Jump to content

Volvo Penta MD2B, lavt oljetrykk etter 1 time kjøring

Bjarty

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta MD2B (tidlig 70 tallet?). Jeg hadde denne på full service i 2014, Var en kar i Skjeberg som gjorde dette privat. Han hadde hele låven full av MD2 deler. :)

Etter en times kjøring, i fri eller i gir, så begynner oljetrykkslampen å lyse ved lavt turtall.

Jeg klaga på dette en gang og han endte med å bytte hele blokka.

Det ble bedre (Før kom lampen etter 15 min), men problemet er der fortssatt.

Jeg får ikke dorget og det ser heller ikke lurt ut når jeg skal legge til på brygger med høyt turtall.

Jeg har forsøkt med flere typer oljer, men har ikke lykkes.

All hjelp settes pris på :)

Er ikke sikker, men tror denne har en messing-krans som peilepinnen sitter i.

I så fall kan det være at dette er også er "sugerøret", og silen, til SMO pumpa.

Hvis det er slik: Skru ut denne messing-kransen, gjør rent silen, gjør rent pakningsflater og bytt pakning/O-ring.

Det er ikke sikkert feilen din ligger her, men det er et greit sted å begynne.

Langt bak i erindringen ligger det en svak opplysning om at jeg for mange år siden var borti et tilfelle hvor tannhjul på inngående aksel i oljepumpen begynte å "glippe" på aksel når motor ble varm. Tannhjulet var presset på aksel, og jeg tror at det ble endret til montering på splines på nyere pumper. Det er også riktig at pumpen suger olje gjennom det røret peilepinnen står i, slik at det er viktig med rett pakning på røret og peilepinnen og at det er skrudd godt fast.

Hadde samme problem på en MD2B motor jeg hadde i en Nidelv 24 for mange år siden. Når motoren ble god og varm falt trykket. Byttet giver og instrument, men problemet vedvarte. Nye intrumenter fortalte meg at det var trykk, men lavere enn det lampa aksepterte. Tror jeg løste problemet med å gå tilbake til gode gamle oljetyper. De nye moderne oljetypene ble for tyntflytende når de ble varme og rant for lett gjennom motoren, uten nødvendig motstand til å få opp trykket.

Vindøyet : Byttet giver og instrument, men problemet vedvarte.

Kanskje likevel ikke så dumt å prøve. Tross alt koster giver og instrument veldig lite på biltema selv om det muligens ikke er årsaken. Mulig biltema eller VP har giver for den varsellampen du har også, for det er vel bare en av/på bryter som slår inn når trykket blir for lavt.

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...