Jump to content

Volvo Penta MD1b startvansker


semmern

Recommended Posts

Postet i fjor om min VP MD1b som jeg ikke fikk start på. Det viste seg å være defekt toppakning. Denne er nå byttet, og i samme slengen sjekket jeg at dysen forstøvet korrekt, og fikk selvfølgelig planet toppen, samt byttet ventiler og ventilseter. Etter at alt er montert på igjen med ny toppakning er motoren svært vanskelig å starte. Den starter til slutt, men da helst med hjelp av en kupévarmer jeg holder foran innsuget etter å ha tatt vekk luftfilteret. Den kan finne på å starte uten hjelp også, men da med så mye sveiving på starter at jeg er redd for å brenne opp startreléet, pluss bruk av kaldstartknapp og/eller masse throttle.

 

Når jeg får den varm og stopper den, starter den på første slaget igjen, slik den alltid pleide å gjøre før toppakningen røk. Noen som har noen idéer om hva det kan være?

 

Forresten, hvordan skal den lille pumpehendelen på fødepumpen kjennes? Denne sitter vel på flere forskjellige VP-motorer, så det er sikkert noen andre som har vært borti den. Syns hendelen går veldig lett, og at jeg må trykke den langt ned for hvert pump, til tross for at det kommer diesel ut av lufteskruene når jeg lufter. Kan en sliten matepumpe ha noe å si for start av motoren? Og forklarer den hvorfor motoren starter fint når den er varm?

Redigert av semmern (see edit history)
Link to post

Skru løs dieselrøret fra dysen, kjør på starter og sjekk at det skvetter diesel. Det kan tenkes at du har en utetthet i dieselsystemet slik at det suges inn luft og at dieselen renner tilbake mot tanken når motoren har stått en stund.

Når det gjelder fødepumpa så kan du åpne lufteskruen på filteret og pumpe. Det skal da skvette diesel opp av lufteskruehullet.

Link to post

Ta ut brennstoffventil, skru fast røret fra pumpen og kjør på starter. Får du en brukbar dusj fra dysen hver annen omdreining, har du et problem med kompresjon, hvilket jeg antar idet motor starter ok når den er varm og også når den får forvarmet luft. Er kompresjon for lav blir ikke luften i forbrenningsrom varm nok til antenning av brennstoffet. Det er 3 ting som må oppfylles på en "gammeldags" direkteinsprøytet dieselmotor, tilstrekkelig med luft, brennstoff på et riktig tidspunkt og i riktig mengde, og kompresjon. Oppfylles dette så går motoren ok.

Matepumpe blir aktivert av en kam slik at hvis motoren står på et punkt hvor kammen er på sitt høyeste, vil armen på pumpen føles "slapp". Roter litt på motoren så vil du merke endring av dette.

Link to post
semmern : Forresten, hvordan skal den lille pumpehendelen på fødepumpen kjennes?

 

Når du pumper med lufteskrue åpen, og dieselen strømmer ut, så skal du kjenne bra motstand i hendelen. Men når lufteskruen stenges blir hendelen lettere og gjerne litt slarkete. Det skyldes at membranen og returfjæra i pumpa blir stående inntrykt fordi dieselen nå ikke kommer noen vei når lufteskrua er stengt. Det er bare hendelen som kommer i retur. Men stopper du noen sekunder å pumpe vil du igjen kjenne motstand selv om skrua er stengt, og det er normalt. Pumpa suger drivstoff fra tanken når du trykker på hendelen. Når du slipper den er det returfjæra som presser drivstoffet videre mot finfilter og motor. Så det er nok en del som tror at pumpa er dårlig fordi den blir lett å trykke inn når lufteskrue er stengt. Men dette er altså ett godt tegn. Verre er det hvis det ikke er forskjell på pumpa når skrua er både stengt og åpen.

For å sjekke det I.M.S. nevner, om drivstoffet siger tilbake og dermed blir tung å starte kald, kan du neste gang pumpe med hendelen før startforsøk. Gjerne lufte ved finfilter også. Hjelper ikke det så kan det være dårlig kompresjon.

Det hjelper ofte med et sprekt batteri også. Det gir mer fart på startmotor og bedre kompresjon.

Link to post

Batteriet er fulladet. Jeg har igrunn kommet nærmere og nærmere konklusjonen om at det må være noe i veien med kompresjonen, dessverre. Merkelig egentlig, siden toppen er planet, det er ny toppakning, og alt ellers er som før, da motoren startet veldig lett.

 

Er det noe opp eller ned på disse toppakningene? Dvs, er det mulig at jeg rett og slett har montert den opp-ned?

Link to post

Som oftest er det en opp-side og en ned-side, av og til er det stemplet inn i pakningen og av og til ikke. Det burde imidlertid ikke spille noen rolle for kompresjonen såvidt jeg kan skjønne. Såfremt den ikke lekker da men det ville du vel hørt. Og bak frem kan du vel ikke ha satt den, da ville det vel krasje med boltehull osv.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...