Jump to content

Montere reimhjul på veiv, mercruiser 5,7

jensemann2

Recommended Posts

Nå er det jo litt forskjell på modellene, årstall og hvilken tetning som skal byttes hadde jo hjulpet en del ?

Gjetter vilt på at du skal bytte tetningen i registerdekselet, ettersom det er lekkasjepunkt nummer én på GM350 ?

Reimhjulet sitter vel med tre skruer i svingningsdemperen, og bør være greit å få av, men du må vel ha av demperen og bunnpannen også.

Min erfaring er at det hender svingningsdemperen er vond både å få av og på, men det går som regel ganske greit.

Oftest sitter de best når de skal av, inntil de plutselig løsner, og så går det en del greiere når man har rengjort alt og det skal sammen igjen.

Varme/kulde skal ikke være nødvendig, det er normalt overkommelig å presse demperen på veiva igjen.

Dog, det skal litt mer til enn å bare dytte demperen på plass igjen, den må presses på, og du må for Guds skyld ikke slå den på veiva, den må skrues inn.

Bruk gjengene i senter av veiva til å skru demperen inn, men bruk skikkelig bolt slik at gjengene ikke ryker, da har du et problem.

Du bør heller ikke skru demperen inn med selve bolten, men kjøpe en litt lengre bolt og en mutter, samt en solid skive, og så skru inn bolten i veiva så langt den går, å bruke mutteren og skiva til presse demperen inn.

Det er jo akkurat det spesialverktøyet for montering er, en bolt, en mutter og en skive, og bolter med fine tommegjenger får man normalt i en velassortert maskinforretning.

Du bør bruke rikelig med flensetetning eller annet lurium på begge sider av papirpakingen når registerdekselet skal monteres på igjen, ellers vil det nesten garantert lekke i nedkant.

Dersom det er mulig, benytter jeg selv alltid Edelbrocks todelte registerdeksel, slik at bunnpannen ikke må ned for å komme til registeret senere, samt one-piece pakninger fra FelPro på bunnpannen.

Bestilte hele dekselet fra Mercruiser forhandler i dag. Spørsmålet er om bunnpanna må ned, da kan jeg ikke bytte hele dekselet. I følge Mercruiser må hele dekselet byttes, ikke bare simringen. Den gamle ringen satt veldig løst i dekselet, så jeg synes det virker rart å bare sette i en ny simring i hullet når den satt såpass løst..

Det er nok det smarteste, du har rett i at simmeringen på plastdekslene egentlig ikke er utbyttbar, men den er fremdeles å få kjøpt, og kan byttes, men det anbefales å bytte hele dekselet.

Jeg ville tro at du må ned med bunnpannen, både det gamle og nye dekselet har en leppe som pakningen til bunnpannen ligger i, og jeg kan ikke helt se for meg at dekselet går inn med bunnpannen på. Dog, det kan hende du klarer å lirke det ut.

Har i grunn aldri prøvd å ta av 1996+ dekselet uten å ta ned bunnpannen, jeg har montert en hel del av de, men har alltid tatt ned bunnpannen, eller allerede hatt motoren uten bunnpanne.

Jeg har dog for en del år siden forsøkt å få av den gamle typen registerdeksel i stål uten å ta ned bunnpannen, og jeg minnes at jeg fikk det både av og på, med litt "modifisering", men det var så mye jobb og banning, at i de aller fleste tilfeller er det enklere å ta ut motoren, og slippe ned bunnpannen.

Du får vel nesten prøve, å se om det går, vi venter i spenning ?

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg har bestilt en Speedi Sleeve, i og med at svingningsdemperen hadde et lite slitespor etter simringen, så nå venter jeg på den og det nye dekselet som jeg skal rive simringen ut av..

Har kjørt rundt hele Trondheim i dag for å prøve å få tak i en lang bolt i 7/16 UNF gjenger som jeg kan bruke til å tvinge demperen på med, men ingen har. :/ gidder ikke kjøpe enda et spesialverktøy for det der.

Ikke vet jeg? Har montert noen speedi-sleeves, men aldri på en svingningsdemper.

Speedi-sleeves bygger kun 0.56mm, slik at jeg ser ikke noe problem ellers med å bruke en slik der, men du må nok få presset den i bunn, tetningen ligger an nesten helt ytterst.

Jeg ville ikke skimset ut demperen, for det første får du problemer med reimene, for det andre får du mindre feste i "låsekilen", og muligens også andre problemer.

Det må være bedre å få hylsa helt inn, slik at den dekker helt innerst mot demperen, om hylsa ikke dekker helt ytterst gjør ingenting, det viktige er jo at den ligger der tetningen er.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...