Kjetil.j Startet 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2016 Hei. Vurderer kjøp av en viksund 310 med en kad 43 som er gått 1440 timer. Båten er en 2001 mod. Det er ikke skiftet noen vitale deler på motoren siden den var ny. Kompressor er ikke i bruk da eier har hatt problemer med at den "spiste"reimer. Ellers sier han at motoren har begynt å ryke mer i det siste. Det er ikke hatt service på dyser siden motoren var ny. Hva bør man se etter på en slik motor og hva kan man forvente seg av utslitte deler etter så mange timer? Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Jeg ville ha skjekket med en VP fagmann det vil vel være en grunn til at kompressoren ikke liker reimene sine og at den motoren trenger en fullstendig skjekk ( overhaling ) Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Det er så vidt jeg vet vanlig at KAD motorene "spiser" reimer. Det kan komme ganske mye reimstøv i motorrommet til tider. Jeg har KAD 42 motorer, og jeg har koblet inn en bryter slik at kompressor ikke kobler inn hvis jeg går med mer enn 1600 RPM. Dette gjør at jeg ikke får så mye støv fra reimene. Skal jeg gå i plan, slår jeg på kompressoren slik at den slår inn ved 1600 RPM. Dette er en ganske vanlig løsning på KAD 42 motorer, men jeg vet ikke om det lar seg gjøre på KAD 43. Sitér dette innlegget /per Link to post
Havlengt Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Gode motorar dette, burde vera eit relativt trygt kjøp med så lite gangtid. Dysene bør ut for test av åpningstrykk og spredning, ( sannsynleg årsak til røyk ) oppnår den max. turtal er nok turbo ok. Kompressorreima vil nok halda ved å påsjå at clutch har rett innjustering og at reima har rett stramming. Bytte til stramehjul med momentjustering vil vera til hjelp. ( viss ikkje det er slike påmontert allerede ) Stramehjula bør likevel skiftast med same interval som reimane. Sjekk oljekjølar for ev. saltvannslekkasje, og intercooler for unormalt mykje olje frå sladrehol under. ( litt vil det vera ) Det skal ikkje vera spor av sjøvatn under intercooler.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil.j Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Fant litt oljesvetting ved det som er starteren tror jeg.denne har vært siden motoren nesten var ny. Det drypper ikke. Ellers kan jeg ikke se noen lekkasjer. Kjølesystem på satvannsside har ikke vært skikkelig rengjort på lenge. Er det et stoff man sirkulerer med for å rense kanalene? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Og sjekk sjøvannspumpa ( der impelleren er) og se etter lekkasje ( hvit salt og rust pga av dette) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil.j Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Ok. Imepeller er nettop skiftet. Har du noe formening om den oljesvettingen på bildet? Vanskelig å se hvor det kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 olje er fra sladrehullet i intercooler, hit kommer det godt mulig fra oljesmurte lager i turbo. Ved for mye tomgangskjøring kommer det gjerne kondensvann med littegrann olje i ut her, men syntes dette så litt mye ut da det er beksvart og fordelt over et såpass stort område. Tenker du trenger en bytteturbo, dyser-, ventil- og kompresjon/lekkasjetest, systemrens, bytte impeller, olje og kjøleveske, sjekke/skifte reimer. Full overhaling på en fungerende motor som ryker litt ekstra er nok i overkant. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil.j Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Nå har den oljen mest sannsynlig vært der i mange år så det kan hende det ser verre ut enn det er.skulle kanskje hatt en motorvask får å fått sett bedre. Burde kanskje fått sjekket turbotrykket. Har det noe for seg å rengjøre turboen? Har også hørt at man bør sjekke eksosbend for tæring. Er dette aktuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Kjenner ikke båten godt nok, men er dette drev? Hvis det er drev er antakelig eksoskneet og utblåsingen til turboen tæret av saltvannos/eim. Ikke uvanlig at det står vann i eksosrøret i jevn høyde med vannspeilet, når båten er i ro. Dette medfører over tid tæring både på eksoskneet og utblåsingssiden til turboen. Normalt hvis ikke turboen er byttet gjør tiden (ikke bruken) at dette er en komponent som fort kommer på byttelisten. Hvis den ser veldig bra ut, ikke noen av turbinbladene slitt, kan en overhaling være nok, Rense turboen og bytte diverse slitedeler (er å få kjøpt kit til dette. (Har ett liggende skulle det være av interesse). Hvis ikke eksoskneet er byttet, er det også en del som bør byttes fort (pga tiden), men her må du også vurdere om eksosrøret skal byttes samtidig. Vil du igjen se på tæring når kneet tas av. Ikke la deg skremme av det jeg har nevnt, da dette vil være gjengangere på masse båter med samme alder. Motoren er i utgangspunktet en veldig bra motor og 1440 timer er ikke noe hadde den blitt regelmessig brukt. Problemet med båt er litt som veteranbil, det "står seg ihjel". Det går 6-7måneder som ikke ting brukes i det hele tatt om båten er på land eller til vanns for de fleste, dette er naturlig nok ikke sunt i lengden og enda mindre sunt i så aggressive miljøer som ved sjøen. P.S. det lille man kan se av bildene gir ett ok inntrykk, ser man bort fra oljelekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Guttu Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Kjetil.j skrev On 10.5.2016 at 10.14: Fant litt oljesvetting ved det som er starteren tror jeg.denne har vært siden motoren nesten var ny. Det drypper ikke. Ellers kan jeg ikke se noen lekkasjer. Kjølesystem på satvannsside har ikke vært skikkelig rengjort på lenge. Er det et stoff man sirkulerer med for å rense kanalene? Hei! Jeg har akkurat samme svetting på min motor. Fant du ut av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.