Kim Espen Startet 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2016 Hvilken olje bør jeg bruke på min motor? det er en volvo penta 5.0fi v8 fra 1995/96. er denne så gammel at mineralolje er å foretrekke? har googlet og søkt her inne men fant ikke noe svar. Mvh Kim Espen Mobekk Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Mineral 25w40 er vel mercruiser sin anbefaling, er vel samme motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Ja kanskje mercruiser bruker denne motoren også..? denne har iallefall 302 blokk og motorstyring fra ford.. :-) da får jeg gå til innkjøp av olje i morgen :-) takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Den er ikke så lett å få tak i, men de har den på de fleste Mercury forhandlere Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Helt vanlig ikke-syntetisk mineralolje fra nærmeste bildelesjappe duger nok, viskositet er et tema for seg selv, men 15W-40 funker fint. Det første tallet er jo for "winter", derav "W", og er jo egentlig ikke så relevant for de fleste båteiere uansett. Jeg ville valgt et kjent merke, Pennzoil, Mobil, Castrol eller lignende, men motoren går sikkert rundt med Biltemaolje også. Husk filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 (redigert) Tusen takk adeneo Må ærlig innrømme at det var et slikt svar jeg håpet på jeg får god pris på Mobil1 olje, så da blir det 15w40 fra mobil 1 filteret blir selvsagt byttet samtidig er det noe sted på nettet jeg kan se hvor mye olje som går på motoren? Redigert 10.Mai.2016 av Kim Espen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Du finner både oljemengde og -spesifikasjon i instruksjonsboken som kan lastes ned fra VP sin motordatabase. Selve bånnpanna tar vel ikke stort mer enn fire liter på både Ford og GM smallblock (det finnes motorer med større bånnpanne) og filteret tar kanskje en halvliter. Det er altså et relativt lite oljevolum for en såpass stor motor som går konstant med høy belastning. Ang SAE viskositet så er det flere meninger, mange velger singel grade SAE30 men de fleste multigrade oljer er nok ok. Når det gjelder API spec er det mange som tror at en høyere (nyere) spec er bedre, sånn er det ikke. Forskjellen ligger snarere i hva som tillates av utslipp fra moderne bilmotorer og kompatibelitet med katalysator, noe de færreste båtmotorer har. En moderne, og dyrere motorolje har derfor avanserte tilsettingsstoffer i stedet for zink og fosfor. Oljen er på ingen måte bedre, selv om den er dyrere. Når det er sagt så er det nok først og fremst hyppige oljeskift som betyr noe for motorslitasjen, ikke hvilket merke som står på oljekanna. Mobil1 er kjent for å rense godt så den kan du trygt bruke. PS: PCV ventilene er vesentlig for å unngå slam i motoren, Disse koster ikke mye og bør byttes etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 (redigert) Det går nok olje til det er omtrent midt på merkingen på pinnen. Volvo sier 3.3 liter, 3.78 liter med nytt filter, og de anbefaler så vidt jeg kan se envekts SAE30 olje, noe lavere vekt for bruk i kuldegrader SAE20W-20 ned til rundt -17 grader, og SAE10W under -17 osv. Redigert 10.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Jeg fant instruksjonsboken. Takk for tipset DieselDahl Men i den manualen står det 4.6 liter med filter. jeg klippet og limet inn det som sto om oljespesifikasjoner, er det slik at VP anbefaler 20w50 multigrade? Oil grade in accordance with the API system ........... Service SG Viscosity at -5° - +50° C* .......................................... SAE 20W/50** (SAE 15W/50) * Temperature based on constant ambient temperature ** Single grade oil can also be used, at temperatures above 0°C SAE 30 should be used. Redigert 11.Mai.2016 av Kim Espen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Oops, der var jeg nok veldig dårlig til å regne. Ford motorene er enkle å huske, det går 5 quarts uten filter, og 6 med filter, akkurat det samme som på en GM350. Jeg klarte på et eller annet vis å få 5 quarts til å bli 3.3 liter, som høres alt for lite ut, det skulle vært 4.7 liter, og 5.7 liter med filter, jeg burde nok dobbeltsjekket med manualen. Redigert 11.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kim Espen Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Den manualen likte jeg jeg er evig takknemlig for hjelpen jeg har fått det blir oljeskift i dag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.