Jump to content

Feil på Mercury Viking 10hk(15) 2takt-2003mod.

Johany

Recommended Posts

Hei!

Er ny på forumet:)

Har kjøpt meg ny båt/motor. 10fots Vith m/Mercury Viking 10HK(15) 2003mod.

Selger sa at motor hadde fungert greit frem til ifjor. Da den plutselig stoppet og spesielt når den ble varm. Effekten ble også dårligere.

Selger mente at problem lå i å bytte til ny forgasser så skulle alt være iorden. Har gått til innkjøp at impeller KIT og forgasser KIT. Alt quicksilver. Koblet til frisk bensin og renset filter/byttet plugger(ser ut som de var nye de som stod i men byttet uansett)

Motoren startet lett, men sviver ikke "rent". Har ikke fått den til å svive så lenge at jeg får justert noe på forgasser ennå. Fant ut av at det beste måtte være å teste motoren på vann først å danne meg ett bilde. MEN jeg er usikker på om kjøling er iorden. Hvordan sjekker jeg det? Blokka er ikke så fin i lakken rundt sylinder ect men ellers grei. Før jeg satt den på vann tok jeg en kompresjonstest. Da viser det seg at den øverste sylinderen får jeg opp i 100psi og den nederste i 25psi. Tok litt olje inn i sylinder som var dårlig og fikk da nytt resultat på 75psi med gjentagende tester. Nå er jeg redd jeg har kjøpt "katta i sekken".

Har dere noen kloke ord? Hva bør jeg gjøre og i hvilken rekkefølge? Ikveld startet jeg opp motor og når "sviver" den veldig høyt på tomgang, får liksom ikke justert den ned på noen måte. Starter fint uten Chock etter første start. Det andre rare er at når jeg tar ut pluggen på den med dårlig kompresjon sviver motoren slik jeg har hatt den hele tiden hørtes det ut som. Når jeg gjør motsatt og bare har i pluggen på den dårlige sylinderen, starter den ikke en gang.. Burde jeg prioritere å sjekke ut dette først og kanskje la være å bytte alt av pakning ect i forgasser/impeller osv?

---------

Ny info, skrudde av toppakning og deksel på motsatt side for å inspisere stempel ect.

Den sylinderen som hadde dårlig kompresjon var veldig sotete og det lå avleiringer av olje rundt. På motsatt side var det sår i stempelhodet men ikke i stempelringene. Noen forklaring?

Se bilder...

Johan

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...