Harald- Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Har tenkt på å lage jordfeilinstrument på 24VDC og 220VAC. Har sett på lignende instrumenter, og lurer derfor på om min teori er riktig. 12V Kobler to lamper med en f.eks. 6V pære mellom jord og pluss, og jord og minus i serie med hver sin trykk knapp. Så dersom du får en liten jordfeil kommer der et svakt lys, dersom jordfeilen er større, sterkere lys. Eneste ulempen med denne er vel at dersom jeg bruker en 6V pære og jordfeilen er stor nok vil pæren bli sprengt. Er det en ide å bruke en spenningsregulator? Vilk dette virke? 220V Kobler tre lamper mellom en fase og jord i serie med en trykk knapp. Da skal spenningen være ca. 127V. Trykke så inn knappen, og hver av de tre lampene vil da stå i forbindelse mellom jord og hver av de tre fasene. Dersom en av lampene er sterkere, er det en indikasjon på jordfeil. Kan disse tre lampene kobles slik at trykk knappen er inne hele tiden? Eller vil du da "lage" en liten jordfeil siden der er forbindelse mellom fase og jord? Mvh.: Olav Ringdal Jr. Quote Link to post
Perika Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 12V: Jord og minus er det samme ved 12V, dersom det er likestrøm det er snakk om. Metoden din er derfor ikke mulig. 220V: Ikke monter noe "hjemmelaget". Det er krav til jordfeilbrytere på marinaer. Hvis du bruker "pæremodellen" din der, kan resultatet bli strømløst for alle andre også. Alle landstrømanlegg bør ha en egen jordfeilbryter på maks 30mA. Helst på hver kurs hvis det er flere kurser. :nono: Hvis det blir en jordfeil ombord i din båt når du ikke er det, hvorfor la denne få lov til å herje fritt til du kommer og trykker på knappen din. Det er ikke sikkert det er noen knapp å trykke på lenger heller. I dag finnes det mange typer intrumenter som er langt bedre enn "pæremodellen" fra tidlig steinalder. Ta kontakt med din lokale elektriker, så kan du sove trygt ombord når landstrømmen er tilkoblet. Dette innlegget kan virke noe krast, men jeg vil bare fastslå at enkelte ting skal man ikke tukle med selv. Over 70% av alle branner i Norge skylles elektriske feil på anlegg. Ser ikke noen grunn til at denne statestikken blir noe bedre i båter. Quote Link to post
Marwin Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Tenk ikke spenning men strøm... En jorfeilVARSLER vil gi beskjed om jordfeil i anlegget ditt. Monterer du en slik på 10 mA, vil den varsle FØR den på 30 mA kobler ut tilførselen din... Ellers er jeg enig med perakir! (Bortsett fra at el-anlegg får ofte skylden for brann når annen årsak ikke finnes...) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
OT-flyktning Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 På 12V-anlegget har de aller fleste en jordfeil som standard. Den ene 'fasen' - minus - ligger allerede i utgangspunkt på jord. Får du en jordfeil til (pluss til jord) så utløser forhåpentlig sikringen. Og flere faser har du ikke. Og ellers en liten digresjon: "70 % branner skyldes feil på anlegg"? Jeg har for 1-2 år lest en rapport om dette. Fra hukommelsen: De aller fleste (!) branner som har noe med el å gjøre skyldes tørrkoking og tildekning dvs noe som hver og en kan gjøre uten at det har med feil på anlegget å gjøre - det er feil bruk. Så kommer det en del som skyldes feil på anlegg og om det da skyldes feil gjort av privatperson, feil av elektrikkern eller rett og slett slitasje er ganske usikker. <digresjon off> Quote Link to post
Harald- Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 (edited) 12V: Jord og minus er det samme ved 12V, dersom det er likestrøm det er snakk om. Metoden din er derfor ikke mulig. 220V: Ikke monter noe "hjemmelaget". Det er krav til jordfeilbrytere på marinaer. Hvis du bruker "pæremodellen" din der, kan resultatet bli strømløst for alle andre også. Alle landstrømanlegg bør ha en egen jordfeilbryter på maks 30mA. Helst på hver kurs hvis det er flere kurser. :nono: Hvis det blir en jordfeil ombord i din båt når du ikke er det, hvorfor la denne få lov til å herje fritt til du kommer og trykker på knappen din. Det er ikke sikkert det er noen knapp å trykke på lenger heller. I dag finnes det mange typer intrumenter som er langt bedre enn "pæremodellen" fra tidlig steinalder. Ta kontakt med din lokale elektriker, så kan du sove trygt ombord når landstrømmen er tilkoblet. Dette innlegget kan virke noe krast, men jeg vil bare fastslå at enkelte ting skal man ikke tukle med selv. Over 70% av alle branner i Norge skylles elektriske feil på anlegg. Ser ikke noen grunn til at denne statestikken blir noe bedre i båter. <{POST_SNAPBACK}> Hei Svaret er kanskje litt krast ja, men skal svare prøve å svare tilbake. Dersom du ser på bildet av båten ser du kanskje at jeg ikke ligger ved noen marina med jordfeilbryter. Eneste plassen jeg har krav om jordfeilbryter er på eventuelle varmekabler på bad, våtrom etc. Annlegget mitt er ikke en lystbåt, men 3 fase tavle med hovedtavle og flere underfordelinger, når det gjelder lyspære med mellom fase oog jord er dette brukt på flere skipstavler på forskjellige båter. Og grunnen til et slikt opplegg er at du da kan slå ut en og en kurs til du får likt lys i lampene, på den måten finner du jordfeilen. Vil ikke kalle det tukling da jeg selv har lov å utføre dette dersom det blir oppdatert i tegningene. Har elektrisitets tilsynet ombord hvert år. Og når det gjelder 12 v er IKKE jord og minus det samme. Har to-polt annlegg på Startbank, Nødlysbank, og Radiobatteribank. Grunnen til spenningsregulatoren er at jeg ikke skal sprenge pæren dersom jordfeilen blir for stor. Edited June 4, 2005 by Olav Ringdal Jr. (see edit history) Quote Link to post
Marwin Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 (edited) Siste innlegg gav litt mere info ja! Mitt råd (som før): Bruk jordfeilbrytere (eller jordfeilvarsler). Men ikke (-bryter) for kurser / fordeling som har med NØD å gjøre (f.eks. radio), ellers vil denne kursen koble ut ved liten jordfeil og du får ikke brukt utstyret. Etter som du har tilsynet ombord hvert år, er det "lurt" å bruke fagfolk OG regelverk tilhørende SKIP. Men tilbake til ditt første innlegg: Hvorfor ikke heller bruke 2 billige voltmetre og en vender på hvert? Et instrument på 230 volt AC med 3 x vender mellom hver fase og jord, og et på 12 (24) volt DC med 2 x vender mellom jord og + og - ? Dermed får du en bedre avlesning OG slipper spenningsregulator (som OGSÅ vil ha en volt eller to) mot pærene dine! Edited June 4, 2005 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Harald- Posted June 5, 2005 Author Share Posted June 5, 2005 Siste innlegg gav litt mere info ja! Mitt råd (som før): Bruk jordfeilbrytere (eller jordfeilvarsler). Men ikke (-bryter) for kurser / fordeling som har med NØD å gjøre (f.eks. radio), ellers vil denne kursen koble ut ved liten jordfeil og du får ikke brukt utstyret. Etter som du har tilsynet ombord hvert år, er det "lurt" å bruke fagfolk OG regelverk tilhørende SKIP. Men tilbake til ditt første innlegg: Hvorfor ikke heller bruke 2 billige voltmetre og en vender på hvert? Et instrument på 230 volt AC med 3 x vender mellom hver fase og jord, og et på 12 (24) volt DC med 2 x vender mellom jord og + og - ? Dermed får du en bedre avlesning OG slipper spenningsregulator (som OGSÅ vil ha en volt eller to) mot pærene dine! <{POST_SNAPBACK}> Takker Marwin Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Har bare sett "Pæremodellen" på noen eldre båter fra tidldig 80 tall, men voltmeteret er jo eb bedre løsning, tenkte ikke på dette Quote Link to post
Perika Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Oobs, her har jeg ikke studert bilder og lest mellom linjene. Beklager dette på det sterkeste. Alt for mange vet ikke hva de driver med, men du har jo et ganske spesielt anlegg ombord i forhold til brorparten av oss. Enig med Marvin i løsninger på ditt el-anlegg. Det hjalp jo litt med flere opplysninger også. God sommer med ny overvåkning Quote Link to post
Marwin Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Takker Marwin Dette har jeg faktisk ikke tenkt på. Har bare sett "Pæremodellen" på noen eldre båter fra tidldig 80 tall, men voltmeteret er jo eb bedre løsning, tenkte ikke på dette <{POST_SNAPBACK}> Og hvis du vil legge LITT flere komponenter i det hele, kan du klare deg med ETT instrument og en 5 X vender... (Et par motstander og en diode ordner mulig avlesning på 230 volt AC, et lite digitalt panelmeter gir bedre nøyaktighet, noen flere "stepp" på venderen og du kan lese av spenningen på hver an batteribankene osv.osv. Dette er uttalt UTEN å ha sett anlegget ditt, så ta det for det det er.) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
JRK Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Hei, Om jeg har forstått problemstillingen rett er jeg ikke helt sikker på at Marwins forslag med voltmeter istedenfor pærer er like bra. Problemet er at det ofte legger seg en kapasitiv spenning i nettet i forhold til jord. Denne vil bli utbalansert med lyspærer, mens med høyohmige innganger (som det er på et moderne voltmeter), vil dette måles som en jordfeil, selv om det ikke er feil. Quote Link to post
cassie Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Jeg er enig med JRK, bruk av digitalt måleinstrument bør unngås.Du kan godt montere et bløtjerns tavleinstrument i 220V AC fordelingen på bro, dersom du har 3- fase fordeling ført opp fra hovedtavla i maskinrommet. Monter 6A sikringer for spenningsledningene ( en sikring i hver fase), og før spennings ledningene og jordleder til voltmetervenderen, og derfra til voltmeteret. Dersom du plasserer instrument og voltmetervender i døra til 220V fordelingen på bro, sjekk at døra har jordforbindelse ( jordlisse).Installasjonen blir helt lik den du har på hovedtavla i maskinrommet. Der burde du ha voltmeter med vender , og amperemetere. Ellers er det min erfaring at jordfeiltest med lamper på likestrømsanlegg på båter er helt OK som grov test, da målefeil som JRK beskriver blir eleminert. Husk at du må ha separat system for hvert DC system. lykke til med installasjonen. mvh Cassie Quote Link to post
Marwin Posted June 7, 2005 Share Posted June 7, 2005 Hei, Om jeg har forstått problemstillingen rett er jeg ikke helt sikker på at Marwins forslag med voltmeter istedenfor pærer er like bra. Problemet er at det ofte legger seg en kapasitiv spenning i nettet i forhold til jord. Denne vil bli utbalansert med lyspærer, mens med høyohmige innganger (som det er på et moderne voltmeter), vil dette måles som en jordfeil, selv om det ikke er feil. <{POST_SNAPBACK}> Bør ikke være noe problem: Paralellkoble en motstand på 10 kOhm (5watt) over instrumentet (for 230 volt) og du har et lav-impedant meter. Sikringer ut fra målepunktene er en selvfølge! (Ca 2-300 mA). Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Harald- Posted June 8, 2005 Author Share Posted June 8, 2005 Takker for mange svar. Blir det da det enkleste alikevel med pærer både for likestrøm 24V og vekselstrøm 220V? DErsom man legger opp et slikt system er man da sikker på at man ikke "lager" en jordfeil når man innstallerer slike pærer? Quote Link to post
Marwin Posted June 12, 2005 Share Posted June 12, 2005 Blir det da det enkleste alikevel med pærer både for likestrøm 24V og vekselstrøm 220V? <{POST_SNAPBACK}> Neppe. Tror at løsningen med voltmeter og vender blir enklest. Dersom man legger opp et slikt system er man da sikker på at man ikke "lager" en jordfeil når man innstallerer slike pærer? <{POST_SNAPBACK}> Ethvert "forbruk" mellom leder og jord "lager" jordfeil; Dog skjer dette kun når du trøkker inn testknappen for å få pærene til å lyse... Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Frøken Fryd Posted June 12, 2005 Share Posted June 12, 2005 Jeg ville montert ett voltmeter i paralell med jordingsledningen, da vil ledningen fungere som en shunt motstand og voltmetet gi utslag ved strømtrekk. Må selvsagt kalibreres på ett vis. Finnes jo også ferdige meter for dette, men shuntmotstander er grisedyr. Det er jo tross alt strømmen vi vil måle, ikke jordingpotensialet. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.