Jump to content

Valg av motorolje, Volvo penta 5.0fi v8

Kim Espen

Recommended Posts

Helt vanlig ikke-syntetisk mineralolje fra nærmeste bildelesjappe duger nok, viskositet er et tema for seg selv, men 15W-40 funker fint. Det første tallet er jo for "winter", derav "W", og er jo egentlig ikke så relevant for de fleste båteiere uansett.

Jeg ville valgt et kjent merke, Pennzoil, Mobil, Castrol eller lignende, men motoren går sikkert rundt med Biltemaolje også.

Husk filteret.

Du finner både oljemengde og -spesifikasjon i instruksjonsboken som kan lastes ned fra VP sin motordatabase.

Selve bånnpanna tar vel ikke stort mer enn fire liter på både Ford og GM smallblock (det finnes motorer med større bånnpanne) og filteret tar kanskje en halvliter.

Det er altså et relativt lite oljevolum for en såpass stor motor som går konstant med høy belastning.

Ang SAE viskositet så er det flere meninger, mange velger singel grade SAE30 men de fleste multigrade oljer er nok ok. Når det gjelder API spec er det mange som tror at en høyere (nyere) spec er bedre, sånn er det ikke. Forskjellen ligger snarere i hva som tillates av utslipp fra moderne bilmotorer og kompatibelitet med katalysator, noe de færreste båtmotorer har. En moderne, og dyrere motorolje har derfor avanserte tilsettingsstoffer i stedet for zink og fosfor. Oljen er på ingen måte bedre, selv om den er dyrere.

Når det er sagt så er det nok først og fremst hyppige oljeskift som betyr noe for motorslitasjen, ikke hvilket merke som står på oljekanna. Mobil1 er kjent for å rense godt så den kan du trygt bruke.

PS: PCV ventilene er vesentlig for å unngå slam i motoren, Disse koster ikke mye og bør byttes etter noen år.

Jeg fant instruksjonsboken. Takk for tipset DieselDahl   :thumbsup:  Men i den manualen står det 4.6 liter med filter. jeg klippet og limet inn det som sto om oljespesifikasjoner, er det slik at VP anbefaler 20w50 multigrade?

Oil grade in accordance with the API system ........... Service SG

Viscosity at -5° - +50° C* .......................................... SAE 20W/50**
                                                                                  (SAE 15W/50)
* Temperature based on constant ambient temperature
** Single grade oil can also be used, at temperatures above 0°C SAE 30 should be used.
Redigert av Kim Espen (see edit history)

Oops, der var jeg nok veldig dårlig til å regne.

Ford motorene er enkle å huske, det går 5 quarts uten filter, og 6 med filter, akkurat det samme som på en GM350.

Jeg klarte på et eller annet vis å få 5 quarts til å bli 3.3 liter, som høres alt for lite ut, det skulle vært 4.7 liter, og 5.7 liter med filter, jeg burde nok dobbeltsjekket med manualen.

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...