger jeg av tauverk til en slik båt og eventuelt hvor kan det være lurt å kjøpe dette? Hvor mange fendere skal jeg henge ut? Begge sider? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Minimum 2 fendere på hver side, gjerne 3. Ikke mindre enn 15cm diameter til en såpass stor båt. Fire korte tamper (4-6m) og et par rundt 10m burde være en grei begynnelse. Gjerne litt mykt og godt, og 14-16mm tykt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blue moon Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Trenger strengt tatt kun fendere på skutesida som skal mot brygga når den blir heist ned i vannet, sida kan du sikkert velge selv. To stk er fint, en foran og bak. Ha et langt tau festet i baug, så du kan styre båten i luften ved behov og fortøye når den kommer i vann, et tau også klart akter til fortøying. En taupakke er greit å ha hvis du ikke har noe, biltema har mye eller https://www.maritim.no/fortoyningspakke-12mm-tau#.VzA6qdQzeK0 Lykke til! Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Popeye70 Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Er det kun snakk om det du trenger for å sette ut båten og håndteringen av den i den sammenhengen? I så fall trenger du 3 fendere på én side (de setter båten ned ved en kaikant, regner jeg med) og to tau for å håndtere baug og akter. For å aktivt bruke båten, og ha den liggende i en bås trenger du fendere på begge sider (6 stk ville jeg hatt) og som nevnt av index må du ha en fornuftig samling fortøyningstau i forskjellige lengder. Du har faste tau i båsen, og så har du med deg tau for å fortøye ved gjestebrygger eller mot land. Det er veldig kjekt å ha ett langt tau (20-25 meter) for sikkerhets skyld, da det ikke alltid er lett å finne noe å binde i når du ligger i en naturhavn. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Captain Chaos Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Støtter Popeye 100% 6 fendere (ikke kjøp for små) Ser teit ut med "grillpølser" 4 til 6 faste tau for bås. Noen foreninger/havner krever 3 tau på hver side. 4 til 6 meter lange. Du må ha strekkavlastere på tauene (de fleste foreninger/havner krever dette) Eller trenger du et utvalg av tau for turbruk. Jeg syntes disse tilbudsbøttene med tau fra Robline er en fin start. I disse bøttene ligger det gjerne 4 stk 4metere og 2 stk 10 metere. Andre konfigurasjoner finnes også. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
TerjeØ Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Tusen takk for enkle og ikke minst raske svar ? Da blir dette kjøpt inn idag. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Hvis oppbevaringsplass tillater det, kan det være lurt å ta to av fenderne som kulefendere, resten (4) som pølser. Kulefendere er kjekke å ha i mange situasjoner, de både "fyller" mer og tåler mer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Dersom du regner med å ligge i uthavn burde du investere i minst to STORE kulefendere (kulefendere synes jeg dessuten bør være røde). Ellers ville jeg ikke la meg overtale til å kjøpe fendertrekk. De samler salt og skitt og ødelegger båtsiden din. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vilma Benita Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Tauverk og fendre får man aldri nok av. Selv har jeg 10 ganske store fendre, 4 kulefendre, flatfendre og sikkert 2-300 meter tauverk. Men nå er jeg vel kjent for å prøve å være forberedt for enhver eventualitet som kan dukke opp :) Et godt startpunkt er som flere har snakket om 6 fendre, 6 korte tau på 4-6meter, 2 på 10 meter og et langtau (helst 30 meter). Kjøp flettet polyestersilke, gjerne med ferdig øye i en ende. Polyestersilke har god styrke og er mykt og behagelig å jobbe med. Og til slutt, det er helt unødvendig å sløse bort penger på Robline og annet merketau, Biltema sitt tauverk er veldig bra. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
NilsPils Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 En liten avsporing: Er det noen her som bruker synkefendere? Og hvor får man eventuelt tak i slike? Sånne savner jeg ofte når jeg legger til longside mot fjell. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vilma Benita Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 En liten avsporing: Er det noen her som bruker synkefendere? Og hvor får man eventuelt tak i slike? Sånne savner jeg ofte når jeg legger til longside mot fjell. Hva er egentlig en synkefender? Til og med Google hadde aldri hørt om det. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Popeye70 Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Hva er egentlig en synkefender? Til og med Google hadde aldri hørt om det. En synkefender er en fender som synker, enkelt og greit. Det er kjekt å bruke slike hvis man ligger longside fjell, hvis fjellet er ujevnt og/eller skråner litt. Synkefenderen vil ikke hoppe opp eller gli avgårde på samme måte som en vanlig fender. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
NilsPils Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Når trangeste punkt mot fjellet er i eller under vannlinjen vil en synkefender være tingen. Sånne har jeg ofte savnet i uthavn. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Savnet synkefender sist helg. La planken helt i vannlinja, kulefendere bak og fikk ok avstand. Men hekkbølger nå og da stablet om på greiene stadig vekk... Men det gikk jo greit på et vis. Dog dro planken av rur på fjellet, som igjen gikk over på kulefenderene, som rullet og gnisset mot skroget. Så det ble noen gelcoatmerker. Og faen ta de som driter i at noen ligger longside i ett sund og ikke gidder å sakke av ørlite selv om 5 knops grensa der ikke gjelder før 15 mai. En synkemine hadde vært på sin plass ;-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Jeg har hørt at gaffeltruckdekk er passende synkefendere (selv om det ikke akurat er noe man henger opp til pynt på båten).Hvor får man tak i brukte slike? Ellers støtter jeg Pinkvin i at du er utrolig sårbar for bølger fra siden når du ligger longside ved fjellet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 jeg bruker bildekk de er bra og pyntet det med litt to-komp maling. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Vakkert! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vilma Benita Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 En synkefender er en fender som synker, enkelt og greit. Jo jo, det ligger jo i ordet. Men det forklarer fremdeles ikke *hva* en synkefender er. Eller hvor man får tak i en slik. Ok, så bildekk kan brukes, men de er jo ikke spesielt praktiske i de fleste båter. Hva finnes av andre løsninger? Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Popeye70 Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Det du ser etter er noe som såvidt synker, men som ikke veier et tonn når det er over vann. Fyller du en kulefender med våt sand vil den trolig synke, men den blir så tung at den er uhåndterlig over vann. Er volumet og oppdriften stor må du legge i mye vekt for at det skal synke, og der er dekk gode på den måten at du ikke trenger å fylle dem med noe fordi de ikke er lukkede og fanger derfor ikke mye luft som man må kompensere for. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 (redigert) Synkefender da må en over på Taufender som med litt hjelp synker. her en liten Kule . Tilbake til emne her er et par artikler om emne, så får en vurdere selv. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/sj%C3%B8mannsskolen-hva-slags-utstyr-m%C3%A5-vi-ha http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/utstyr-i-b%C3%A5t-dette-trenger-du-om-bord Redigert 13.Mai.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vilma Benita Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Tilbake til emne her er et par artikler om emne, så får en vurdere selv. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/sj%C3%B8mannsskolen-hva-slags-utstyr-m%C3%A5-vi-ha http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/utstyr-i-b%C3%A5t-dette-trenger-du-om-bord Selv til å være så mange år gammel, inneholder artikkelen til Jon Winge så mange grove feil at den bør leses med varsomhet. Spesielt rart er alle advarslene mot å ettermontere utstyr. I dagens marked vil jeg faktisk påstå at det er helt nødvendig, kravene til utstyr øker stadig, og hvis man ikke oppgraderer båten gradvis vil den etterhvert bli vanskelig solgt når den dagen kommer. Det er også mange som foretrekker å ettermontere f.eks. elektronikk på en ny båt. Forhandlernes har stort sett en til to ferdige pakkevalg, som gir dårlig fleksibilitet. F.eks. synes jeg denne påstanden var veldig spesiell: "Du må regne med ett ekstra batteri for hver større strømbruker du installerer. De må leveres med båten, for det nytter ikke å sette til batterier etterpå." Dette her er også ganske rart: "Fortøyningstauet bør ha minst 14 mm diameter, ikke på grunn av styrken, men fordi det er bedre å håndtere dem når det trenges et krafttak." Det man bør forholde seg til er at tauverk bør ha dimensjoner tilpasset båten. Det er riktig at store dimensjoner er bedre å jobbe med (helt til de blir gamle og stive), men 14mm på f.eks. en daycruiser vil ofte ikke engang få plass på kryssholtet. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Roger jo Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Dette her er også ganske rart: "Fortøyningstauet bør ha minst 14 mm diameter, ikke på grunn av styrken, men fordi det er bedre å håndtere dem når det trenges et krafttak." Det man bør forholde seg til er at tauverk bør ha dimensjoner tilpasset båten. Det er riktig at store dimensjoner er bedre å jobbe med (helt til de blir gamle og stive), men 14mm på f.eks. en daycruiser vil ofte ikke engang få plass på kryssholtet. Helt naturlig en har ikke sjanse til å holde igjen 8 / 10mm hvis det blir belastning og det blir temmelig varmt for fingrene, med 12 / 14 millimeter har en mulighet til holde igjen. En daycruiser med så små kryssholt sier sitt om fabrikken, mener jeg. Stive tauverk er mangel på vedlikehold, en runde i vaskemaskin litt tøymykner og de blir som nye. Fletta tau er mykere, tilbud https://www.maritim.no/fortoyningspakke-14mm-tau#.V0FlRTWLS70 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.