KongKing Startet 9.Mai.2016 Del på Facebook Startet 9.Mai.2016 Hvordan blir det når en båt er lakkert? Ser i andre tråder at noen gjør dette, men da er det ofte snakk om mindre båter der de gjør dette selv. Jeg antar at det på Balticen er gjort av profesjonelle. Men hva betyr lakk vs gelcoat med holdbarheten? Er gelcoat det samme som lakk? Regner med at lakken vedlikeholdes med vanlig polering, men holder det glansen og er det mer/mindre jobb? Kjenner jeg er skeptisk til lakkert skrog, men jeg vet for lite om det.... Kk Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Her som i andre sammenhenger gjelder at kvaliteten på arbeidet og produktene er avgjørende. En omlakkert båt kan være helt ok i mange, mange år, men det er et par ting du kan være oppmerksom på: Vedheft: Viktig at arbeidet er gjort skikkelig med å slipe en viss ruhet i gammel gelcoat. Deretter en primer/grunning, vanligvis i epoksy. De fleste omlakkerte båter er lakkert med to-komponent polyuretanlakk. Den er veldig sterk, fargeekte i sollys og tåler mye kjemikalier. Noen har kanskje også lagt en klarlakk på toppen i polyuretan. Du vil se det veldig fort om lakken sitter. Ser denne båten fortsatt pen ut, så sitter lakken bra. Fargebytte: Hvis ny farge er lagt over gammel, så vil riper i lakken lett gå ned til originalfargen. Husk at tykkelsen på lakken som legges oppå gelcoat normalt er noe tynnere enn selve gelcoaten. Det kan være litt irriterende med riper etter fortøyning mot en brygge hvis de går igjennom og viser fargen som ligger under. Ofte er dette likevel enkelt å flekke over og greit å leve med. På Balticen er jo akterspeilet sort originalt og den du ser på har kanskje fått hvit farge? Dette området er lite utsatt for riper så jeg ville ikke vært bekymret for akkurat det. Polering og vedlikehold: Jobben er akkurat den samme om du skal polere opp lakk eller gelcoat. Lakken er vanligvis ikke så tykk i sjiktet som gelcoat. Du må derfor være litt mer varsom med har rubbing. En omlakkert båt er i så måte som en bil. Du kan rense og polere mange, mange ganger, men altså ikke fullt så mange ganger som på gelcoat. Jeg hadde selv en omlakkert Tresfjord Nova fra 1985 i nesten 10 år. Den var omlakkert fra hvit til Nimbus-blå i skroget. Jobben var gjort av en profesjonell og jeg var i alle år meget fornøyd. Gjorde bare helt vanlig vedlikehold og tok et par småjobber med flekking her og der for å holde finish. NB: Få tak i fargekoden som er brukt og gjerne en skvett av lakken som er brukt. Da har du til småflekking i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Ser båten bra ut etter 8 år så sier det vel selv angående kvaliteten på lakk jobben.. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Hvis jobben er profesjonelt gjort med tanke på båt kan det ofte være bedre. Lettere vedlikehold med lakk kontra gelcoat. Gelcoat er mest brukt i Norge og på mindre båter da det er billigst. Større yachter og blant annet Windy, Hydrolift mv. lakkerer skrogene. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Takk for informative svar! Om det ser bra ut etter 8 år er jo det et tegn på at ikke er noe problem :-) Mvh Kk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.