Jump to content

Hva er riktig reaksjon mot bøllekjøring?


Andy

Hva er riktig reaksjon mot bøllekjøring?  

287 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

At det blir flere og flere båtførere som ikke tar hensyn, er sikkert. Mange er kommet raskt til rikdom, og kjøper seg en 30-40 fots rask båt som første båt. Opplæring ansees som unødvendig, man er jo sin egen herre på sjøen! At andre må lide for adferden, er deres eget problem.

 

Etter min mening mangler båtfolket felles, aksepterte 'kjøreregler' for hvordan man regerer mot slik hensynsløs adferd. Derfor spør jeg, hvordan skal man reagere mot båtførere som gir blaffen slik at det går ut over andre?

Link to post
Share on other sites

Jeg har drømt om å ha med en paintgun i Blindleia. Når en østlending (beskriver mental tilstand, ikke geografisk tilhørighet) i en tre-etasjers flår forbi uten tanke på hekkbølgene, da hadde det vært deilig å plassere en svær klyse nærmest mulig flybridgen.

 

I virkeligheten er det travelt nok å unngå at alle løse deler ombord flakser veggimellom, så det blir med frustrasjonen.

 

Tips om geniale hevnmetoder som funker kan gjøre sommeren morsommere!

 

Bjaas

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

:boxing: Det hjelper lite å sloss!! (får kanskje juling selv?)

 

Jeg rister på hodet når det passerer noen "idioter" - vil ikke ha båtturen ødelagt, men det er irriterende når noen passerer nærme og kommer bakfra - da hender det at kaffekopper velter i dørken fordi jeg da ikke har sjanse til å legge båten mot bølgene. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Sunn fornuft skal altid gjelde ... hvis dette er i et havnebasseng, så bør havnesjefen kontaktes.

 

Orket ikke å kommentere videre på forrige tråd, da den gled ut ....

 

VHF kontakt, og eskalering, men ingen voldelige handlinger ... eller noe som kan fortolkes som voldelig, eller æreskrenkende ... når ble to negative ting en positiv (bortett fra matematikk)?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

VEd graverende tilfeller er politianmeldelse det riktige mener jeg. Ikke sikkert politiet gjør noe med saken. Nå vet ikke jeg hva som skjer med en annmeldelse, dersom den anmeldte er kjent, sender da politiet ut melding til vedkommende om at han (regner med at det er en han) er anmeldt? eller havner det bare i skuffen? Dersom de sender ut melding til vedkommende, selv uten bot så kan en jo håpe på at han tar lærdom av det.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at det kunne være fristende med f.eks en paint gun ombord, eller noe annet....., liten torpedo som kunne skytes ut rett under vannlinjen kanskje.........

men hva oppnår vi med det? Jeg tror ikke det ville medføre noen form for lærdom hos disse idiotene som kjører båtene. Det eneste vi vil oppnå med det er vel at vi får utløp for vår frustrasjon....., og er det da noen vits i slik oppførsel fra oss.

 

Jeg tror det ville vært bedre dersom vi hadde gått kollektivt sammen, og forlangt f.eks. en eller annen form for båtføreropplæring, hyppigere kontroller og strengere straffer....e.l.

 

Men det er helt klart j%¤%¤ irriterende når idioter med høyhus på høykant raser forbi, med store deler av fjorden etterseg......jeg selv rister på hodet, viser en finger og/eller hele knyttneven. Samtidig som jeg sender noen ukvemsord etter dem...., men hva oppnår jeg......, ingen ting annet enn å få rast litt fra meg.

 

men det er klart at dersom jeg treffer på dem senere på dagen, har det hendt at jeg har gått bort til dem og fortalt dem om hvor hyggelig det var å treffe dem tidligere på dagen utpå!!!

 

Jeg hilser på alle på fjorden, med unntak av slike idioter, de burde heller kjøpt seg hytte og rask bil!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det ville vært bedre dersom vi hadde gått kollektivt sammen, og forlangt f.eks. en eller annen form for båtføreropplæring.........

Der har vi det igjen. Hvorfor går så mange rundt og tror at bøllene er bøller fordi de ikke skjønner at de er bøllete?

 

Hvor lang tid gikk det før du skjønte hva hekkbølger var og at skiltet med 5 knop faktisk betyr 5 knop? Sier du det? Så kort tid. Men bøllene da? Hvis de ikke vet, er de jo ingen bøller, bare uvitende snille mennesker som ikke er klar over hva de gjør.

 

 

Er det virkelig noen som tror på dette? For tror man på dette er jo opplæring veien å gå. Tror man derimot ikke på at alle verdens hekkbølger og råkjøringer skyldes uvitenhet, hjelper ikke all verdens opplæring det minste. Nei, bøller er bøller fordi de er bøller. Det gjelder på landeveien, på sjøen, på arbeidsplassen, på skolen, ja over alt i samfunnet.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg hilser på alle på fjorden, med unntak av slike idioter, de burde heller kjøpt seg hytte og rask bil!

De har nok allerede rask bil og hytte. :wink:

 

Der har vi det igjen. Hvorfor går så mange rundt og tror at bøllene er bøller fordi de ikke skjønner at de er bøllete?

Jeg tror faktisk at flertallet ikke vet hvor store bølger båtene deres lager. Jeg har aldri opplevd hvordan bølgene fra båten vår er. Og ja - jeg tror at det er svært få bøller på vannet. Og opplæring tror jeg sterkt på - ikke bare for å lære "rød og grønn stake" - men for å lære "skikk og bruk" på sjøen også. Det er ikke alle som er så perfekte som oss - og det er jo godt - for da hadde vi ikke hatt noe å skrive om :lol: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gjelder på landeveien, på sjøen, på arbeidsplassen, på skolen, ja over alt i samfunnet.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

JA! Godt formulert Lotus :smiley:

Slik er det bare.

Det finnes alltid noen som ikke kan innordne seg, og KUN tenker på sitt EGET beste bestandig.

Først meg selv, så meg selv, og så meg selv en gang til.....

 

Å jo, hvis du ikke vet hvor store bølger du lager, følger du ikke med på sjøen rundt deg.

Gjør du ikke det, burde du heller holde deg på landjorda.

Jeg kan selv dra opp en del sjø hvis jeg vil, men dette gjøres ikke da det er andre båter rundt deg som er mindre, eller det er andre forhold som tilsier at jeg ikke skal gjøre det.

Jeg tror heller det er slik at de IKKE VIL vite hvor store bølger de lager.

Enkelte ganger må man lure på om folk er helt "blokka i hue".

Når man er på sjøen er det HELE tiden snakk om å ta hensyn.

Spesiellt gjelder dette overfor til de som er "mindre" enn seg selv.

Slik er det HELE livet og slik som Lotus skriver, gjelder dette overalt.

De som kun tenker på seg selv og oppfører seg på en måte slik at det går utover andre, er og forblir bøller så lenge de oppfører seg slik.

 

 

:smiley:

Redigert av Das_Boot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svarte anmelde til politiet.... .

 

Mener egentlig at synlig politi som hyppig forflytter seg er det beste forebyggende.

 

I Fredrikstad/Hvaler har vi ikke vært botskjemt med det i de siste årene. I år derimot er det visstnok satt av godt med folk (og penger) til denne oppgaven.

Bare synd at det nå ikke er så mange på sjøen pga dårlig vær :nonod:

Håper på bedre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Før man skulle fått lov til å kjøre motorbåt, burde det vært obligatorisk med minst ti timer i en liten seiljolle.

Da hadde man virkelig fått føle på kroppen hvordan hekkbølger og bøllekjøring påvirker andre.

:sailing:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Etter min mening mangler båtfolket felles, aksepterte 'kjøreregler' for hvordan man regerer mot slik hensynsløs adferd.

Dette finnes allerede og kalles Sjøveisreglene og straffebestemmelsen finnes i Straffeloven § 415 og § 418.

 

 

Der har vi det igjen. Hvorfor går så mange rundt og tror at bøllene er bøller fordi de ikke skjønner at de er bøllete?

 

Nei, bøller er bøller fordi de er bøller. Det gjelder på landeveien, på sjøen, på arbeidsplassen, på skolen, ja over alt i samfunnet.

:yesnod::yesnod::yesnod:

Så elegant, elokvent, stringent og pregnant kan det sies. Jeg er så hjertens enig!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bank har jeg fått før i båthavna, så det legger jeg neppe opp til. :lol:

 

Blir vel til at jeg tar det hele med meg som en dårlig opplevelse på sjøen. Jeg tror garantert at vi opplever dette minst en gang hver denne sommeren. Desverre.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kan gjerne anmelde dem til politiet, men på meg virker det overdrevet og unødvendig dersom det ikke er svært grove saker., Politiet har knappe nok ressurser til å ta seg av verre saker. I tillegg vil jeg påpeke at bøllekjøring på land ikke blir anmeldt i stor grad, så hvorfor skal jeg gjøre det på sjøen?

 

Nei, hiss deg opp, tenk deg om, skift modus og kos deg på sjøen etter slike hendelser.

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte anmelde forholdet til politiet da det er det idelle å gjøre, men realiteten er vel frustrasjon, litt eder og galle og så går livet videre. Så er det samme runden neste gang. :crazy:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg stemte for anmeldelse, men minner om at man godt kan "melde en sak til politiet" uten å foreta en formell (og juridisk) "anmeldelse". Da noteres forholdet i politiets logg uten at man selv nødvendigvis kan bli trukket inn i saken som "fornærmet part".

Tror at en "melding til politiet" er det rette når det gjelder bøller på sjøen, hvis forholdet da ikke er så grovt at man ønsker å forfølge saken juridisk.

Har nettopp gjort det slik i en sak om gjentatt hærverk, saken kom i avisa, og det har forhåpentligvis preventiv virkning.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Blir litt skremt når 5 svarer at de lar det gå ut over kona, 6 vil vise fingeren og rope, 4 vil skyte med softgun og 7 vil kaste vedkommende på sjøen.

22 av 96 som har svart på undersøkelsen har svart at de vil reagere på en måte som for meg er uakseptabel.

Kanskje naivt, men trodde falktisk at medlemmene her var "voksne" folk som var ferdig med denslags oppførsel.

Synd at avstemningen er anonym.....

 

Kanskje det ligger endel humor i svarene som jeg ikke har fått med meg :rolleyes: - håper det!!

 

tj

Link to post
Share on other sites

Kanskje det ligger endel humor i svarene som jeg ikke har fått med meg :rolleyes:  - håper det!!

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan betrygge deg med at der ligger nok en del humor, og ikke så bokstavelig når det er stemt slik.

 

Årsaken er at det alltid vil være slik at det er lett å la seg rive med over tastaturet, og kanskje er litt tøffere enn det som faktisk vil være tilfelle ute på sjøen. Slik er det, og slik kommer det også til å bli.

 

Og hvorfor kan jeg komme frem til dette ? Jo, det er fordi at vi medlemmer her utgjør en svært liten gruppe totalt i båtverdenen. Dersom så hadde vært tilfelle at man utfører slike handlinger i det virkelige, og man øker proposjonalt med prosentandel av det vi utgjør med resten av båt-norge, så ville kort og godt stein, flaske, softgun praksis skje hver eneste dag i sommerhalvåret, og derav være så påfallende at dette hadde havnet i media. Det har det jo ikke.

 

Den aller beste medisin mot det å forsøke å redusere ubehagligheter på sjøen er å "sette saken på kartet", dvs., når man prates over en kaffekopp i havna med kjente/ukjente, prat om problematikken. Det er ikke sikkert at de du prater er de rette, men kanskje de igjen prater med andre igjen etc. Bevisstgjøring fra oss selv overfor andre, er rette veien å gå.

Link to post
Share on other sites

Sørlandskysten er antagelig den mest trafikkerte strekningen i landet om sommeren. Bøllene her får imidlertid god hjelp av politiet til å være bøller. Agder politidistrikt sparer inn ytterligere og selger nå politibåten i Lillesand. Den var antagelig solgt allerede fikk lensmannen i Lillesand beskjed om da han tok kontakt med dem som passer på båten om vinteren. Det er imidlertid et håp om at man kan knerte politibåten i Risør i stedet. Politibåten i Grimstad ble solgt i fjor. Da gjenstår Arendal og Kristiansand. Neste er vel Stavanger? Innover i Oslofjorden er det vel en i Telemark/Vestfold?

 

Ikke vær redd bøller. Selv om de ennå er en og annen politibåt tilgjengelig, har de verken diesel eller mannskap, så det er ingen overhengende fare for at bøllekjøringen blir oppdaget.

 

Verre er det med de som skulle trenge øyeblikkelig hjelp. Er redningsskøyta ute på annet oppdrag, er det ingen hjelp å få. Du kan i stedet trøste deg med at vi i mars 2005 passerte 1.000 milliarder kroner i pengebingen. En handlingslammelsesregel gjør at kun få av disse milliardene faktisk kan brukes. Og de kan ikke brukes til politi, veier og forsvar. Spesielt ikke forsvar.

 

Den gode nyheten i dag er at jeg og alle de andre pendlerene fikk tilbake over 300 millioner som Bondevik beslagla da han nektet oss å trekke fra merutgifter til kost på våre overnattingsturer. Revidert nasjonalbudsjett - det er livbøya når politikerene driter seg ut i første runde. Da har de andre runde, som kalles revidert nasjonalbudsjett, å rette opp tabbene sine på. :smiley:

 

Lotus

 

PS: Pumper vi opp mere olje nå, kan vi glemme alt av politibåter. Jo mer olje som pumpes opp, jo mindre har staten å rutte med. Spesielt utsatt er diesel til politibåter og fregatter.

Link to post
Share on other sites

Lotus, det gjelder ikke bare oljepumping. Hvert eneste fordømrade år går skattene opp. Og like fordømt har de for lite penger til alt, og stadig mindre. I Bergen må vi krangle om så utillatelige ting som nedleggelse av skoler. Lurer på hvor pengene blir av...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte lar det gå ut over kona, fordi det er henne det går mest utover.

 

Det er ofte hennes ting som går i dørken, og i tillegg blir hun redd.

 

Ble passert av en bakfra på 3 meters hold på dagens tur. Så han kom, og sto klar med begge hender på rattet for å vrenge over når han hadde passert (hadde jeg lagt over 1 sekund før hadde han kjørt på meg). Ikke sjangse til å klare å ta hekksjøen på skrå forfra engang. :headbang:

 

Men jeg er kommet til en ny konklusjon om årsak. Vedkomende freste rett over ikke mindre enn 2 garn/teine blåser som jeg hadde sett lenge på avstand. Så det skyldes kanskje ikke mangel på kunnskap/oppdragelese. Det skyldes kanskje rett og slett nærsynthet :rolleyes:

 

:lol::lol::lol:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...