ko-stens Startet 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2016 Kanskje litt upresis overskrift, men en har jo ikke så mye plass... Har hørt at "i gamle dager" ble effekten målt på veiva, mens i dag blir den målt på propellen. Dvs at en 50 hk i dag er mer enn 50 hk "i gamle dager", slik jeg har forstått det. Men hvor gamle dager er det snakk om? 70-tallet? 80-tallet? 90-tallet? Da 4-takterne begynte å overta? Hvor mye effekttap sånn ca kan en regne fra propell til veiva? Det finnes sikkert en tråd eller tre på det fra før, men fant ikke i farta. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Vet i hvertfall at den første Yamaha 55 hk jeg hadde, tidlig/midt(?) på 80 tallet også ble solgt som Mariner 60 hk. Var sagt at effekten ble målt på forskjellig måte, så på den tiden ble tydeligvis begge metoder brukt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Japanerne var tidligere ute enn amerikanerne med å oppgi effekten etter "Icomia 28" standarden. Tror Yamaha mfl oppga på propellen allerede før 1980, mens Merc/OMC kom etter på 80 tallet. på internett finner jeg: it was 86 for OMC and I think 84-85 for Merc. Yams were always prop rated as far as I know. Når det gjelder Yamaha 55/ mariner 60 så var det på noen modeller også forskjell på syl volum, 760cc vs 798. Og de største motorene i Mariner sortimentet var jo på den tida Mercury basert, så Mariner oppgav nok etter begge metoder etpar år. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
gunped Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 I praksis ingen betydning.Du kan regne omkring 4% tap i drevet på et hekkagregat.En påhenger har jo en vinkel mindre så kanskje 2-3 prosent,altså godt innafor toleransekravet for oppgitt hk i dag som er pluss minus 10 prosent. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 forskjellen kan i noen tilfeller være større, da icomia standarden har litt strengere kriterier for hvordan målingen skal utføres. F.eks først skal det oppgis et anbefalt maks turtallsområde på 1000 omdreininger , deretter skal hk oppgis midt i dette området. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Takker for svar. Da er det som jeg forstår mest fra 80-tallet og eldre hvor det kan være forskjeller fra "dagens" motorer. Tenkte kanskje det er merkbar forskjell, at gårsdagens 50 hester er dagens 40, men så store forskjeller er det vel ikke. Har fått høre det fra et par privatselgere, så det er derfor jeg lurer på det. Men skal man ha en skikkelig gammel traver, høres det jo ut som om at en 1980-modell Yamaha 50 feks er en sterkere motor enn en Mercury 50! Noe å tenke på kanskje. Om det er særlig merkbart er jo en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 det var nok noen motorer i det tidsrommet som fikk nye klistremerker på dekselet. f.eks Mercury 50hk 4syl ble relansert som 45hk og senere som 40hk. OMC sine 2syl 50/60hk ble 40/50 hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Action Man Svart 21.November.2020 Link til dette innlegget Svart 21.November.2020 Jeg husker to kamerater som på 80-tallet hadde identiske 10 fots with båter med 20 hk Yamaha og Mercury. Yamaha'en hadde alltid et lite forsprang, og jeg husker forklaringen om forskjellig effekt. Men noe mer enn snaut 10% var det neppe snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.November.2020 Link til dette innlegget Svart 21.November.2020 Din og sae ! Mener å huska att 50 merc fra 70 tallet var ca 35 hk Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.November.2020 Link til dette innlegget Svart 21.November.2020 Syns det er litt rart at de gamle blackmax motorene går endel bedre enn dagens 200'r. Samme med gamle 200 evinrude vs 200etec. Det kan vel forklares med at de ikke hadde noe avgass krav å følge, så det var bare å pøse på med store mengder bensin Men en 40etec går mye bedre enn en gammel 40 evinrude Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.November.2020 Link til dette innlegget Svart 21.November.2020 Jeg har fått beskjed fra en maskin kompis at tapet er 2% pr gang kreftene må endre retning 90 grader. På en båt med drev og singelprop=ca 4%, påhengs blir vel da ca 2%? Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 21.November.2020 Link til dette innlegget Svart 21.November.2020 Windy37GM skrev 1 time siden: Jeg har fått beskjed fra en maskin kompis at tapet er 2% pr gang kreftene må endre retning 90 grader. På en båt med drev og singelprop=ca 4%, påhengs blir vel da ca 2%? Mvh Windy37GM En innenbordsmotor med 250 hk på veiva og drev oppgis gjerne til 225 hk på propellen. Det er 10% ned. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy37GM Svart 22.November.2020 Link til dette innlegget Svart 22.November.2020 Jøss, det var mye. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 22.November.2020 Link til dette innlegget Svart 22.November.2020 Teerex skrev for 19 timer siden: En innenbordsmotor med 250 hk på veiva og drev oppgis gjerne til 225 hk på propellen. Det er 10% ned. Det betyr altså at det er et tap på 18Kw (18.000w) kun i nedre girkasse på en 250HK påhenger? Altså dobbelt så mye som et VolvoPenta DPE Duoprop? Hva i all verden er det i påhenger som gjør at de er så dårlige mhp tap? Referanse: ftp://ftp.soest.hawaii.edu/pibhmc/website/webdocs/documentation/kad43_dp.pdf http://www.sra-moteur.com/uploads/catalogue/produits/documentations/kad44p-kad44p.pdf Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hedwig Svart 22.November.2020 Link til dette innlegget Svart 22.November.2020 Windy37GM skrev for 6 timer siden: Det betyr altså at det er et tap på 18Kw (18.000w) kun i nedre girkasse på en 250HK påhenger? Altså dobbelt så mye som et VolvoPenta DPE Duoprop? Hva i all verden er det i påhenger som gjør at de er så dårlige mhp tap? Referanse: ftp://ftp.soest.hawaii.edu/pibhmc/website/webdocs/documentation/kad43_dp.pdf http://www.sra-moteur.com/uploads/catalogue/produits/documentations/kad44p-kad44p.pdf Og hvor forsvinner disse 18kw? Noe blir vel lyd etc, men skulle tro mye går til varme gjennom friksjon. Med forbehold om at jeg tenker helt feil: dette høres rart ut, for da hadde det nærmest kokt rundt motoren :p Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Windy37GM skrev for 6 timer siden: Det betyr altså at det er et tap på 18Kw (18.000w) kun i nedre girkasse på en 250HK påhenger? Altså dobbelt så mye som et VolvoPenta DPE Duoprop? Hva i all verden er det i påhenger som gjør at de er så dårlige mhp tap? Referanse: ftp://ftp.soest.hawaii.edu/pibhmc/website/webdocs/documentation/kad43_dp.pdf http://www.sra-moteur.com/uploads/catalogue/produits/documentations/kad44p-kad44p.pdf Nå glemmer du kanskje at en påhenger har kun nedre girkasse mens et drev har både øvre og nedre girkasse? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Havelle skrev 17 minutter siden: Og hvor forsvinner disse 18kw? Noe blir vel lyd etc, men skulle tro mye går til varme gjennom friksjon. er vel en grunn til at drevdusjen er oppfunnet Ellers så er jo ikke tall fra ulike målestandarder alltid direkte sammenlignbare - eller konverterbare uten videre eksempel fra wikipedia: Sitat In Europe, the DIN 70020 standard tests the engine fitted with all ancillaries and exhaust system as used in the car. The older American standard (SAE gross horsepower, referred to as bhp) used an engine without alternator, water pump, and other auxiliary components such as power steering pump, muffled exhaust system, etc., so the figures were higher than the European figures for the same engine. The newer American standard (referred to as SAE net horsepower) tests an engine with all the auxiliary components Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Windy37GM Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Teerex skrev for 17 timer siden: Nå glemmer du kanskje at en påhenger har kun nedre girkasse mens et drev har både øvre og nedre girkasse? Nei, for tapet i et DPE burde være 6% (2% i øvre kasse og 4% i nedre ) og det er ca rundt 5%. På en påhenger, hvis det er 10%... Hvor i hampen forsvinner de 10% med effekt? 18 panelovner på flatt jern er ganske mye i tap :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Havelle skrev for 17 timer siden: Og hvor forsvinner disse 18kw? Noe blir vel lyd etc, men skulle tro mye går til varme gjennom friksjon. Med forbehold om at jeg tenker helt feil: dette høres rart ut, for da hadde det nærmest kokt rundt motoren :p Enig med deg, friksjon er nok meste parten... Men at forskjellen påhenger/drev er såpass høyt synes ikke jeg henger helt på greip :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Windy37GM skrev 8 minutter siden: Nei, for tapet i et DPE burde være 6% (2% i øvre kasse og 4% i nedre ) og det er ca rundt 5%. På en påhenger, hvis det er 10%... Hvor i hampen forsvinner de 10% med effekt? 18 panelovner på flatt jern er ganske mye i tap :-) Men hvem har skrevet at en påhenger har 10% tap? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hedwig Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Windy37GM skrev 15 minutter siden: Enig med deg, friksjon er nok meste parten... Men at forskjellen påhenger/drev er såpass høyt synes ikke jeg henger helt på greip :-) Enig, og som sagt tror jeg det hadde vært en helt enorm varmeutvikling. 18kw på ganske lite område. Blir varmt av sånt gitt ;) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Teerex skrev 27 minutter siden: Men hvem har skrevet at en påhenger har 10% tap? Teerex i innlegget fra Lørdag 23:16. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
larsern87 Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 Windy37GM skrev 8 minutter siden: Teerex i innlegget fra Lørdag 23:16. Teerex skrev On 21.11.2020 at 23.16: En innenbordsmotor med 250 hk på veiva og drev oppgis gjerne til 225 hk på propellen. Det er 10% ned. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.November.2020 Link til dette innlegget Svart 24.November.2020 Windy37GM skrev for 9 timer siden: Teerex i innlegget fra Lørdag 23:16. Da må du lese innlegget en gang til Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy37GM Svart 25.November.2020 Link til dette innlegget Svart 25.November.2020 Tydelig jeg må kjøpe nye sokker, siden jeg har røyka mine.. Men 10% ned stemmer ikke med VP sine tall . Er det Merc tall eller noe annet? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.