Jump to content

Utenbordsmotor - effekt før og nå?


ko-stens

Recommended Posts

Kanskje litt upresis overskrift, men en har jo ikke så mye plass...

 

Har hørt at "i gamle dager" ble effekten målt på veiva, mens i dag blir den målt på propellen. Dvs at en 50 hk i dag er mer enn 50 hk "i gamle dager", slik jeg har forstått det.

 

Men hvor gamle dager er det snakk om? 70-tallet? 80-tallet? 90-tallet? Da 4-takterne begynte å overta?

 

Hvor mye effekttap sånn ca kan en regne fra propell til veiva?

 

Det finnes sikkert en tråd eller tre på det fra før, men fant ikke i farta.

Link to post

Japanerne var tidligere ute enn amerikanerne med å oppgi effekten etter "Icomia 28" standarden.  Tror Yamaha mfl oppga på propellen allerede før 1980, mens Merc/OMC kom etter på 80 tallet.  

på internett finner jeg:

 

it was 86 for OMC and I think 84-85 for Merc. Yams were always prop rated as far as I know.

 

    

Når det gjelder Yamaha 55/ mariner 60 så var det på noen modeller også forskjell på syl volum, 760cc vs 798.    Og de største motorene i Mariner sortimentet var jo på den tida Mercury basert, så Mariner oppgav nok etter begge metoder etpar år. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

forskjellen kan i noen tilfeller være større, da icomia standarden har litt strengere kriterier for hvordan målingen skal utføres.   F.eks først skal det oppgis et anbefalt maks turtallsområde på 1000 omdreininger , deretter skal hk oppgis midt i dette området.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker for svar. Da er det som jeg forstår mest fra 80-tallet og eldre hvor det kan være forskjeller fra "dagens" motorer. Tenkte kanskje det er merkbar forskjell, at gårsdagens 50 hester er dagens 40, men så store forskjeller er det vel ikke. Har fått høre det fra et par privatselgere, så det er derfor jeg lurer på det.

 

Men skal man ha en skikkelig gammel traver, høres det jo ut som om at en 1980-modell Yamaha 50 feks er en sterkere motor enn en Mercury 50! Noe å tenke på kanskje. Om det er særlig merkbart er jo en annen sak.

Link to post

det var nok noen motorer i det tidsrommet som fikk nye klistremerker på dekselet.   f.eks Mercury 50hk 4syl ble relansert som 45hk og senere som 40hk.  OMC sine 2syl 50/60hk ble 40/50 hk. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 4 år senere...
Windy37GM skrev 1 time siden:

Jeg har fått beskjed fra en maskin kompis at tapet er 2% pr gang kreftene må endre retning 90 grader. På en båt med drev og singelprop=ca 4%, påhengs blir vel da ca 2%?

Mvh Windy37GM

 

En innenbordsmotor med 250 hk på veiva og drev oppgis gjerne til 225 hk på propellen. Det er 10% ned.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 19 timer siden:

 

En innenbordsmotor med 250 hk på veiva og drev oppgis gjerne til 225 hk på propellen. Det er 10% ned.

Det betyr altså at det er et tap på 18Kw (18.000w) kun i nedre girkasse på en 250HK påhenger?  Altså dobbelt så mye som et VolvoPenta DPE Duoprop? Hva i all verden er det i påhenger som gjør at de er så dårlige mhp tap?

Referanse:

ftp://ftp.soest.hawaii.edu/pibhmc/website/webdocs/documentation/kad43_dp.pdf

http://www.sra-moteur.com/uploads/catalogue/produits/documentations/kad44p-kad44p.pdf

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Windy37GM skrev for 6 timer siden:

Det betyr altså at det er et tap på 18Kw (18.000w) kun i nedre girkasse på en 250HK påhenger?  Altså dobbelt så mye som et VolvoPenta DPE Duoprop? Hva i all verden er det i påhenger som gjør at de er så dårlige mhp tap?

Referanse:

ftp://ftp.soest.hawaii.edu/pibhmc/website/webdocs/documentation/kad43_dp.pdf

http://www.sra-moteur.com/uploads/catalogue/produits/documentations/kad44p-kad44p.pdf

Og hvor forsvinner disse 18kw? Noe blir vel lyd etc, men skulle tro mye går til varme gjennom friksjon. Med forbehold om at jeg tenker helt feil: dette høres rart ut, for da hadde det nærmest kokt rundt motoren :p

Link to post
Windy37GM skrev for 6 timer siden:

Det betyr altså at det er et tap på 18Kw (18.000w) kun i nedre girkasse på en 250HK påhenger?  Altså dobbelt så mye som et VolvoPenta DPE Duoprop? Hva i all verden er det i påhenger som gjør at de er så dårlige mhp tap?

Referanse:

ftp://ftp.soest.hawaii.edu/pibhmc/website/webdocs/documentation/kad43_dp.pdf

http://www.sra-moteur.com/uploads/catalogue/produits/documentations/kad44p-kad44p.pdf

 

Nå glemmer du kanskje at en påhenger har kun nedre girkasse mens et drev har både øvre og nedre girkasse?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Havelle skrev 17 minutter siden:

Og hvor forsvinner disse 18kw? Noe blir vel lyd etc, men skulle tro mye går til varme gjennom friksjon.

 

er vel en grunn til at drevdusjen er oppfunnet :smiley:

Drevdusj MerCruiser Alpha one, Marinepartsnorge.no

 

Ellers så er jo ikke tall fra ulike målestandarder alltid direkte sammenlignbare  - eller konverterbare uten videre 

eksempel fra wikipedia:

Sitat

In Europe, the DIN 70020 standard tests the engine fitted with all ancillaries and exhaust system as used in the car. The older American standard (SAE gross horsepower, referred to as bhp) used an engine without alternator, water pump, and other auxiliary components such as power steering pump, muffled exhaust system, etc., so the figures were higher than the European figures for the same engine. The newer American standard (referred to as SAE net horsepower) tests an engine with all the auxiliary components 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Teerex skrev for 17 timer siden:

 

Nå glemmer du kanskje at en påhenger har kun nedre girkasse mens et drev har både øvre og nedre girkasse?

Nei, for tapet i et DPE burde være 6% (2% i øvre kasse og 4% i nedre ) og det er ca rundt 5%.  På en påhenger, hvis det er 10%...  Hvor i hampen forsvinner de 10%  med effekt?  18 panelovner på flatt jern er ganske mye i tap :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Havelle skrev for 17 timer siden:

Og hvor forsvinner disse 18kw? Noe blir vel lyd etc, men skulle tro mye går til varme gjennom friksjon. Med forbehold om at jeg tenker helt feil: dette høres rart ut, for da hadde det nærmest kokt rundt motoren :p

Enig med deg, friksjon er nok meste parten... Men at forskjellen påhenger/drev er såpass høyt synes ikke jeg henger helt på greip :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Windy37GM skrev 8 minutter siden:

Nei, for tapet i et DPE burde være 6% (2% i øvre kasse og 4% i nedre ) og det er ca rundt 5%.  På en påhenger, hvis det er 10%...  Hvor i hampen forsvinner de 10%  med effekt?  18 panelovner på flatt jern er ganske mye i tap :-)

 

Men hvem har skrevet at en påhenger har 10% tap?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Windy37GM skrev for 9 timer siden:

Teerex i innlegget fra Lørdag 23:16.

 

Da må du lese innlegget en gang til :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...