Jump to content

cormate 23 vs nordkapp 705 vs goldfish 23 tender

mils

Recommended Posts

Deilig tråd og deilig dilemma! Alle tre er jo både raske, linjelekre og kjent for bra kvalitet fra øverste hylle i den klassen. Litt av spørsmålet er jo hva den skal brukes til? Barn, familie, høyt/lavt fribord, ren transport av kun en person, nytt/brukt el.? Kunne sikkert ha utbrodert pro/contra her i det vide og det brede, men for å hoppe rett til konklusjonen; Jeg ville sterkt vurdert Cormate 23, da kanskje i Super Utility-utgave med I/O (selv om det sikkert er det ufornuftige valget ift motorisering). Så hvorfor bikker jeg hårfint til den konklusjonen når konkurransen er tett? 1) Nyeste modell av de tre 2) Svært praktisk uteområde som har plenty med solseng-plass 3) Høyt fribord 4) Rålekkert (og ganske tidløst) design med den halv-butte snuten som en ny for denne modellen 5) Utelukkende positiv omtale av de jeg har hørt snakke om båten.

Det jeg uansett anbefaler å sjekke ut er stabiliteten når den ligger stille. 21-foteren til Cormate er nemlig ikke veldig stabil ved stilleligge og det irriterer en av mine kompiser som har en slik en (dog veldig fornøyd med alt annet ved båten). Det ville jeg ha sjekket før jeg satte navnetrekket på en kontrakt, spesielt om du vurderer outboard (Utility). Ellers er det vel temmelig sikkert av du vil være fornøyd med kvaliteten på alle tre.

Lykke til med valget og fortell hva det ble om du skulle ende opp med en handel.      

• 2 uker senere...

Enig i at Cormate 23 nok ser penest ut og kanskje passer best som 'familiebåt for far'.... Noen som har ide om den er utsatt for hekksjø? Den ligner jo litt de andre og større Cormate båtene og det vllle være fint å vite om hekksjø har vært et stort problem for de. Såvidt jeg skjønner har disse Cormate 23 båtene knappest vært på sjøen enda - men vil anta de har bra kvaliteter gitt Ranvigs tidligere meritter.

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Cormate 23 er supergrom og nokså praktisk med sin lille cabin. Min favoritt. Goldfish 23 blir mer hardcore kjørebåt. Så den blir Nr 2.

Hva gjør Nordkapp 705 i denne sammenligningen? Virker mye slappere kvalitetsmessig og mye mer "masseprodusert". Trolig god i sjøen den også, men de to andre er jo et par-tre klasser opp.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Enig i at Cormate er penere og mer praktisk enn gullfisken og at begge disse virker mer forseggjort enn Nordkapp. Takk til Moleps for info om forbruk. Før jeg bestiller hadde det dog vært fint å se forbrukstall for Cormate-hvis de er i nærheten av Goldfish vil jeg nok sterkt vurdere bestilling til neste år...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...