Jump to content

Fant plutselig bilde av egen båt på finn.no

ynroenn

Recommended Posts

Han burde vel ha spurt om lov til å legge ut bilder av båten din.

Det er også mulig for deg å få denne annonsen slettet ved å klikke på rapporter denne annonse, eller ringe finn direkte.

Når dette er sagt ville jeg følte det litt bra også, han tok vel bildene av båten din siden det var en fin båt. ?

Hvis det er dine bilder så sender du ham en regning for bruk av bildene.

Vanlig pris på bruk av bilde uten tiillatelse og uten å kreditere fotoraf er Kr. 6000.- pr. bilde.
Du kan jo i ham litt kvantumsrabatt, men for å få slutt på at folk bruker andres bilder uten tillatelse så bør det koste.

Ta skjermdump av bildebruken. Send en faktura på Kr. 6000.- for bruk av bildene. Legg ved kopier av bildene.

Kjør saken inntil han betaler.

Knallhardt? Ja, men det er det som skal til for å lære folk at man ikke skal stjele bilder.

Regler er regler. Men jeg ville nok bare henvende mig til personen med annoncen på Finn og fortælle ham stille og roligt at han skulle have spurgt om lov og bede ham om at tage billederne af.

De fleste almindelige mennesker er uvidende om ophavsret og den slags, og har sikkert været i god tro. Og du har jo ikke lidt nogen skade, så du vil næppe komme langt med hverken sagsanlæg eller regninger.

Der er konflikter nok i verden - vi behøver ikke flere :-) Specielt ikke om bagateller.

He he..Og du er helt sikker på at det ikke er din båt han prøver å selge :sweat:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jada , er ikke min båt, har bekreftet at den fortsatt er på opplag, er i ferd med å bli servet/polert og klar til utsett 26. mai;) Han skriver også i annonsen at det ikke er bilder av hans båt, da hans båt er i vinteropplag. Artig da at vedkommende har flere bilder av egen båt på facebook siden sin...

Jeg opplevde at bildene vi betalte en fotograf for å ta av leiligheten vår i forbindelse med salg ble brukt en gang til når nye eier skulle leie den ut. Jeg ringte han og forklarte tydelig hva jeg mente. Tenkte ikke over at jeg kunne fakturert noe, men 6000,- for hvert bilde gange 25 blir jo noen kroner...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er ikke rart det blir krig her i verden :lipseal:

Vet ikke helt hva du hinter til med den kommentaren, at jeg bare burde latt dette passere, eller at noen av "rådene" jeg har fått går for lagt mtp. å kreve inn penger osv. ? Jeg hadde uansett ikke tenkt å forfølge dette på noen som helst annen måte enn å få bildene fjernet umiddelbart. Jeg har nå kommet i kontakt med vedkommende, og ga han frist ut dagen med å fjerne bildene. Dette skjedde før det var gått 5 minutter, og saken er derfor ute av verden for min del. 

Ellers så har flere av medlemmene her gode poenger mtp. å respektere andres eiendom, også når dette dreier seg om bilder. Er en generell "analfabetisme" ute å går når det gjelder å forholde seg til åndsverksloven. Det er liksom ikke så nøye når det dreier seg om bilder...Og det å stjele et bilde fra nettet for å bruke det til egen vinning ER et klart brudd på loven.

Ikke bra å bruke bilder uten lov, men å sende regning på 6000 kr for hvert bilde er en overreaksjon. En slik pris er meningsløs for noen amatørfotografier av en som ikke til vanlig tjener penger på å være fotograf.

Synes man er litt hårsåre og lager problemer ut av lite. Hva om han hadde spurt på forhånd? Hadde du da sagt nei? Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det så lenge det er opplyst at det ikke er bilder av aktuell båt. Men helt greit å ikke la han bruke de, kanskje særlig etter at han tok seg til rette først.

Synd han ikke spurte, bra at han ryddet opp. Case closed.

Forøvrig irriterer det meg at folk ikke har bilder av egen båt i Finn-annonser, så jeg vet ikke hvor lurt det er å bruke bilder av andres båter...

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Ikke bra å bruke bilder uten lov, men å sende regning på 6000 kr for hvert bilde er en overreaksjon. En slik pris er meningsløs for noen amatørfotografier av en som ikke til vanlig tjener penger på å være fotograf.

Synes man er litt hårsåre og lager problemer ut av lite. Hva om han hadde spurt på forhånd? Hadde du da sagt nei? Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det så lenge det er opplyst at det ikke er bilder av aktuell båt. Men helt greit å ikke la han bruke de, kanskje særlig etter at han tok seg til rette først.

Forøvrig irriterer det meg at folk ikke har bilder av egen båt i Finn-annonser, så jeg vet ikke hvor lurt det er å bruke bilder av andres båter...

Kk

Vel dersom han hadde spurt på forhånd om han kunne bruke bildet mitt som illustrasjon på egen hjemmeside, eller i et innlegg her på baatplassen hadde det vært null problem for min del. men i en salgsannonse- det blir veldig spesielt synes jeg. Hva hadde du tenkt om du plutselig fant et bilde av huset ditt eller bilen din under "til salgs" på finn.no? Det første jeg tenkte var jo at her er det en svindler som prøver å tjene penger på å selge en fiktiv båt, og brukte bildene mine for å gi inntrykk av at han hadde en reell båt å selge.

Kk

Synes du at en amatørfotograf som kansje har lagt ned noen tusen timer med kamera og flere titusener i utstyr, programvare og reiser ikke skal ha lov til å kreve betaling for bildene sine?

Synes du at det er meningsløst? Skal ikke vi amatørfotografer få lov til å tjene penger på bildene våre?

Ærlig talt så er du skikkelig på bærtur nå!

Det er vanlig at man opererer med en pris på 1500.- pr. bilde som vanlig pris. Når noen bruker bildet uten tillatelse blir gjerne utgangspunktet 2000 ganger to siden det ikke er spurt om lov til å bruke bildet. Er ikke fotografen kreditert så blir det tre-gangen. helt vanlig prising. Det er noe du BØR ta inn over deg. Det kan bli svært dyrt å bruke andres bilder uten tillatelse.

En annen side av saken er at om man spør om å få bruke et bilde så får man gjerne lov om man krediterer fotografen, men tar man seg til rette så får man ta følgene av det.

hjelpes. ja det er tydelig at smålighet har ingen grenser. Har knapt ord kor eg vemmes og formelig  skjemmes av diverse innlegg her. Det er heilt tydelig en total mangel på gangsyn

Hva er det egentlig du vemmes og skjemmes over? At jeg ikke likte å finne båten min "til salgs" på finn.no?

hjelpes. ja det er tydelig at smålighet har ingen grenser. Har knapt ord kor eg vemmes og formelig  skjemmes av diverse innlegg her. Det er heilt tydelig en total mangel på gangsyn

Smålighet? Mangel på gangsyn?

Synes du det er greit å stjele?

Stjeler du mine bilder så må du betale. Da må du pent betale det jeg forlanger.

Jeg har lagt ned flere tusen timer på å komme dit jeg er når det gjelder foto. Jeg har også lagt ned mye penger i utstyr, reiser osv. Da tiillater jeg ikke at andre bruker resultater av mitt arbeide for å tjene penger uten at jeg skal ha noe for det. Slike er det bare.

Tror ikke du heller ville tillatt at andre tjente penger på ditt arbeide uten at du fikk noe betaling.

Så det med gangsyn tror jeg du må revurdere.  Puss brillene så ser du bedre.

Vel dersom han hadde spurt på forhånd om han kunne bruke bildet mitt som illustrasjon på egen hjemmeside, eller i et innlegg her på baatplassen hadde det vært null problem for min del. men i en salgsannonse- det blir veldig spesielt synes jeg. Hva hadde du tenkt om du plutselig fant et bilde av huset ditt eller bilen din under "til salgs" på finn.no? Det første jeg tenkte var jo at her er det en svindler som prøver å tjene penger på å selge en fiktiv båt, og brukte bildene mine for å gi inntrykk av at han hadde en reell båt å selge.

At en salgsannonse få Finn for en bruktbåt er så forskjellig fra en nettside ser jeg ikke, men det er helt greit å være uenige om det :-)

Som jeg skrev så burde han spurt først, og da hadde jeg ikke hatt noe problem å låne bort et bilde av bruktbåten/bilen min. Vi er forskjellige alle sammen, men jeg synes det var litt voldsomt å sende regning på 6000 for hvert bilde.... Men noen er mer petimeter og skal stå på sin rett - uansett. Jeg er mer pragmatisk :-)

Kk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...