jensemann2 Startet 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2016 Jeg skal bytte veivakseltetning på merc 5,7. Har kjøpt verktøy for å trekke av reimhjulet men ikke for remontering. Vil det fungere å spraye tappen med -55C kjølespray og varme opp reimhjulet med gassvarmer? Eller må det spesialverktøy til? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Min erfaring er at denne glir lett på uten noe særskilt verktøy. Det kan hende at du må bruke noe tettemiddel her for at ikke olje skal krype ut. Ikke alle motorer er like trange i klaringene. Har også opplevd at tappen er noe kon og man kan da klare å sette på svingningsdemperen skjevt.... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Ok, det er verdt et forsøk! Hva slags tettemiddel? Hardt type locktite, eller silikonbasert? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Nå er det jo litt forskjell på modellene, årstall og hvilken tetning som skal byttes hadde jo hjulpet en del ? Gjetter vilt på at du skal bytte tetningen i registerdekselet, ettersom det er lekkasjepunkt nummer én på GM350 ? Reimhjulet sitter vel med tre skruer i svingningsdemperen, og bør være greit å få av, men du må vel ha av demperen og bunnpannen også. Min erfaring er at det hender svingningsdemperen er vond både å få av og på, men det går som regel ganske greit. Oftest sitter de best når de skal av, inntil de plutselig løsner, og så går det en del greiere når man har rengjort alt og det skal sammen igjen. Varme/kulde skal ikke være nødvendig, det er normalt overkommelig å presse demperen på veiva igjen. Dog, det skal litt mer til enn å bare dytte demperen på plass igjen, den må presses på, og du må for Guds skyld ikke slå den på veiva, den må skrues inn. Bruk gjengene i senter av veiva til å skru demperen inn, men bruk skikkelig bolt slik at gjengene ikke ryker, da har du et problem. Du bør heller ikke skru demperen inn med selve bolten, men kjøpe en litt lengre bolt og en mutter, samt en solid skive, og så skru inn bolten i veiva så langt den går, å bruke mutteren og skiva til presse demperen inn. Det er jo akkurat det spesialverktøyet for montering er, en bolt, en mutter og en skive, og bolter med fine tommegjenger får man normalt i en velassortert maskinforretning. Du bør bruke rikelig med flensetetning eller annet lurium på begge sider av papirpakingen når registerdekselet skal monteres på igjen, ellers vil det nesten garantert lekke i nedkant. Dersom det er mulig, benytter jeg selv alltid Edelbrocks todelte registerdeksel, slik at bunnpannen ikke må ned for å komme til registeret senere, samt one-piece pakninger fra FelPro på bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Motoren er en 1996 modell 210 hk forgasserversjon. Skal bytte veivakseltetning i forkant ja. Men jeg har lest mange steder at registerdekselet ikke trenger tas av, da tetningen er presset inn fra utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Jeg har plastdeksel, og simringen selges ikke løst. Må bytte hele dekselet. Må jeg ned med bunnpanna på denne utgaven og? Ser ikke sånn ut. Jeg fikk ut simringen lett, men mercruiser hadde den ikke løst. Kanskje simringen kan skaffes et annet sted? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Ring Sarpsborg Motor, de har sikkert en simmering liggende ? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Bestilte hele dekselet fra Mercruiser forhandler i dag. Spørsmålet er om bunnpanna må ned, da kan jeg ikke bytte hele dekselet. I følge Mercruiser må hele dekselet byttes, ikke bare simringen. Den gamle ringen satt veldig løst i dekselet, så jeg synes det virker rart å bare sette i en ny simring i hullet når den satt såpass løst.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Det er nok det smarteste, du har rett i at simmeringen på plastdekslene egentlig ikke er utbyttbar, men den er fremdeles å få kjøpt, og kan byttes, men det anbefales å bytte hele dekselet. Jeg ville tro at du må ned med bunnpannen, både det gamle og nye dekselet har en leppe som pakningen til bunnpannen ligger i, og jeg kan ikke helt se for meg at dekselet går inn med bunnpannen på. Dog, det kan hende du klarer å lirke det ut. Har i grunn aldri prøvd å ta av 1996+ dekselet uten å ta ned bunnpannen, jeg har montert en hel del av de, men har alltid tatt ned bunnpannen, eller allerede hatt motoren uten bunnpanne. Jeg har dog for en del år siden forsøkt å få av den gamle typen registerdeksel i stål uten å ta ned bunnpannen, og jeg minnes at jeg fikk det både av og på, med litt "modifisering", men det var så mye jobb og banning, at i de aller fleste tilfeller er det enklere å ta ut motoren, og slippe ned bunnpannen. Du får vel nesten prøve, å se om det går, vi venter i spenning ? Redigert 11.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Jeg har bestilt en Speedi Sleeve, i og med at svingningsdemperen hadde et lite slitespor etter simringen, så nå venter jeg på den og det nye dekselet som jeg skal rive simringen ut av.. Har kjørt rundt hele Trondheim i dag for å prøve å få tak i en lang bolt i 7/16 UNF gjenger som jeg kan bruke til å tvinge demperen på med, men ingen har. :/ gidder ikke kjøpe enda et spesialverktøy for det der. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746190-21-8865.aspx Volvo Penta har simmerringen løst. Skulle forundre meg om ikke det er samme delen på mercruisermotorer..... Redigert 12.Mai.2016 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Sånn til orientering så brukes 7/16 UNF som setebeltefeste på biler gammel som ny. Disse boltene er ikke veldig lange, men du eks. sveise på en M12 og derved få et brukbart verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Monterte en Speedi sleeve på demperen, da den hadde et slitasjespor der simringen lå an. Men sleeven rakk ikke helt ned før den "bunnet" Den dekket såvidt (2-3 mm) over det øverste slitasjesporet. Simringen har vel 2 "lepper" som skal ligge an på tappen. What to do? Shimme ut demperen? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Den skal vel ikke bankes helt ned? Det er jo en kant på den i ene enden Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 .. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Målte på motoren, og det kan se ut som den ytre tetningen på simringen vil havne utenfor sleeven... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 (redigert) Ikke vet jeg? Har montert noen speedi-sleeves, men aldri på en svingningsdemper. Speedi-sleeves bygger kun 0.56mm, slik at jeg ser ikke noe problem ellers med å bruke en slik der, men du må nok få presset den i bunn, tetningen ligger an nesten helt ytterst. Jeg ville ikke skimset ut demperen, for det første får du problemer med reimene, for det andre får du mindre feste i "låsekilen", og muligens også andre problemer. Det må være bedre å få hylsa helt inn, slik at den dekker helt innerst mot demperen, om hylsa ikke dekker helt ytterst gjør ingenting, det viktige er jo at den ligger der tetningen er. Redigert 15.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Det rare er at sleeven har en innsnevring ytterst så den er umulig å få lenger inn:( Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 (redigert) Da er jeg usikker, det er som regel en liten leppe som svinger utover innerst på de, som er til å ta fjerne ved behov, men har ikke sett de med en leppe som går innover før ? Redigert 15.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Ja jeg stusset også på det. Den jeg kjøpte er fra Fel-pro Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Ah, har ikke vært borti de dersom det er Fel-Pro som produserer de, kun SKF sine speedi-sleeves. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Jeg skal gå ned og prøve å måle på motoren igjen og beregne hvor simmeringen kommer til å ligge an. Får evt bare rive av sleeven igjen og få tak i en SKF-type. Den typen jeg har er åpenbart ikke beregnet for å slås lengre ned. Da vil den øvre leppa vrenges ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.