Johany Startet 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2016 Hei! Er ny på forumet:) Har kjøpt meg ny båt/motor. 10fots Vith m/Mercury Viking 10HK(15) 2003mod. Selger sa at motor hadde fungert greit frem til ifjor. Da den plutselig stoppet og spesielt når den ble varm. Effekten ble også dårligere. Selger mente at problem lå i å bytte til ny forgasser så skulle alt være iorden. Har gått til innkjøp at impeller KIT og forgasser KIT. Alt quicksilver. Koblet til frisk bensin og renset filter/byttet plugger(ser ut som de var nye de som stod i men byttet uansett) Motoren startet lett, men sviver ikke "rent". Har ikke fått den til å svive så lenge at jeg får justert noe på forgasser ennå. Fant ut av at det beste måtte være å teste motoren på vann først å danne meg ett bilde. MEN jeg er usikker på om kjøling er iorden. Hvordan sjekker jeg det? Blokka er ikke så fin i lakken rundt sylinder ect men ellers grei. Før jeg satt den på vann tok jeg en kompresjonstest. Da viser det seg at den øverste sylinderen får jeg opp i 100psi og den nederste i 25psi. Tok litt olje inn i sylinder som var dårlig og fikk da nytt resultat på 75psi med gjentagende tester. Nå er jeg redd jeg har kjøpt "katta i sekken". Har dere noen kloke ord? Hva bør jeg gjøre og i hvilken rekkefølge? Ikveld startet jeg opp motor og når "sviver" den veldig høyt på tomgang, får liksom ikke justert den ned på noen måte. Starter fint uten Chock etter første start. Det andre rare er at når jeg tar ut pluggen på den med dårlig kompresjon sviver motoren slik jeg har hatt den hele tiden hørtes det ut som. Når jeg gjør motsatt og bare har i pluggen på den dårlige sylinderen, starter den ikke en gang.. Burde jeg prioritere å sjekke ut dette først og kanskje la være å bytte alt av pakning ect i forgasser/impeller osv? --------- Ny info, skrudde av toppakning og deksel på motsatt side for å inspisere stempel ect. Den sylinderen som hadde dårlig kompresjon var veldig sotete og det lå avleiringer av olje rundt. På motsatt side var det sår i stempelhodet men ikke i stempelringene. Noen forklaring? Se bilder... Johan Sitér dette innlegget Link to post
oggevann Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Dette var kjipt! Problemet er sylinder og stempel nummer 2, denne er varmekjært ( ihvertfall stempel ) Her ville jeg kontaktet selger å sete samvittigheten til vedkommende på prøve! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Selger har jo gitt beskjed om at noe var galt. Men dumt å "mene" eller antyde at det er forgasser da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.