Bjarty Startet 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2016 Jeg har en Volvo Penta MD2B (tidlig 70 tallet?). Jeg hadde denne på full service i 2014, Var en kar i Skjeberg som gjorde dette privat. Han hadde hele låven full av MD2 deler. :) Etter en times kjøring, i fri eller i gir, så begynner oljetrykkslampen å lyse ved lavt turtall. Jeg klaga på dette en gang og han endte med å bytte hele blokka. Det ble bedre (Før kom lampen etter 15 min), men problemet er der fortssatt. Jeg får ikke dorget og det ser heller ikke lurt ut når jeg skal legge til på brygger med høyt turtall. Jeg har forsøkt med flere typer oljer, men har ikke lykkes. All hjelp settes pris på :) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Er ikke sikker, men tror denne har en messing-krans som peilepinnen sitter i. I så fall kan det være at dette er også er "sugerøret", og silen, til SMO pumpa. Hvis det er slik: Skru ut denne messing-kransen, gjør rent silen, gjør rent pakningsflater og bytt pakning/O-ring. Det er ikke sikkert feilen din ligger her, men det er et greit sted å begynne. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Hei, dette høres ut som et bra startsted. Jeg drar til marinaen etterpå for å sjekke status på på sil med oringer osv. Det stemmer at denne har en sil ved peilepinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Kan være knekket fjær i regulatoren for oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Langt bak i erindringen ligger det en svak opplysning om at jeg for mange år siden var borti et tilfelle hvor tannhjul på inngående aksel i oljepumpen begynte å "glippe" på aksel når motor ble varm. Tannhjulet var presset på aksel, og jeg tror at det ble endret til montering på splines på nyere pumper. Det er også riktig at pumpen suger olje gjennom det røret peilepinnen står i, slik at det er viktig med rett pakning på røret og peilepinnen og at det er skrudd godt fast. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Jeg har enda ikke fått sjekket dette med pakninger rundt peilepinnen. Men det er vel bare en pakning? Ok kan du huske hva du gjorde for å fikse tannhjulet som glapp ved varme? Og hvordan i huleste fant du ut at dette var tilfelle ? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Pakning på sugerør mot blokk og o-ring på peilepinne. Mener jeg byttet om pumper fra 2 motorer og flyttet samtidig problemet, byttet tannhjul og problemet var borte. Redigert 11.Mai.2016 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Hadde samme problem på en MD2B motor jeg hadde i en Nidelv 24 for mange år siden. Når motoren ble god og varm falt trykket. Byttet giver og instrument, men problemet vedvarte. Nye intrumenter fortalte meg at det var trykk, men lavere enn det lampa aksepterte. Tror jeg løste problemet med å gå tilbake til gode gamle oljetyper. De nye moderne oljetypene ble for tyntflytende når de ble varme og rant for lett gjennom motoren, uten nødvendig motstand til å få opp trykket. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Vindøyet : Byttet giver og instrument, men problemet vedvarte. Kanskje likevel ikke så dumt å prøve. Tross alt koster giver og instrument veldig lite på biltema selv om det muligens ikke er årsaken. Mulig biltema eller VP har giver for den varsellampen du har også, for det er vel bare en av/på bryter som slår inn når trykket blir for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Fikk du orden på oljetrykket ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Bjarty Svart 12.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Nei, gjorde ikke det. Dette problemet gjorde at båtlivet ble ødelagt ett par sessonger og jeg solgte båten :( Mista helt gnisten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.